Onverzekerd voertuig vaker beboet

Ook kan de boete van 380 euro worden herhaald tot maximaal drie keer per jaar (ruim 1100 euro). Omdat het een administratieve boete wordt, kan het geld bovendien makkelijker worden geïnd als de betrokkene weigert te betalen. Dat blijkt uit een wijzigingsnota die minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) woensdag naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Kern is dat de handhaving van de wettelijke verplichte verzekering wordt geïntensiveerd en de boetes eenvoudiger zijn af te handelen. Als bij een vierde controle blijkt dat het voertuig nog steeds niet is verzekerd, dan komt de zaak voor de strafrechter. Volgens Justitie is het aantal onverzekerde voertuigen groot. In 2009 ging het om 243.000 voertuigen, waarvan 68.000 brom- en snorfietsen en 175.000 overige voertuigen. Dat moet omlaag, vindt Opstelten.

Hij wijst daarbij op de maatschappelijke schade. In 2008 keerde het Waarborgfonds Motorverkeer in totaal bijna 9,5 miljoen euro uit aan gedupeerden van schade die veroorzaakt was door een niet-verzekerd voertuig. De Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) controleert voortdurend of kentekenhouders verzekerd zijn. Maar vanwege de druk op het rechtssysteem kan op dit moment jaarlijks slechts opgetreden worden tegen ongeveer 60.000 mensen die onverzekerd rondrijden. De huidige boete is met 390 euro iets hoger, maar dat is een transactievoorstel waar de officier van justitie aan te pas moet komen als er niet betaald wordt.

Doordat het nu een administratieve boete wordt, kan het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) de boete opleggen en het geld ook innen. Als niet betaald wordt, kan het bureau beslag leggen op inkomsten. Straks kan dan tegen elke overtreder opgetreden worden, aldus Justitie. Verwacht wordt dat het aantal onverzekerde voertuigen zal halveren.

Bron en foto: ANP

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.