vrijdag 29 maart 2024

Aankoopadvies Yamaha XSR 700

De Yamaha XSR700 rolt sinds 2016 zo soepel door het land als een deostick onder je oksels. Is de retro-MT ook tweedehands nog okselfris?

Aan geboortebeperking doen ze bij Yamaha niet. Moto Cage, Tracer 700 en GT, Ténéré 700 en Rally – de MT-07-familie vermenigvuldigt zich gestaag. Het einde is nog niet in zicht. De fraaiste interpretatie van het in 2014 geïntroduceerde basismodel is de XSR700. Een handelbare, wendbare motor, die in 2016 uit de schaduw van de technisch ogende MT-07 trad en die als neo-retro-fiets hele frisse accenten toont. Dat alles met heel weinig nieuwe onderdelen, want de techniek en het rijwielgedeelte stammen rechtstreeks van de MT-07. Een ander zadel, een vlakkere kont, een achterlicht en koplampunit in old-school-look van de jaren zestig, een ronde teller ter grootte van een ui, daarbij een paar nieuwe zijkappen; de omkleedpartij had niet veel meer om het lijf dan dat. Voor hipsters met grijze baarden – zeker met een noppenverleden – is de in 2019 verschenen Xtribute-variant wellicht emotioneel nog interessanter. Die doet met zijn goudkleurige velgen, een stuur in motorcross-stijl, harmonica-rubbers op de voorvork, offroad-voetsteunen en bijpassende graphics op de tank helemaal denken aan de legendarische XT500 van 1981.

Wat betreft de aandrijving kon Yamaha zich aan de fameuze crossplane-motor in de XSR natuurlijk geen buil vallen. De 75 pk sterke tweecilinder-in-lijnmotor is een bullig, fraai lopend pretblok, dat pittige prestaties levert. Hij draait gretig tot aan de toerenbegrenzer door, maar kan ook lekker op lage toeren voortsukkelen. Een hele brede powerband dus, die zich zowel in de spitsdrukte van alledag als op een stevige rit over de buitenwegen van de goede kant laat zien.

Retro-Modus

De XSR700 begeleidt zijn rijder in alle comfort. Smalle taille, goed aansluitend kniegedeelte, een breed stuur en een lange buddyseat verheffen de zithouding tot een comfortzone. Voor solorijders prima, voor verliefden wat minder, want de wederhelft zal het zeker geen tankvulling lang uithouden op het noodzitje. Met een wat mager laadvermogen van 167 kilo is de maatstaf voor duogebruik toch al behoorlijk laag gelegd.

Bij het op comfort gerichte rijwielgedeelte mag de rijder zich wederom op het genetisch materiaal van de MT verheugen. De XSR kan – mits voorzien van de juiste banden – behoorlijk sportief door de bochten worden gejaagd. Wordt het asfalt echter hobbelig, dan kun je beter terug in de mentale retro-modus. Gemiddeld genomen rijdt hij het beste met een flink opgeschroefde achterveer. De ABS-remmen leveren goede vertragingswaarden, waarbij je aan de voorzijde wel flink in het hendel knijpen moet voordat de vierzuigerklauwen echt de tanden in de remschijf zetten.

Yamaha XSR 700 Rijdend

Robuust

Dat de CP2-motor van deze bouwserie robuust en betrouwbaar is, dat is wijd en zijd bekend. Desondanks is het verstandig om de routinecontroles – motor en koelsysteem op mogelijke lekkages controleren, de radiateur op steenslagschade checken – niet over te slaan. Bij exemplaren met een hele lage kilometerstand checken of er in plaats van de reguliere inspecties in elk geval wel jaarlijks olie is ververst.

De twee terugroepacties – slecht geïsoleerde hoofdstroomkabel (bouwjaar 2016), foute schroeven/bussen op het kettingscherm (2016-2018) – moeten uitgevoerd zijn. Daarnaast controleren: toestand van de slijtagedelen en de remmen (slijtagebeeld remschijven, slingering), uitlaatbochten op eventuele deuken, stuur/handvatten op valsporen, achteraf gemonteerde accessoires als een kentekenplaathouder, uitlaat, stuur of knipperlichten op goedkeuringstekens.

Tip van de Motor.NL occasion-expert

Zijn Yamaha XSR700-rijders zo in-en-in tevreden met hun motor, dat ze het stuur niet eens los kunnen laten? Goed mogelijk. Er lijken namelijk verdacht weinig occasions beschikbaar te zijn. Het kan natuurlijk ook zijn, dat de afvalligen hun retro-rijwiel al in het voorjaar verkopen konden. Goed voor de kopers. Wie nu pas op het idee komt, heeft uithoudingsvermogen nodig.

Tweedehandsprijzen

Het aanbod is momenteel goed te overzien en dekt alle bouwjaren af. Ongeveer veertig procent wordt door particulieren aangeboden, de rest door handelaren, waarbij demo’s uit 2020 het hoofdbestanddeel vormen. De prijzen beginnen bij ongeveer € 5.900,- (bouwjaar 2017, met 13.000 km); de bovengrens ligt voor het basismodel op € 7.600,- voor demo’s uit 2020 – dichtbij de nieuwprijs van toen –, maar ook voor particuliere occasions met veel accessoires en een lage kilometerstand.

De Xtribute is zeldzaam en komt praktisch alleen voor in bouwjaar 2020 bij handelaren. Prijsrange: van € 7.900,- als demo met 3.000 km op de klok tot € 8.500,- voor een motor bij een particulier met Akrapovic-uitlaat en verdere accessoires. Algemeen: exemplaren met duidelijk meer dan 15.000 kilometer op de teller zijn een hoge uitzondering.

Modelupdates

2016

Introductie Yamaha XSR700: rijwielgedeelte en motor van MT-07 overgenomen, motor nu Euro 4, 75 pk. Aangeschroefd achtersubframe. Kleuren: Garage Metal (zilvergrijs), groen.

Prijs: € 8.499,-

2017

Kleuren: Garage Metal, zwart.

Prijs: € 8.999,-

2018

Kleuren: rood, Garage Metal, zwart.

Prijs: € 8.999,-

2019

Nieuwe variant Xtribute met referentie naar de XT500. Onderscheidt zich van het basismodel in zilveren tankflanken, goudkleurige velgen, witte spatborden, oranje knipperlichten, conisch gevormd stuur in offroadstijl, offroad-voetsteunen, vlak zadel, harmonica-rubbers op voorvork, voorvork, dashboard en radiateurcovers zwart. Optioneel: hooggeplaatste Akrapovic-uitlaatdemper (twee-in-een). Kleuren basis: zwart, rood, zwart-geel.

Prijs: € 8.999,-; XTribute € 9.999,-

2020

Kleuren: wit (basis), zwart.

Prijs: € 8.999,-; XTribute € 9.999,-

2021

Kleuren: rood-wit, zwart, zwart-zilver (Xtribute).

Prijs: € 8.999,-; XTribute € 9.999,-

Alternatieven

Ducati Scrambler Icon

Ducati Scrambler Icon

De Italiaanse bijdrage aan de retro-mode is niet alleen optisch een voltreffer. Dit compacte pretpakket gaat stevig van kiet, laat zich graag op een oor leggen en slaat ook dwars door het terrein een goede figuur.

+ opgewekt motorkarakter

+ goede stuureigenschappen

+ felle remmen

– dure beurten

Tweedehandsprijzen

Op dit moment een zeer beperkt aanbod, meer bij handelaren dan bij particulieren. Bouwjaren 2015-2016 vanaf € 6.200,- (10.000 tot 15.000 km). Bouwjaren 2017-2019: € 6.900,- tot € 7.900,-. Demo’s uit 2019-2021 vanaf € 8.000,-.

Kawasaki W800

Kawasaki W800

Deze Kawasaki is met zijn koningsas een lust voor het oog. Deze neoklassieker surft graag relaxed over de buitenwegen. 2011-2016 zonder ABS, de nieuwe serie vanaf 2019 (Euro 4/5) heeft ABS.

+ zuinige motor

+ goede wendbaarheid

+ comfortabel rijwielgedeelte

– zwakke remmen

Tweedehandsprijzen

Solide keuze, tachtig procent bij handelaren (veel ‘op kenteken gezet’ in 2020). Bouwjaren zonder ABS (2011-2016) € 5.600,- (rond 20 000 km) tot € 7.800,- (omgebouwd). Bouwjaren 2019/2020: € 7.400,- tot € 8.800,-.

Moto Guzzi V7

Moto Guzzi V7

Rauwe charme, nostalgisch uiterlijk, bijzondere V2. De V7-serie met 744 cc (2008-2020) biedt met modellen als de Stone, Special en Scrambler of Racer voor elke retro-fan een passende oplossing.

+ emotionele motor

+ gemakkelijke stuureigenschappen

+ ontspannen zitpositie

– tot 2014 zonder ABS

Tweedehandsprijzen

Veel keuze, meer bij particulier dan bij handelaar. Vroege Classic/Special/Stone € 3.900,- tot € 5.900,- (12.000 tot 40.000 km). Stone/Special/Racer/Rough met ABS (vanaf 2015) € 5.500,- tot € 8.300,-.

Triumph Bonneville

Triumph Bonneville 865/899

Geraffineerd ontworpen neoklassieker, die door Triumph al vroeg werd ontwikkeld. De 865-versie kwam in 2005, vanaf 2009 met injectie. ABS kwam pas op de 899-versie (met slechts 55 pk) van 2017.

+ authentiek uiterlijk

+ soepel motorblok

+ sterke remmen

– tot 2015 zonder ABS

Tweedehandsprijzen

Beperkt aanbod, diverse typen, particulier/handelaar ongeveer gelijk verdeeld. Vroege modellen met carburateur duurder (vanaf € 6.700,-) dan T100 of SE met inspuiting (vanaf € 5.800,-). 899-model: € 6.700,- tot € 8.800,-.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen