woensdag 24 april 2024

Aankoopdossier: Kawasaki Z800 (vanaf 2012)

Toen de Kawasaki Z800 werd geïntroduceerd, begon hij aan een gestage opmars. Als occasion is deze scherp gelijnde Streetfighter nog altijd zeer geliefd. Is dat terecht?

Een bullige motor, een Transformer-design, een scherpe handling. Je hoefde niet in een glazen bol te turen om te kunnen voorspellen dat de in 2013 geïntroduceerde Z800 een glansrijke carrière te wachten stond. Kawasaki had namelijk een perfect geconcipieerde opvolger voor de Z750 uit de hoed getoverd, juist toen de trend naar gespierde, sportieve bochtenmonsters helemaal losging. En zo marcheerde deze groene hulk kaarsrecht de top-10 in – met 1.559 kentekens gelijk naar de zevende plaats – en liet zich tot 2016 niet meer uit die top-10 verdrijven.

Manga

Vier jaar na zijn debuut stond zijn opvolger echter al klaar, de nog scherper op streetfighters geënte Z900. Die verkocht zelfs nog beter, maar kan desondanks de interesse in de 800cc-variant nauwelijks afremmen.

Die is namelijk als jonge occasion zeer betaalbaar, hoewel ook niet goedkoop is. Met zijn hippe Japanse Manga-design is hij zeer aantrekkelijk voor mensen onder de dertig. Wat weer niet betekent dat oudere heren niet tot de doelgroep behoren. Wie in streetfighter-stijl wegrijdt, leert de scherpe stuureigenschappen van de Z snel te waarderen. Datzelfde geldt voor de rustig lopende, maar zeer bullige motor, die al vanaf lage toerentallen lekker veel trekkracht beschikbaar heeft. De 113 pk sterke viercilinder beschikt over een brede powerband en protesteert niet wanneer je vanuit te lage toerentallen gas geeft. Hij trekt dan zonder rukken of verslikken onverstoord naar zijn doel toe.

Kawasaki Z800
Individuele afstelling van de voorvork is nu ook mogelijk bij de standaardversie.

Gladiator

Dat doel mag dan ook best in een bochtig recreatiegebied liggen: de 800cc-machine is met 230 kilo niet bepaald een magere puber, maar daar is tijdens het rijden weinig van te merken. In krappe bochtencombinaties voelt hij allesbehalve zwaarlijvig aan. De bodemvrijheid in de bochten is enorm, de actieve zitpositie achter het brede, vlak uitgevoerde stuur is geschikt voor alle maten en afmetingen, van klein tot gladiator. Daarbij deugt ook de veer- en dempingskarakteristiek prima. Die beschikt over de nodigde stelschroeven, waarmee ze prima geschikt is voor een behoorlijk vlotte rijstijl, zonder dat dit ten koste gaat van het comfort. Dat geldt in elk geval voor de standaardversie. Bij de eveneens verkrijgbare Z800e, die met 95 pk terug te tunen is voor het A2-rijbewijs, moest op de uitrusting worden bespaard zodat hiervan alleen de veervoorspanning achter kan worden aangepast. Op het gebied van de remmen onderscheiden de Z-broeders zich niet van elkaar: ze vertragen stevig, zolang je voor maar flink hard knijpt. De remmen zijn dus sterk, maar niet agressief, met oog op de beginnende motorrijder.

Aankoopdossier: Suzuki GSR750 (vanaf 2011)

Controle

De Z800 bewoog zich onveranderd door de jaren heen, het bouwjaar is bij de tweedehands aankoop tweeledig. Van eerste eigenaar, met een lage kilometerstand, het serviceboekje netjes afgestempeld, onbeschadigd; dat zijn ideale criteria om een goede deal te kunnen maken. Voor de productiedata van einde 2012 tot de zomer 2013 was er wel een terugroepactie (een vervuilde ABS-module). Er moet natuurlijk bewijs zijn dat deze terugroepactie is uitgevoerd. Een vechtjas als de Z moet je natuurlijk ook zorgvuldig controleren op valschade. Kijk dus naar de kunststofdelen, het stuurkuipje, de armaturen aan het stuur, enzovoort. En natuurlijk kijk je ook naar de dikke kachelpijp aan de rechterkant, die zelfs bij het omvallen al beschadigd kan raken. Dat wil zeggen: voor zover die niet allang geamputeerd is en vervangen door een slanke, lichte en legale (?) knalpot van de accessoiresmarkt. Eveneens controleren: de uiteinden van de swingarm op krassen van het opbokken, de remschijven en remblokken op slijtage, de radiateur op beschadigingen, de uitlaatbochten op defecten door gebrek aan onderhoud, de motorsport op steenslagschade.

Kawasaki Z800

Pluspunten Kawasaki Z800

  • Motor met veel power
  • Lichtvoetige stuureigenschappen
  • Actieve zitpositie
  • Sportief rijwielgedeelte

Minpunten Kawasaki Z800

  • Ietwat mollig
  • Behoorlijk hoog brandstofverbruik

Tip van de Motor.NL Occasion-expert

In de occasionmarkt is er veel beweging, de Z gaat als warme broodjes over de toonbank. Het prijsniveau: hoog  en niet alleen voor de ‘e’-types, waarbij 75 procent van de nieuwprijs een haast magische ondergrens is, zelfs voor de vroegere bouwjaren. Z-aspiranten moeten het hoofd koel houden en zich afvragen of prijsopdrijvende accessoires, zoals een Akrapovic-demper en andere ‘spiegeltjes en kraaltjes’, ook echt de meerprijs waard zijn.

Tweedehands prijzen Kawasaki Z800

Het aanbod is best groot. Het omvat alle bouwjaren, waarbij het zwaartepunt ligt op 2013/2014. Wat opvalt: maar weinig aanbod bij handelaren (ongeveer een kwart), veel Z’s zijn van eerste eigenaar, er zijn er maar weinig met kilometerstanden boven de 25.000 kilometer.

De prijzen beginnen bij € 5.300,- (bouwjaar 2013, 9.000-25.000 km), de bovengrens ligt bij een forse € 8.000,- voor bouwjaar 2016 met 5.000-10.000 kilometer. De Performance-varianten zijn zeldzaam, de prijzen liggen tussen de € 6.500,- en € 7.200,-.

Ongeveer één op de vier adverteerders biedt de terug te tunen variant aan. Onder de € 6.000,- vind je haast geen ‘e’-variant, de meeste hebben kilometerstanden onder de 10.000 kilometer.

Alternatieven

BMW F800GS

Pittige twin met vele talenten. Geschikt voor dagelijks gebruik en reizen, zuinig en zeer wendbaar. Met de voor BMW typische extra’s niet goedkoop, maar wel stabiel in waarde.

+ Potente motor
+ Sportief rijwielgedeelte
+ Goede ergonomie
– Aan de dure kant

Tweedehands prijzen

Brede keuze, ongeveer twee derde bij handelaren. Eerste generatie (2000) € 3.800,- (40.000-55.000 km) tot ongeveer € 6.800,- (2014, weinig kilometers). Bouwjaren 2015-2019: € 5.500,- tot € 9.600,-.

BMW F800GS

Honda CB650F

Compacte 650cc-stamper met turbine-achtig karakter, waarop niet alleen beginners rijden. Licht en handelbaar, behoorlijk veel zitruimte, ook voor twee personen.

+ Lichte stuureigenschappen
+ Comfortabele vering
+ Goede ergonomie
– Giert bij hoge toerentallen

Tweedehands prijzen

Veel keuze, evenwichtige mix tussen particulieren en handelaren. Eerste bouwjaren (2014, 16,87 pk): € 4.000,- (boven 25.000 km) tot € 6.800,- (minder dan 10.000 km). Type 2 (91 pk, ledverlichting) vanaf € 5.200,-.

Honda CB650F

Suzuki GSR 750

Sportieve streetfighter met behoorlijk veel pit, ook in de onderste toerenregionen. Stugge vering, maar stuurt met hoge precisie door bochtencombinaties.

+ Levendige motor
+ Sportief rijwielgedeelte
+ Zeer wendbaar
– Vage achtervering

Tweedehands prijzen

Ruim aanbod, ongeveer twee derde van particulieren. Prijzen beginnen bij € 3.800,- (bouwjaar 2011/12, 30.000 tot 45.000 km). Bouwjaar 2013-2015: € 4.800,- tot € 6.300,-. Bouwjaar 2016/17: maximaal € 6.500,-.

Yamaha FZ8

Een taaie concurrent van de Kawasaki Z800. Duidelijk lichter, de motor is echter wat minder levendig. Comfortabel rijwielgedeelte, laag brandstofverbruik. De bouwjaren van 2011-2014 werden ook zonder ABS geleverd.

+ Hoogtoerige motor
+ Vederlichte stuureigenschappen
+ Lekker felle remmen
– Demping achter (tot 2012)

Tweedehands prijzen

Overzichtelijke keuze, meer bij handelaren dan bij particulieren. De eerste bouwjaren vanaf € 3.900,-, kilometerstanden van 30.000 tot meer dan 40.000. Bouwjaren 2015/2016: nauwelijks kilometers, vanaf € 6.300,-.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen