Weblog > Jeffrey en Jasper

Staat een laatste nummer van een jaargang garant voor een stukje terugblikken op het dan bijna vervlogen jaar, het eerste nummer leent zich voor een vooruitblik op het nog in de kinderschoenen staande nieuwe jaar. Zoals je in het vorige nummer van MOTO73 hebt kunnen lezen was 2010 voor de Nederlandse motorsport in internationaal verband nog niet zo’n slecht jaar. Er werden behoorlijk wat prijzen in de wacht gesleept, zij het wel in de bij het grote publiek (en de niet-motorsportmedia) niet meest aansprekende takken van de motorsport. Gaat dat dit jaar anders worden?

De enige klassen die er echt toe doen buiten de kring van motorsportliefhebbers zijn de GP wegrace en de klassen MX1 en MX2 van de motorcross. En juist in die beide categorieën is op voorhand dit jaar een goede klassering voor Nederlandse rijders niet onmogelijk. Sterker nog, van Jeffrey Herlings wordt gewoon verwacht dat hij zal meestrijden om de wereldtitel in de MX2. Hij behaalde afgelopen jaar al meerdere podiumplaatsen en moet in zijn tweede GP-jaar uitgroeien tot de nieuwe Nederlandse vedette, die de tijden van Gerrit Wolsink, Gerard Rond, Kees van der Ven, John van den Berk, Dave Strijbos en Pedro Tragter kan doen herleven.

Ik verheug me nu al op de Nederlandse Grand Prix, op paasmaandag 25 april in Valkenswaard. Zoals het er nu naar uitziet zal dit de enige GP van Nederland zijn, want Lierop lijkt van de kalender te zijn verdwenen. Je krijgt dus maar eenmaal de kans om Herlings in eigen land in een Grand Prix in actie te zien. Omdat de Superbike in Assen in verband met Pasen een week naar voren is geschoven sta je dit jaar niet voor het dilemma ‘Assen of Valkenswaard?’.

Eén ding is zeker, met Herlings kan het dit jaar in zijn thuis-GP niet beter gaan dan afgelopen jaar, want toen won hij op superieure en overtuigende wijze in Valkenswaard beide manches. De verwachtingen zullen daarom zeker hooggespannen zijn, maar de jonge Brabander heeft al bewezen goed met druk te kunnen omgaan en precies te weten wat zijn doel is: winnen.

De GP wegrace is dé topcategorie van de motorsport en dat geldt dan in het bijzonder voor de MotoGP-klasse. In het laatste jaar dat de 125cc-klasse bij de GP’s actief zal zijn wordt deze categorie voor Nederland interessant. Vanaf 2012 wordt het de Moto3 met 250cc-eencilinder-viertakten. Voor het laatst kan tijdens de TT worden genoten van de snerpende tweetakten in een GP-klasse. De Drent Jasper Iwema zal er wederom bij zijn. Nu niet meer voor een Italiaans team, maar voor het ervaren team van Arie Molenaar. Zijn persoonlijke sponsor Jan Abbink en teambaas Arie Molenaar hebben ervoor gezorgd dat Iwema onderdak heeft gekregen in het team dat al jarenlang op het hoogste niveau actief is. Eerder kregen andere jonge Nederlandse coureurs al een kans bij Molenaar, maar zij wisten geen potten te breken in de GP’s. De Zwitser Randy Krummenacher (9e in de GP-eindstand) en de Spanjaard Luis Salom (12e) hebben in 2010 laten zien dat de Aprilia’s van Molenaar met een goede rijder erop tot goede prestaties in staat zijn.

Iwema vond zijn naam terug op de zestiende plaats in de WK-eindstand van 2010. Dat is slechts vier plaatsen lager dan Salom, maar het puntengat was aanzienlijk: Iwema reed er 34 bij elkaar, Salom (die de eerste GP’s niet reed, omdat toen de Fransman Quentin Jacquet in het team zat) kwam er tot 72. Hij moet zich dus aanzienlijk kunnen verbeteren. Dat Iwema over snelheid beschikt heeft hij afgelopen jaar meerdere keren laten zien. Maar door een telkens weer belabberde start moest hij elke race met een achtervolging van start gaan. Als hij erin slaagt zijn eerste meters te verbeteren, zou het me geweldig tegenvallen als hij niet met enige regelmaat bij de beste tien zal weten te finishen. Dat zou een mooie opsteker voor de Nederlandse motorsport betekenen.

Foto’s: ANP

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.