Niet één maar twee

Vergeet Honda’s VFR, vergeet BMW zescilinders en vergeet een MV Agusta F4. Wil je echt iets anders dan moet je deze machines hebben. We stellen aan u voor: de FGR Midalu (foto boven) uit Tsjechië en de Motus MTS (foto onder) uit de Verenigde Staten. Dit zijn absoluut geen eendagsvliegen want beide modellen hebben een lange ontwikkelingsperiode achter de rug. Het Amerikaanse Motus is ontstaan uit een samenwerking van de ontwerpers en Pratt en Miller, een bedrijf dat zich bezighoudt met ontwikkelingswerk voor General Motors. Dit verklaart ook gelijk het V4-blok, Amerikanen hebben iets met die V.

Net zoals de ‘autotegenhanger’ is ook de FGR Midalu voorzien van een onderliggende nokkenas en stoterstangen. Verder heeft het blok nog meer overeenkomsten, maar wat wij het meest opvallend vinden is dat er toch weer is gekozen voor een in lengterichting draaiende krukas. De motor is voorzien van directe injectie wat volgens de makers veel efficiënter werkt. Vooralsnog moet het 1600cc blok het doen met 160 pk en 165 Nm. Dat moet beter kunnen dachten ze bij het Motus project. Doel was een motor met de grootste cilinderinhoud ooit te produceren en met een volume van dik 2,5 liter is dat gelukt. Gevolg hiervan is dat de V6 (het is er echt een) het nu moet doen met een schamele 250 pk en 200 Nm…

Lijkt ons genoeg. Beide motoren staan op de planning voor een kleine productie, maar zoals bij veel voormalige projecten met ambities op dit niveau is het nog even afwachten of het ook daadwerkelijk lukt. De beste kans hebben de Amerikanen, die inmiddels ook al aan een naakte variant werken. Surf voor meer informatie naar www.motusmotorcycles.com en www.motofgr.com.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.