Weblog Dennis Verbeke

Afgelopen weekend werden de rijders van de Suzuki SV Cup en de 125cc Juniorcup voor het eerst geconfronteerd met de snelle rechts-links combinatie van de Ruskenhoek. Dat was voor de meeste rijders toch even wennen, want hoewel de nieuwe lay-out reeds in april werd open gesteld voor de rijders van het WK Superbike, besloot het CRT om voor de Cupraces nog een paar maanden de oude (en langzamere) bochtencombinatie te gebruiken. Ook tijdens de CRT-dag voorafgaand aan de wedstrijd moesten we nog steeds langs het langzamere tracé, waardoor de vuurdoop van de nieuwe Ruskenhoek werd uitgesteld tot de eerste kwalificatietraining op zaterdagochtend.

Na afloop van de ochtendsessies op vrijdag waren we toch maar even langs de circuit-service van veringspecialist HK-suspension langs gegaan, want hoewel de SV al aanmerkelijk beter stuurde na de noodingrepen van Superbike-monteur Kor Veldman, was de afstelling nog steeds niet optimaal. Het eerste wat service-monteur Rob Overdijk zei was: “Rij jij met deze afstelling een tijd van 2.01 en nog wat? Dat kan helemaal niet!” Nou ja, wel dus. Na een uurtje sleutelen had jij de juiste afstelling helemaal voor elkaar. Aan het eind van de middag had ik nog een sessie om die nieuwe setting uit te proberen, maar die viel letterlijk in het water door een lokale wolkbreuk ter hoogte van de Bult en Duikersloot. Terwijl het hele circuit er kurkdroog bij lag, kwam het daar met bakken uit de hemel. Die omstandigheden waren zo verraderlijk dat de meeste rijders al na een rondje weer binnenkwamen de rest van sessie voor bekeken hielden.

Gelukkig was het tijdens de wedstrijddrag prachtig weer, waardoor het circuit heel snel begon op te drogen. Het was tijdens de eerste ochtendtraining toch nog opletten geblazen want met name achterin bij Mandeveen-Duikersloot lagen er nog een paar natte plekken waarop de achterkant soms gevaarlijk wegbrak. Voorafgaand aan die training werden we uitgebreid gebriefd door assistent-bondscoach Nigel Walraven, die ons probeerde voor te bereiden op moeilijkste (en bijna snelste) bochtencombinatie van het vernieuwde TT-circuit. Maar theorie is een ding, de praktijk was voor de meeste Cup-debutanten toch nog even flink slikken. Tijdens de WK Superbike-races in april had ik al gezien hoe gruwelijk hard de topcoureurs de nieuwe Ruskenhoek indoken, dus ik wist al min of meer wat ons te wachten stond. Maar zelfs dan nog…

Na de eerste kwalificatietraining had ik het idee dat ik de nieuwe Ruskenhoek aardig onder de knie had, maar ik wist ook dat er nog veel meer uit te halen was, want mijn rondetijden lagen nog steeds boven de twee minuten. Wat het extra moeilijk maakte was de kleine oneffenheid vlak voor het omgooien, waardoor de fiets erg onrustig werd bij het insturen richting de Stekkenwal. Tijdens de tweede kwalificatietraining besloot ik daarom meteen aan te pikken bij de koplopers van het kampioenschap die al rondjes dik onder de twee minuten reden. Dat had ik beter niet kunnen doen, want in de tweede trainingsronde miste ik volledig met omgooimoment, waardoor ik bij het uitkomen naast de baan terecht kwam. In een reflex wist ik nog wel de fiets overeind te zetten, waardoor ik vol in zes door de grindbak schoot. Hoe ik mijn Suzuki met die snelheid overeind heb weten te houden is mij nog steeds een raadsel, want het stuur werd bijna uit mijn handen geslagen en de motor stuiterde als een losgebroken stier door het mulle grind! Gelukkig kon ik zonder te crashen mijn weg te vervolgen, maar het kostte me toch een paar rondjes om dat schrikmoment te verwerken. Met als gevolg dat ik mijn tijd van de eerste trainingssessie niet meer kon verbeteren. Resultaat: twaalfde tijd op de startgrid. Mmmm, dat was toch even een dikke tegenvaller, want tijdens de CRT-training op vrijdag had ik nog het gevoel dat ik in deze wedstrijd voor een top-vijf resultaat kon gaan. Dat opgebouwde zelfvertrouwen was nu weer helemaal weg, helaas.

Tijdens de start probeerde ik gelijk aan te pikken bij Ilja Caljouw en Niels Prins, die in de lijn voor mij stonden. Dat lukte vrij aardig, maar in Ossenbroeken en de Strubben maakte ik opnieuw een paar kleine foutjes waardoor ik terugviel naar een tiende plaats. Ik had gehoopt om net als tijdens de vorige race weer een paar plaatsen te kunnen goedmaken, maar dat zat er dit keer helaas niet in. Blijkbaar had ik tijdens mijn ongeplande uitstap in Ruskenhoek toch een paar spieren geforceerd, want naar het einde van de race kreeg ik steeds meer last van opgepompte onderarmen. Uiteindelijk wist ik nog beslag te leggen op de tiende plaats, maar daar kon ik niet echt tevreden over zijn. Ik hoop in elk geval dat we de komende weken tijdens de CRT-trainingen de gelegenheid krijgen om op de snelle Ruskenhoek te rijden, want net als de Ramshoek is dat geen bocht die je met een paar rondjes onder de knie krijgt.

Na een spannend duel met voortdurend wisselende kopposities ging de overwinning naar Ilja Caljauw, die in de eindsprint Roy van Sambeek en Christiaan Nobel van zich af wist te schudden. Hierdoor moest klassementsleider Roy van Sambeek weer een paar puntjes prijsgeven op Ilja Caljauw, waardoor het op twee oktober nog een spannende finale lijkt te gaan worden. Dan rijden we op Assen twee wedstrijdmanches en kunnen we na afloop de nieuwe (en laatste) kampioen in de Suzuki SV650 Cup te gaan vieren. Volgend jaar wordt de Suzuki SV-Cup vervangen door de nieuwe 600cc Talent Cup, die door de vier Japanse importeurs wordt ondersteund. Tijdens de Race of The Champions (26 september) wordt deze nieuwe jongerenklasse officieel voorgesteld en wordt ook duidelijk hoe men deze plannen in de praktijk wil gaan realiseren.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.