Weblog > Ultieme betutteling

“Doe je sjaal om, zet een muts op en knoop je jas dicht.” Wie is er niet opgegroeid met een bezorgde moeder die ten koste van alles wilde voorkomen dat je een koutje opliep? Mijn moeder viel – achteraf gezien – mee, maar je had er hele erge exemplaren tussen zitten. Zodra de temperatuur beneden de vijftien graden Celsius dreigde te zakken, kleedden ze persoonlijk hun kroost in de deuropening aan. Luidkeels protesteren hielp niet: muts, sjaal en handschoenen, het werd allemaal onder dwang aangetrokken. Kindlief mocht pas buiten spelen als het oogde als een rood aangelopen Michelin-mannetje tijdens een Noordpoolexpeditie.

Ben jij ook zo blij dat niemand je langer allerlei verstikkende kledingstukken aantrekt als je buiten wilt spelen? Ook zo blij dat aan die vreselijke betutteling een eind is gekomen? Dan heb ik slecht nieuws voor een selecte groep jonge lezers: Vadertje Staat werpt zich op als moedertje voor beginnende motorrijders. Het knellende gevolg? De nieuwe regelgeving voor het afgeven van het A-rijbewijs voelt verstikkender dan drie sjaals en zes kriebelende wollen mutsen

Vanaf 2013 transformeert het A-rijbewijs van een twee- in een drietrapsraket. Het behalen van het rijbewijs wordt dus nog lastiger. Achttienjarigen moeten na een theorie- en praktijkexamen eerst twee jaar op een 11 kW zware motorfiets rijden. Vervolgens – na het volgen van rijlessen of het afleggen van een nieuw examen – mogen ze twee jaar rondkarren op een 35kW-motor. En dan moeten ze nogmaals een tussentijds examen afleggen of rijlessen volgen (over de exacte invulling van de tussentijdse stappen soebatten de beleidsmakers nog) voordat ze eindelijk onbeperkt mogen rijden.

De politiek voert allerlei argumenten aan ter verdediging van deze verzwaring. Het meest prominente daarvan is het terugbrengen van het aantal verkeersslachtoffers. Op zich een loffelijk streven en volledig terecht, ieder slachtoffer is er een te veel. Maar wat is de briljante oplossing waarmee de politiek op de proppen komt? Om de veiligheid te verhogen worden motorrijders onder de twintig op pad gestuurd met 11kW-brommers, pardon motorfietsen. Even ter vergelijking: meer dan de helft van de zitmaaiers van Honda is ongeschikt voor het rijbewijs A1. Ze leveren – hoogst onverantwoord – meer vermogen dan 11 kW. Hendrik-Jan de Tuinman moet minimaal over de rijderscapaciteiten van een Stoner of Doohan beschikken om zijn grasmaaier te temmen. Dit is volgens de wetgever geen tuingereedschap meer, maar wapentuig.

“Doe je sjaal om en zet je muts tot je 24e op”, betuttelen beleidsmakers hun jongste motorminnende kroost. Zijn ze zelf vergeten hoe ze, ondanks alle overdreven zorgen van moeder, toch een koutje opliepen? Hoe ze zich een bult op de knie vielen? En werd je daar nou slechter van, of leerde je om het volgende keer beter te doen? Ik haat betutteling en ik haat eindeloos aan het handje te moeten lopen. Er is namelijk een alternatief dat luistert naar de naam: goede opvoeding. Zoals goede ouders dat doen. Wat de staat doet is geen opvoeden meer, dit lijkt meer op domweg verbieden.

Maar de nieuwe plannen gaan helaas vast werken. Waarschijnlijk laat iedere potentiële motorrijder zich afschrikken door het oerwoud aan brommertjes, lessen en examens (en de daarbij behorende kosten) dat hem dankzij Vadertje Staat wacht. Dan kun je maar beter wachten tot je 24e verjaardag om het klusje in een keer te klaren. En wie geven de statistieken dan gelijk? Juist ja, de beleidsmakers. Want je hoeft geen rocketscience te hebben gestudeerd om te voorspellen dat het aantal slachtoffers onder motorrijders tot 24 jaar gaat dalen. Die groep houdt het namelijk voor gezien. Hopelijk pakken ze het na hun 24e op, maar hoeveel kiezen definitief voor een auto? Hoe verstikkend zo’n koekblik ook is.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.