Weblog > Schijnwereld als educatief rolmodel

“Cut cut cut, waarmee ben je bezig? Stop de camera! Wat doe je nou man? Wat gaat er in dat behelmde garnalenbrein van je om?” “Euh, u vroeg me toch een bochtje voor de camera te draaien? Dat is exact wat ik deed meneer de regisseur, ik maakte volgens mij een bocht.” “Een bochtje, een bochtje? Noem je dat een bochtje? Weet je hoe ik dat noem uilebal met racegenen? Dat noem ik onverantwoord, weerzinwekkend en bovenal verboden stuntwerk. Terugrijden met dat ding en dit keer wil ik dat je netjes voorbij komt rijden.” “Ja maar, ik reed al zo correct. Dit is een Superbike, hoe kunt u van me verwachten…”

“Luister leeghoofd, wil je mij leren hoe ik een promotiefilm voor een motorfiets moet schieten? Probeer je dat echt duidelijk te maken? Jij komt hier straks nogmaals voorbij, in eerste versnelling, zonder hellingshoek, met maximaal dertig kilometer per uur. Begrijp je dat dombo? Capito stupido? En als je alleen al denkt aan een wheelie, parkeer ik deze telelens persoonlijk tussen je wenkbrauwen. En je begrijpt hopelijk zelf dat een kneedown voor jou dezelfde fysieke gevolgen heeft als een wheelie. Fijn, dan gaan we nu opnieuw proberen netjes te doen. Camera’s rolling, aaaaand action!”

De moraal van bovenstaand verhaal? Ook de schijnwereld die reclame zo geraffineerd creëert, is niet langer veilig voor de tsunami van normen en waarden die de echte wereld overspoelt. Ik heb niets tegen fatsoen, maar ik heb er een bloedhekel aan als iemand voor me beslist dat ik niet zelfstandig het verschil kan maken tussen een kunstmatige en de echte wereld. Zoals de vereniging van motorfabrikanten ACEM die vrijwillig zijn promotie-uitingen kuist. Dat betekent dus het einde van burn-outs en wheelies in promotiefilmpjes en advertenties voor motoren. Met de zelfopgelegde censuur willen de fabrikanten ‘een bijdrage leveren aan een gedragsverandering van hun klanten en ze bewuster maken van hun eigen gedrag en de mogelijke gevaren.’

Alsof een gezond denkend mens niet zelf kan bepalen wat goed of slecht voor hem is. Alsof we een IQ hebben dat lager is dan de buitentemperatuur. Alsof we ons als lemmingen van een klif storten als de reclamewereld ons aan de hand neemt. Het gezonde verstand – jawel – zegt jou en mij namelijk dat zoiets heel ongezond is, vooral de landing. Bovendien wil ik helemaal geen deel uitmaken van een schijnwereld, hoe rooskleurig ook. Ik wil niet leven in een wereld vol jonge, gelukkige, succesvolle, roosloze mensen met witte tanden, perfecte maten en immer fris riekende kleding. Ik hecht namelijk nogal aan echt.

En ‘echt’ bestaat voor motorrijders grotendeels uit diesel op asfalt, overstekende kinderen, flitspalen, files en onoverzichtelijke bochten. Ook een behelmd garnalenbrein past dan zijn rijstijl aan. Hele volksstammen en nu ook de ACEM stellen desondanks dat slecht voorbeeld slecht doet volgen. Dezelfde mensen beweren waarschijnlijk ook dat de single Moedertje van Corry Konings, mits achterstevoren afgespeeld, mensen aanzet tot het leegschieten van een automatisch wapen in een winkelcentrum. Ik geloof daar niet in.

Net zo min als een promotiefilm vol opwindende beelden van wheelies, burn-outs en kneedowns me aanzet om dat voorbeeld direct te kopiëren. Ik zal wel gek zijn, ik hecht namelijk niet alleen aan echt, maar ook aan lijfsbehoud. Maar ik kan wel genieten van promotiefilms van de oude stempel. Puur om de sensatie en de lol, zoals in deze film van de KTM SM950.

Dankzij de zelf aangemeten kuisheidsgordel van de motorindustrie behoren dergelijke opwindende beelden met een beetje pech snel tot het verleden. Cut, cut, cut.

Ad

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.