Na tien jaar hard werken is het zover! Het project van ‘Hans HZ Paint’ is af. Waar we het over hebben? De unieke Spondon zelfbouw. Deze motor is voor 95 procent rijklaar en er zit een kenteken bij. Om te kijken of alles naar behoren werkte is er slechts eenmaal een korte rit meegereden.
De aandrijving wordt verzorgd door een standaard blok van de Suzuki RF900R, goed voor zo’n 135 pk. De voorvork en radiateur zijn van een GSX1100RW, waarbij zowel de binnen- als de buitenpoten geanodiseerd zijn. Het frame is speciaal gemaakt voor deze motor. Normaal wordt er namelijk een blok van een Fireblade of een GSX-R750 gebruikt. Hans wilde echter koste wat het kost een RF900R gebruiken. Geen probleem, alleen er moest wel een nieuwe mal voor dit frame gemaakt worden…
Hiervoor moest het blok, de voorvork en het achterwiel naar Engeland gebracht worden.
De voorvork in verband met het maken van het balhoofd, het blok voor de andere bevestigingspunten en het achterwiel voor de uitlijning van de ketting. Kortom, uniek.
Verder was Hans indertijd de eerste in Nederland die werkte met een radiale rempomp en koppelingspomp. Het frame en de achterbrug zijn van aluminium en hoogglans gepolijst. De velgranden en harten zijn ook gepolijst, het velgbed werd gespoten.
Er zit ook een handgemaakte draadboom in, op maat gemaakt. Last but not least, het Spondon logo op het voorspatbord is gemaakt van 22 karaat bladgoud.
Surf voor meer informatie naar www.hzpaint.com. Wat de Spondon moet kosten? Neem daarvoor, als je serieuze geïnteresseerd bent, contact op met Hans. Overigens is ook alleen het rijwielgedeelte te koop.