Weblog > Onmogelijke combinatie

“Ik weet niet of je blaas op knappen staat, maar wacht alsjeblieft nog heel even met het bewateren van de berm”, hoorde ik mezelf met een piepstemmetje zeggen tegen Cees als we op de vluchtstrook van de A2 staan. Een snelle inspectie leerde me dat er geen sloot of rivier in de directe omgeving lag. Dit stukje Nederland deed nog het meest denken aan een gortdroge steppe. En dat terwijl er toch echt een pluimpje rook van de achterkant van mijn motorfiets opsteeg. Misschien was de ‘waterstraal’ van Cees dus wel de enige mogelijkheid om een beginnend brandje in de kiem te smoren. Terwijl ik snel mijn smeulende bagage verwijderde, deed ik een schietgebedje dat Cees ondanks zijn gezegende leeftijd nog over voldoende waterdruk zou beschikken. Gelukkig hoefde deze spuitgast uiteindelijk niet uit te rukken, het bleef bij smeulen.

Ik prees me al net zo gelukkig met de R1-rijder die een paar minuten eerder druk gebarend naast me kwam rijden. “Volgens mij sta je in de brand”, schreeuwde hij nadat we onze motoren naast elkaar hadden gestuurd. De vooraf gevreesde confrontatie tussen zadeltassen en hoge uitlaten pakte uit in het ‘voordeel’ van die laatste. Alle brandwerende voorzorgsmaatregelen hadden jammerlijk gefaald. De hitte had de ooit strak gelijnde zijkap veranderd in een plakkaat oranje plastic dat veel weg had van een draden trekkend stuk kauwgom onder een schoenzool.

Naast egoschade bleef het incident verder beperkt tot een gat in de zadeltassen en de gesmolten zijkap. Het weekje sturen in de Alpen kwam dus nooit in gevaar. Met behulp van spanbanden en spinnen sjorden we alle bagage voor de rest van de reis gewoon boven op het zadel. Ik wist zowaar nog een plekje voor mezelf te creëren door mijn scrotum voorzichtig in de tanktas te vleien en gelijktijdig wrikbewegingen met mijn achterste te maken. De volgende dikke drieduizend kilometer zat ik volledig ingeklemd, als een haring in een ton. De ongemakkelijke positie belemmerde mijn fysieke bewegingen, maar in mijn hoofd draaide het volop. Waarom maken motorfietsfabrikanten zo weinig motoren die goed smoelen en ook nog eens praktisch zijn? Vooral aan dat laatste schort het nog wel eens.

Ik kruip nu even in de rol van een stuurman die aan wal staat. Een praktische motor is dan sportief, mooi, licht van gewicht, zuinig, een pakezel indien nodig en hij heeft een onderhoudsvrije aandrijving. Dat moet kunnen, zou je zeggen. Toch is mijn eisenpakket blijkbaar lastiger dan gedacht. Voorbeelden als de Honda Pacific Coast en de Ducati ST-serie onderstrepen dat. Het combineren van twee uitersten vergt overduidelijk meer van ontwerpers dan ik voor mogelijk houd. Daarom zal ik ze vanaf deze plek niet oproepen om een motor te ontwerpen die sportiviteit en dagelijks gebruiksgemak combineert.

Maar mag ik het voor deze gelegenheid wel bij één praktisch verzoekje houden? Waarom worstel ik nog altijd met losse zware sloten? Kennen Japan en Italië geen misdaad, vraag ik retorisch. Zitten die wel ontspannen op een terras terwijl hun dure creaties honderd meter verderop uit het zicht staan? Fietsfabrikanten integreren al jaren sloten en kabels in hun ontwerp, ga daar eens in de leer. Als een achterbrug kan dienen als olietank, dan moet een frame toch een lange ART-goedgekeurde kabel kunnen bevatten? En als het echt niet anders kan: kunt u dan een plek voor slot reserveren onder het zadel? Alstublieft?

Ad

Foto: ANP

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.