UPDATE 23 MAART
Tijdens de hoorzitting heeft de KNMV wederom stelling genomen tegen een verplichte APK voor motoren.
De toepassing van ABS wordt als een toegevoegde waarde gezien, maar zou niet op alle motoren verplicht moeten zijn want dergelijke remsystemen zijn niet geschikt voor motoren die worden ingezet voor de endurosport en de wegrace.
Patrice Assendelft maakte zich hard voor de aanpak van de KNMV waarbij motorrijders bewust worden gemaakt van gevaarlijke verkeerssituaties in voortgezette rijopleidingen. De VRO-R is daarvoor ontwikkeld, waarbij de R voor risico staat. “De Nederlandse overheid steunt onze pogingen om de ongevallencijfers naar beneden te brengen. Zij ziet de VRO-R als een waardevolle bijdrage hierin en heeft daarvoor ook subsidie toegekend”, aldus Assendelft.
BERICHT 22 MAART
De EU is druk bezig met nieuwe regelgeving voor motoren en andere tweewielers. De KNMV is vanmiddag tijdens een hoorzitting in Brussel van de partij.
De zogeheten 'hearing' is vanmiddag, 22 maart, van 16.30 uur tot 18.30 uur live te volgen via de EU-website. Op het programma staan de thema’s veiligheid, milieu en de invoering van nieuwe regelgeving. Belangrijke punten die te sprake zullen komen zijn de strenge Euro4 en Euro5 uitstootnormen en de verplichting van ABS op nieuwe motoren.
Het programma is hier te downloaden.