Suzuki houdt duidelijk niet van half werk. Het bedrijf investeerde als één van de eerste in de markt van India en beloofde zich daar flink uit te breiden. Die belofte lijken zij waar te hebben gemaakt als je de verkoopcijfers van 2009 en 2010 met elkaar vergelijkt. In 2010 werden er in India 18.512 Suzuki’s verkocht, terwijl er in 2009 slechts 12.539 exemplaren werden aangeschaft. Dat is een groei van maar liefst 47,64 procent. Het bedrijf wijdt deze groei aan haar nieuwe modellen, de GS150R (een lichte motor) en de Access 125 scooter. “Zoals beloofd leveren wij kwaliteitsproducten en doen wij er alles aan om de klanten tevreden te houden.”, aldus de Indiase Suzuki-baas, Atul Gupta. Deze tactiek lijkt inderdaad zijn vruchten af te werpen.
Maar klantvriendelijkheid en vakmanschap zijn niet de enige redenen dat de verkoopcijfers van Suzuki zoveel hoger liggen dan vorig jaar. In heel India vindt er namelijk een grote groei in de industrialisatie plaats. Steeds meer grote fabrikanten investeren in India vanwege de lage lonen en de hoge opleiding van de plaatselijke bevolking. Hierdoor steeg dit land wereldwijd naar de tweede plaats op de tweewielermarkt, naar een vierde plaats op de bedrijfsvoertuigenmarkt en naar de elfde plaats op de personenautomarkt. India wordt het nieuwe China (waar voorheen alle auto- en motorfabrikanten zich vestigden) en iedereen wil een graantje meepikken.
Foto: ANP