Weblog > De échte toekomst

Nu is het 2010, maar voor we het weten is het 2020. Dat magische getal is voor velen de echte toekomst. In de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw dachten we nog dat we in ‘het jaar 2000’ al met onze persoonlijke vliegmachines boven de steden zouden cirkelen en ruimtereizen zouden maken in plaats van Rijnreisjes… Nou, daarvan is niet veel terechtgekomen. Als we vliegen doen we dat bijvoorbeeld met een Boeing 747, waarvan de eerste rond 1970 uitkwam en die nog steeds niet met pensioen is. OK, we gaan misschien niet meer massaal naar de Moezel (alhoewel, is Duitsland niet het populairste buitenland voor Nederlandse toeristen?) en we zijn vaker dan ooit te vinden in Turkije en Thailand, maar ik ken niemand die de komende bouwvak de caravan nu eens niet naar de Costa sleept en in plaats daarvan een intergalactische cruise gaat maken.

De toekomst zit dus voor een groot deel tussen de oren. Hoe ons leven er in 2012 uitziet kunnen we ons nog wel redelijk voorstellen – namelijk niet heel veel anders dan nu – maar 2020 dát is de échte toekomst, denken velen. Dan zijn plotseling alle dromen uitgekomen en volgens velen is een vakantie op de maan dan zeker te boeken via het reisbureau. Niet bij de reiswinkel die nu nog op de hoek zit, want in 2020 gaat dat op een totaal andere interactieve manier, waar geen mens aan te pas komt en al helemaal niet meer een middenstander om de hoek. Als je naar de toekomstvisies kijkt die sommige motorfietsfabrikanten bij gelegenheid presenteren dan is de motor van 2020 ook volledig anders dan wat we nu hebben. De benzineprijs heeft die van goud tegen die tijd overstegen en dus is het elektrisch rijden wat de klok slaat. En dat is een interessante gedachte, want motorrijden is in veel gevallen niet noodzakelijk. Het is een geweldige hobby, maar het is geen verplicht ritje in een auto. Het gaat dus reuze-interessant worden om te volgen wat de motorrijder gaat doen de komende jaren.

De eerste ontwerpen waren oubollig en zeer functioneel, maar inmiddels zie je ook al zeer gestroomlijnde superbikes voorbijkomen in toekomstland. Maar ja, stel je de dijken langs de Nederlandse rivieren eens voor met snelle, tweewielige voertuigen die niet meer geluid maken dan een fiets… Natuurlijk, de bewoners langs deze populaire wegen zullen het wel reuzeleuk vinden, maar van echt motorrijden is dan geen sprake meer. Want al die prachtige studies met de ene na de andere elektrische motor ten spijt, een groot deel van het plezier dat ik beleef op de motor heeft toch echt te maken met die benzinemotor. Het geluid, de geur, het karakter, een elektromotor zal dat nóóit kunnen evenaren. Ik wil trouwens ook niet geloven dat er tussen nu en 2020 een zodanige aardverschuiving gaat plaatsvinden dat fabrikanten massaal elektrische motoren gaan produceren. En als ze het al zouden doen, moeten ze die ook nog zien te slijten, trouwens. Aan mij niet dus.

Ik ben er zelfs zeker van dat de fabrikanten de toekomst ook zo zien, want op de motorbeurzen op hele aardbol laten ze inderdaad al tijden die sociaal wenselijke elektrische studies zien, maar het productnieuws loopt onverminderd op benzine, goddank. De voordeur van de industrie wordt zo een beetje groen geverfd, maar de klant moet nog steeds naar de traditionele benzinepomp. Natuurlijk, er zijn kleine, dappere ondernemers die het wel aandurven en bijvoorbeeld met elektrische crossers komen, maar dat lijkt me meer te doen vanwege de ogenschijnlijke toename van gevoelige oortjes in gebieden waar zand wordt gehapt. Diegenen die in deze markt zoiets ontwikkelen verdienen zeker een dikke pluim, maar ik wil niet geloven dat we op die manier werken aan een totale verandering van de grootste hobby ter wereld, motorrijden.

Reëel is te verwachten dat de benzineprijs tegen die tijd door het plafond gaat, al zouden de oliebaronnen en oliesjeiks de prijzen alleen maar verhogen omdat de massa het verwacht. En mijn hobby zal dus gewoon blijven bestaan, want het enige dat de motorfietsfabrikanten hoeven te doen is de boel een beetje zuiniger te maken. Zodat het geluid, het gevoel, de geur, die hele beleving gewoon blijft voor hetzelfde geld bovendien. Jammer voor de jammerende mensen aan de bochtige dijkjes, ik denk dat er in 2020, 2021 en 2022 nog gewoon wordt gereden.

Damiaan

Foto: ANP

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.