Hoewel het erg vroeg in het seizoen is voor het introduceren van nieuw modellen, hebben veel fabrikanten al een aantal nieuwe creaties laten zien. De één zet zogenaamde ‘spy-shots’ online en de ander introduceert de nieuwe modellen tijdens een evenement. Honda kan natuurlijk niet achterblijven en maakt een aantal nieuwe modellen voor 2011 bekend. Twee van deze modellen zijn bedoeld voor het offroad-rijden, namelijk de CRF250R (bovenste foto) en de CRF450R (onderste foto). Volgens Honda gaat het hier om twee nieuwe wedstrijdmachines waarvan de prestaties naar een hoger niveau getild zijn. Beide crossers zijn uitgerust met een nieuwe uitlaatdemper en airbox om te voldoen aan de geluidsnormen van de FIM in 2011. Tegelijk dragen deze dempers ook bij aan de trekkracht bij lagere toerentallen.
De lichtste in de nieuwe reeks is de CRF250R, die volgens Honda uitblinkt in kracht en souplesse. Het eencilinder viertakt motorblok, dat voor wat betreft de constructie gelijk is aan dat van de CRF450R, levert een vermogen van 32 kW (43,5 pk) bij maar liefst 11.000 toeren per minuut. De crosser weegt slechts 101,8 kg en bereikt zijn maximumkoppel van 29 Nm bij 8.000 toeren. Honda heeft deze nieuwe crosser voorzien van een aangepast brandstofinjectiesysteem, dat zal moeten zorgen voor een betere gasreactie bij lage toerentallen.
Ook de CRF450R is volgens Honda een knap staaltje werk. Met een gewicht van slechts 107,6 kg en een topvermogen van 40,9 kW (55,5 pk) bij 8.500 toeren per minuut heeft deze machine veel potentie voor de koppositie, aldus de Japanners. Honda heeft de voor- en achterdemping verfijnd, het zwaartepunt verlaagd en een sterkere stuurdemper gemonteerd, wat zorgt voor een betere balans en controle. Om de trekkracht bij lagere toerentallen te vergroten en de reactie op het gas soepeler te maken zijn een nieuwe benzine-injector en een gasklephuis met een kleinere diameter gemonteerd.