Nieuwe Ducati geïntroduceerd

Al sinds de introductie van het eerste 848-model van Ducati heeft het merk geluisterd naar de Ducati-rijders die hun mening gaven over deze motor. Hoewel het bijna onmogelijk leek om deze lichtste superbike uit het Ducati-assortiment nog exclusiever te maken, is dit de Italianen toch gelukt. Ze noemen het de Ducati 848 EVO en het merk laat de motor tijdens de volgende GP voor het eerst aan het grote publiek zien.

De nieuwe 848 beschikt over een frame, dat zelfs voor Ducati-begrippen superlicht is. Ook bij het ontwikkelen van vele andere onderdelen van deze nieuwe superbike is er extra aandacht besteed aan het reduceren van gewicht. Het voorwiel bijvoorbeeld, is volgens Ducati zo licht uitgevoerd dat de rijder er supersnel van richting mee kan veranderen. De motor staat overigens op Pirelli Diablo Supercorsa-banden en beschikt over Brembo-remblokken, die uit een enkel stuk aluminium vervaardigd zijn.

Ducati heeft ook motorisch aardig wat verbeteringen aangebracht bij de 848. Zowel aan de inlaatpoorten, de verbrandingskamers en de krukas hebben de Italianen een hoop tijd besteed. Ducat heeft veel aandacht besteed aan het verder ontwikkelen van hun unieke desmodromische klepsysteem. Bij dit vernieuwde model heeft Ducati getracht, om door middel van dit systeem, ervoor te zorgen dat de in- en uitlaatpoorten net zo nauwkeurig sluiten als dat ze opengaan. Hierdoor kan een veel betere kleptiming worden bereikt, wat gunstig uitpakt voor het gebruiken van het beschikbare mengsel, wat uiteindelijk het vermogen van de motor ten goede komt. Het Testastretta Evolutione motorblok van de 848 levert nu 140 pk bij 10.500 toeren.

"De Superbikes van Ducati beschikken over de meest geavanceerde en meest vermogen leverende tweecilinders die ooit zijn gebouwd. De ervaring uit de zowel de MotoGP als het WK Superbike is in deze motoren gecombineerd en het resultaat hiervan is pure uitmuntendheid", aldus Ducati. "De 848 is ontworpen door het circuit en ontwikkeld door de stopwatch."

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.