Wisselende snelheden tasten lucht niet aan

Snelheidsverhogingen en dynamische snelheden op snelwegen hebben vrijwel geen effect op de luchtkwaliteit. Dat blijkt uit de eerste onderzoeksresultaten van proeven met wisselende maximumsnelheden die naar de Tweede Kamer zijn gestuurd.

De ambitie van minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) is op korte termijn de maximumsnelheid op snelwegen overal te verhogen waar dat mogelijk is. Uit experimenten, onder meer op de A12 tussen Den Haag en Voorburg, blijkt dat de dynamische snelheidsverhoging van 80 naar 100 kilometer per uur in de avonduren en de nacht niet heeft geleid tot meer luchtvervuiling.

De minister kondigde aan om ook op de 80 kilometerzone bij Rotterdam (Noordbaan A20) te experimenteren met een dynamische verhoging van de maximumsnelheid. Daarnaast moet in de nabije toekomst op minimaal een derde van de autosnelwegen de maximumsnelheid van 130 kilometer per uur gaan gelden.

Bron en foto: ANP

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.






Hierbij geef ik toestemming om me via email, met de informatie die ik in dit formulier opgegeven heb, nieuwsbrieven te sturen.

Uitschrijven kan op elk moment, onder iedere nieuwsbrief staat onderaan een link om uit te schrijven. We hebben je privacy hoog in het vaandel, onze privacy policy is op de website te lezen. Als je dit formulier instuurt, dan ga je akkoord met de voorwaarden genoemd in de privacy policy.


Over de auteur

De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73, Promotor en Classic & Retro. Redacteuren Ad van de Wiel, Jan Kruithof, Eddie de Vries, Nick Enghardt, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.