Norm 94 dB voor crossmotoren getoetst

Na uitvoerig overleg tussen RAI Vereniging en de KNMV / MON is besloten om de ingestelde 94dB-norm voor motorcross te toetsen. De reden hiervoor is dat er momenteel veel onduidelijkheid is bij crossers. De fabrikanten en importeurs die actief zijn in de motorcross, werken allemaal met een internationaal erkende FIM-norm. Deze is gebaseerd op een zogenoemde statische meting, die bekend staat als de ‘twee meter max methode’.

Van belang is hier dat de relatie duidelijk wordt gemaakt die bestaat tussen de dynamische meting van KNMV/MON en de statische ‘twee meter max methode’ van de fabrikanten en FIM. Aan de hand hiervan kunnen de controle en de handhaving op de juiste wijze plaatsvinden.

De fabrikanten en importeurs onderschrijven het initiatief om overlast, veroorzaakt door geluid, terug te dringen. Het kan echter niet zo zijn dat fabrikanten die gehouden zijn aan de Europese wet- en regelgeving nu niet van start zouden kunnen in Nederland. Een bijkomend effect kan bovendien zijn dat door de montage van uitlaten die niet door de fabrikant zijn gehomologeerd, schade aan de motoren van de rijders gaat ontstaan.

Foto: ANP

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.