vrijdag 29 maart 2024

Zongshen Cyclone RX850: de nieuwe tweecilinder Adventure van Zongshen

In China is de sluier opgelicht van de nieuwe adventure Cyclone RX850. Europese styling en het van Norton-afgeleide motorblok heeft geleid tot een internationaal model. Van de zeven nieuwigheden die het merk Cyclone op de Chongqing International Motor Expo presenteerde, waaronder het RA9-concept, is de avontuurlijke RX850 zeker interessant voor Europa.

Zongshen, eigenaar van Cyclone, heeft de RX850 ontworpen voor de export en niet alleen voor de Chinese markt. Zozeer zelfs dat niet alleen het uiterlijk de hand heeft van het Italiaans/Britse Ricardo Engineering. Uiterlijk, bovenzijde en chassis zijn identiek aan de Cyclone RX6.

Cyclone RX6

Doorvertaling van het Norton Atlas-blok

De Cyclone RX6, een adventure, werd in april j.l. op de Shanghai Motor Show gepresenteerd. Die motorfiets, die nu bijna te koop is, wordt aangedreven door een parallel-twin die is afgeleid van de 1200cc-Norton V4 en is ontwikkeld met Ricardo Engineering in een adviserende rol. Het is het resultaat van een overeenkomst tussen Zongshen en Norton die dateert uit 2017. Destijds werd het Britse bedrijf gecontroleerd door Stuart Garner en de overeenkomst gaf het Chinese merk de licentie om de Atlas, een tweecilinder Norton te bouwen. Het blok was afgeleid van de voorste helft van de vloeistofgekoelde V4. In de RX6 levert het 649,5cc-motorblok 70,7 pk bij 8.500 tpm en een maximumkoppel van 62 Nm bij 7.000 tpm.

Cyclone RA9 Prototype lijkt sterk op de Aprilia Shiver

De RX850 is uitgerust met de evolutie van dat motorblok en de cilinderinhoud is vergroot tot 850 cc. Er werd geen informatie over de prestaties verstrekt, maar 85 pk lijkt geloofwaardig. De uitrusting omvat volledige led-verlichting, 6,75-inch tft-kleurendisplay met smartphone-connectiviteit, elektrisch verstelbare voorruit, sleutelvrije start, Nissin-remmen, Bosch ABS en Pirelli-banden.

Het chassis bestaat uit een stalen buizenframe en een aluminium achterbrug, een Kayaba omgekeerde voorvork en een Kayaba achterschokdemper. Deze is zijwaarts geplaatst, zoals bij de Kawasaki Versys 650.

Ook de Norton V4 was te zien op de stand van de Cyclone. Norton kwam in april 2020 onder controle van het Indiase TVS Motor, maar er is geen nieuws over een nieuwe deal met Zongshen.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen