woensdag 24 april 2024

Triumph Tiger 1200 Rally: eerste vragen na de test

De 2022 Tiger 1200 is één van de belangrijkste motoren voor Triumph. Dit jaar én de volgende. Met het oog op niks minder dan een hoofdrol in het segment van de zware adventures, hebben de mannen uit Hinckley kosten noch moeite gespaard. Testrijder Thierry Sarasyn – van Motor.NL – test eerst de Rally-versie en vervolgens de GT-uitvoering.

2022 BMW K 1600 B, GT & GTL: eerste vragen na de test

Let eens uit: heb je maar met één van de twee uitvoeringen gereden?

‘Niet ongeduldig worden. We testen zowel de asfalt-gerichte GT als de off-road georiënteerde Rally. Vandaag hebben we enkel met de Rally-versie reden, focus op onverhard dus. En dat hebben we geweten. In totaal vijf uur gereden, met niet meer dan twee kilometer asfalt onder de wielen. Morgen rijden we met de GT. Dat is wat je noemt ‘grondig testen’.  

Duidelijk. Andere vraag dan: “Volledig nieuw”. Dat horen we wel vaker. Is dat bij de Tiger 1200 écht het geval?

‘Ja, we hebben het de ingenieurs gevraagd. Eentje zij dat er misschien wel een paar bouten te vinden zijn die ook op de vorige Tiger 1200 zitten, maar daarmee is de kous af. Deze is compleet nieuw.’

Dat betekent?

‘Alles dus. In de eerste plaats het blok. Genetisch verwant aan dat van de Speed Triple, maar totaal anders afgewerkt. Een nieuwe frame, nieuwe semi-actieve Showa-ophanging, nieuwe styling, véél lager gewicht (ruim 25 kg lichter dan de vorige), méér vermogen (150 pk), totaal ander elektronicapakket, nieuwe stijl… en vooral een nieuwe visie. Dat lagere gewicht en het hogere vermogen: het klinkt logisch maar je moet het natuurlijk wel doen. En op basis van wat we vandaag konden ervaren, is dat helemaal het geval.’

Vertel…

‘Wel we vertrokken met de Wim Motors Academy in Portugal als uitvalsbasis. De hele dag gereden en daarbij zaten stukken waar we zelfs met een enduro twee keer zouden nadenken. Niet waarvoor de Tiger 1200 gebouwd is, maar dat het kan met deze motor, toont het potentieel. Hij is mega-wendbaar, het lijkt wel een stevige middenklasser in -laats van een openklasse adventure. Daarbij komt dat beresterke blok dat toch bijzonder goed doseerbaar en controleerbaar blijkt. Het gebruiksgemak en de toegankelijkheid zijn de grootste troeven.’

Dat moet ook op de openbare weg zijn vruchten afwerpen.

‘Dat zien we later wel weer, de GT is grondig anders dan de Rally-versies, maar wat we hebben gezien en gevoeld met de Rally, laat het beste vermoeden van de GT.’

Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen