Schultz pleit voor kleinere flitsmarges

Net als een groot deel van de Tweede Kamer wil ook minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) dat de flitsmarges bij snelheidsovertredingen kleiner worden. Dat heeft zij gezegd tijdens een overleg over de experimenten om op sommige snelwegtracés de maximumsnelheid te verhogen van 120 naar 130 kilometer per uur.

Omdat apparatuur technische afwijkingen kan hebben, hanteert de politie zogenoemde flitsmarges. Dat houdt in dat per snelheidsmaximum wordt vastgesteld bij welke overschrijding wordt geflitst. In geval van het maximum van 130 wordt pas bij 139 kilometer geflitst.

Zowel Kamerleden als minister vinden die marge te hoog. In overleg met minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie) wil ze komen tot een lagere marge. Ook wil ze weten welke nieuwe, betere apparatuur tegenwoordig beschikbaar is en hoe nauwkeurig die kan meten.
Vooruitlopend op haar gesprekken en zoektocht wilde ze nog geen streefmarge noemen.

Onlangs werd echter bekend dat weggebruikers op 130-kilometerwegen toch iets (negen kilometer om precies te zijn) harder mogen rijden zonder direct een boete te krijgen. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur wilde aanvankelijk mensen beboeten die ook maar iets te hard reden. Daar stapte ze vanaf maar voor hoe lang is nu de vraag… Wordt vervolgd!

Bron en foto: ANP

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.