’t Is weer voorbij…

Er viel dit jaar op z’n Nederlands nog wel wat af te dingen op de kwaliteit van de zomer. Zo steeg het kwik plots tot zo’n 35 graden en zweette je compleet uit je pak, terwijl zich het volgende moment een immens noodweer aandiende en dikke bomen als luciferhoutjes bezweken onder het geweld van de wind. Maar goed, wie weet hebben we nog wel een fraaie nazomer met prachtig motorweer in het verschiet. Toch sta ik daarmee nog vierkant achter mijn stelling: ’t is weer voorbij, die mooie zomer. Dit heeft namelijk niets te maken met het veelbesproken onderwerp ‘het weer’, noch met een uiterst rustgevende vakantie. Nee, het gaat me ergens anders om.

De afgelopen weken heb ik het voorrecht gehad om tijdens de bouwvak gewoon door te mogen werken. Nu word ik er vaak op gewezen dat ik erg leuk werk heb, maar de arbeid op zich was niet de reden van mijn opgewekte gemoedstoestand. Nee, mijn positieve humeur deed ik op tijdens de bijna 180 kilometer woon-werkverkeer die ik elke dag per motor aflegde. Normaal gesproken gaat dat op de A6, vervolgens op de A1, dan op de A9 of A10 en soms zelfs nog op de A4. Dat betekent tussen de rijen aaneengesloten blik doorkeuvelen, terwijl je alle zintuigen moet aanwenden om de gevaren van het filerijden vroegtijdig te pareren. Na het voltrekken van de volksverhuizing zuidwaarts tijdens de grote vakantie is hiervan echter geen sprake meer en dan vermaak ik me kostelijk op de snelweg. Een heerlijke bocht van de A6 naar de A1, een uitdagend kwart klaverblad van de A1 naar de A9, twee heerlijke slingers in de A9 zelf en dan weer door een vierde van een klaverblad om van de A9 op de A4 te komen. Tot slot nog even de voetsteunen bijpunten op de afrit Hoofddorp, de laatste bochtenreeks op het kantorenpark door en dan met een grote glimlach achter je bureau aanschuiven.

Geen files meer en beduidend minder andere hinderlijke verkeerssituaties en -deelnemers, zoals die ‘linkse rakkers’. Je kent ze wel: die mensen die er waarschijnlijk van overtuigd zijn dat ze op de meest ernstige manier vervloekt raken als ze op een driebaansweg op de middelste rijbaan rijden, laat staan welke rampspoed ze te wachten staat als ze op de meest rechtse strook terecht komen. Mensen, ga gewoon rechts rijden en als je dan naar links gaat om een medeweggebruiker in te halen, zorg dan in ieder geval voor een waarneembaar snelheidsverschil, zodat duidelijk is wat je van plan bent. Zo, dat is eruit!

Nou, precies daarvan heb je dus in deze fijne periode van de zomer geen last, maar zoals gezegd is die mooie zomer alweer lang voorbij. De eens zo lege knooppunten zijn nu inderdaad weer knooppunten, waar het verkeer al vroeg in de morgen en middag begint te stropen, om tijdens de spits helemaal tot stilstand te komen. Niet zeuren, Van Amersfoort, gewoon weer tussen de auto’s door, dan ben je nog altijd sneller dan die arme forensen die elke dag met flinke dosis engelengeduld achteraan moeten sluiten.

En dat is nu net waar hem de schoen wringt: op de A1 zijn ze druk aan het ‘van A naar Beter-en’ en daarbij zijn de rijstroken zo smal gemaakt dat je zelfs op de motor niet anders kunt dan aansluiten en wachten tot je meedeint op het ritme van het harmonica-effect van de file. Op de website www.vananaarbeter.nl blijkt dat deze werkzaamheden nog tot de zomer van 2011 duren. Ik kan niet wachten tot de volgende schoolvakantie begint. Dan ga ik die vakantie ook weer ‘vieren’ op weg naar de redactie!

Barry

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.