vrijdag 19 april 2024

International GS Trophy 2022 Pre-Qualifier in Loon op Zand

Tachtig mannen, allen op zoek naar het gouden ticket. Een hevige strijd op Experience Island bepaalt namelijk wie er enkele weken op een gloednieuwe BMW R1250GS rondrijdt en deelneemt aan de Qualifier in het prachtige Wales. Daar doe je dan natuurlijk je uiterste best voor.

Na het afleggen van hun eerste proef is het voor veel deelnemers al duidelijk. Het gaat zeker geen gemakkelijke klus worden om vandaag in de top-tien van de Pre-Qualifier terecht te komen. Toch is het een must voor de veertig aanwezige GS-rijders, want alleen dan maken zij kans om Nederland te vertegenwoordigen tijdens de International GS Trophy 2022. Slechts een kwart van het tachtigkoppige veld zal hierin slagen. De deelnemers zijn over twee dagen verdeeld, iedere dag strijden er veertig mannen. Het is dus van zeer groot belang om goed voor de dag te komen tijdens de verschillende oefeningen die in het onverharde terrein van Experience Island liggen. Die zijn ook nog eens voorzien van een extra moeilijkheidsgraad, dankzij de hevige regenval die in aanloop naar het door BMW Motorrad Nederland en BERRT georganiseerde evenement is gevallen.

Dat het een lastige opgave kan zijn om in die top-tien te komen ondervindt ook Ralph Edelstein. Gelukkig vat hij zijn valpartijtje tijdens één van de eerste oefeningen licht op en blijft hoopvol om de ‘catch of the day’ te bereiken; wegrijden op een BMW R1250GS in TeamNL-kleurstelling en het bemachtigen van een ticket voor de Qualifier in Wales. ‘Eigenlijk heel kinderachtig, maar ik ben toch aardig gespannen voor deze dag’, geeft hij ruiterlijk toe. ‘Je wilt zo graag het best mogelijke resultaat boeken.’

Alle ogen op je gericht

Hij is daarin uiteraard niet de enige. Gespannen gezichten zijn namelijk bij elke proef te vinden. Terwijl de deelnemers op hun beurt wachten, wordt goed gekeken hoe andere GS-rijders het er vanaf brengen. Met regelmaat zien ze dat hun voorgangers een voetje neer moeten zetten, met een strafpunt als gevolg. Hoe simpel de opdracht ook lijkt te zijn, er is opperste concentratie en een hoog rijvaardigheidsniveau nodig om proeven als de Garage te volbrengen.

Dat merkt ook de 44-jarige Peter Krijns. De BMW R1200GS Rally-eigenaar uit Utrecht vindt de Garage één van de moeilijkste proeven op het terrein van Experience Island, terwijl hij vooraf toch getraind heeft op deze oefening. ‘Parkeerplaats in de buurt opgezocht, wat pylonnen neergezet en maar draaien. Ik had ’m zelfs krapper neergezet dan hier, maar toch is het dan moeilijk om tussen de lijntjes te blijven. Dat is toch een stukje spanning, gevoed door het feit dat alle ogen op je gericht zijn. Verder vond ik het ook lastig dat je telkens op een andere motor stapt, waardoor je weer moet wennen aan een ander koppelingsgevoel.’

Krijns heeft ook niet direct de illusie dat hij aan het einde van de dag in de top-tien zal zitten. Hij heeft namelijk al in een vroeg stadium een prima inschatting kunnen maken van zijn ‘concurrenten’ tijdens deze Pre-Qualifier. ‘Er zitten wel wat jongens bij die serieus offroad kunnen rijden. Dat had ik vooraf ook wel verwacht, dus ik kwam hier met een andere doelstelling. Ik wilde vooral een leuke ervaring opdoen en weer wat leren. Daarin ben ik zeker geslaagd.’

Aprilia Caponord 1200 – Marathonmotor

Hoge lat

Dat er überhaupt een Pre-Qualifier in Loon op Zand wordt gehouden, heeft te maken met de ambitie van BMW Motorrad Nederland. In 2020 maakte het Oranje-team namelijk een prachtig debuut in de International GS Trophy. Op Nieuw-Zeelandse bodem wisten Peet Gerards, Xavier Tobé en Jaap van Hoofwegen een knappe vierde plek te bemachtigen. ‘Dat was een geweldig mooi avontuur en we zijn daarom erg blij dat we weer een TeamNL naar de International GS Trophy kunnen sturen. De lat ligt hoog door de prestatie van het vorige trio, maar we willen natuurlijk meer. Het doel is om in Albanië op het podium terecht te komen’, aldus Tom Crooijmans, directeur BMW Motorrad Nederland. ‘De Pre-Qualifier moet daarbij helpen. We nodigen nu namelijk tachtig deelnemers uit, waarvan er twintig naar Wales gaan. Door meer rijders een kans te geven, hopen we een nog hoger niveau te bereiken. Als ik kijk naar de deelnemers van deze eerste dag, dan moet dat wel goed gaan komen.’

Iemand die aan deze eisen kan voldoen, is de 31-jarige Willem Vermeulen. Een rijder met de nodige ervaring, zelfs op het gebied van de International GS Trophy. ‘Ik deed in 2019 mee aan de Qualifier voor het Nederlandse Trophy-team en na de eerste dag lag ik zelfs op de eerste plek. Het leek er dus op dat ik mee zou gaan naar Nieuw-Zeeland, maar het ging alsnog vreselijk mis. Tijdens een proef moest ik de motor op de jiffy neerzetten, maar er was een geultje ontstaan. Terwijl ik wegliep, viel de GS om en brak het remhendel af. Dat leverde me de nodige strafpunten op, waardoor ik uiteindelijk op de vierde plek terechtkwam.’ De teleurstelling was hevig voor de inwoner van Baarle-Nassau. ‘Hoe graag ik de Trophy in Nieuw-Zeeland ook wilde volgen, ik kon het niet opbrengen om naar de videoverslagen te kijken. Was er nog altijd echt zuur van. Voor mijn gevoel heb ik wat recht te zetten, dus ik doe er alles aan om nu naar Albanië te kunnen gaan.’

Goed resultaat

Naast de proeven op Experience Island rijden de deelnemers aan deze Pre-Qualifier ook een route in de omgeving van Loon op Zand. Uiteraard voorzien van een listige proef, waarbij wederom hun rijvaardigheid wordt getest. Op een niet al te vlakke parkeerplaats moeten de GS-rijders een oefening op lage snelheid uitvoeren. Wiljan van Buiten weet hier een goed resultaat te boeken, maar hij weet eerlijk gezegd niet of hij deze dag in de top-tien kan afsluiten. ‘In de ochtend begon het al gelijk pittig met wat lastige oefeningen. Hierdoor ga ik er eigenlijk niet van uit dat ik straks mijn naam ga horen tijdens de uitslag.’

Na een lange dag is er dan eindelijk wat ontspanning voor de deelnemers. Na het afleggen van alle proeven is het nu genieten van wat snacks en een heerlijk biertje (0,0 natuurlijk!). Als de ervaringen onderling worden gedeeld, is ook duidelijk te zien dat er steeds meer spanning ontstaat. Het luide geroezemoes verstomt automatisch als Tom Crooijmans en Werner Hollaender van BERRT zich op het terras melden. Iedereen is maar wat benieuwd wie nu gelijk een R1250GS in TeamNL-kleurstelling kan meenemen, inclusief een ticket voor de Qualifier in Wales. Overall winnaar tijdens deze eerste selectiedag blijkt inderdaad Willem Vermeulen te zijn, wat niet direct een al te grote verrassing is. Hoewel hij vrij koeltjes reageert op het horen van zijn naam, verschijnt ook bij hem een grote glimlach op het gezicht. Toch die opluchting dat hij door is naar de volgende ronde. Onverwacht, maar ook door naar de Qualifier is Wiljan van Buiten. Met een negende plaats weet hij zich nipt in de top-tien te nestelen. ‘Jeetje, dit is wel heel gaaf. Ik besef het nog niet helemaal. Albanië is waarschijnlijk een brug te ver, maar dat ik nu naar Wales ga… Dat is al een gigantische bonus.’

International GS Trophy 2022

Het duurde even, maar Nederland maakte tijdens de zevende editie van de International GS Trophy een verpletterend debuut. De eerste deelname van een Oranje Trophy-team eindigde gelijk op een vierde positie. Het podium was in zicht, maar werd net niet gehaald. In 2022 moet dat wel gebeuren. BMW Motorrad Nederland stuurt daarom een sterk trio naar Albanië. Tijdens de Qualifier in Wales wordt bekend wie Oranje gaat vertegenwoordigen.

Het draait bij de International GS Trophy niet enkel om het tonen van uitstekende rijkunsten. De drie teamleden moeten namelijk ook heel goed samenwerken in allerlei proeven waar motorskills minder centraal staan. In totaal doen er maar liefst 22 teams mee. Een precieze datum is overigens nog niet bekend, maar de verwachting is dat deze achtste editie aan het einde van de zomer van 2022 wordt gehouden.

De gelukkigen

De Pre-Qualifier van de International GS Trophy besloeg twee dagen, waardoor BMW Motorrad Nederland maar liefst tachtig deelnemers kon uitnodigen. Na twee dagen strijd hebben twintig mannen zich weten te kwalificeren voor de Qualifier in Wales. Zij gaan van 10 tot en met 13 september het gevecht met elkaar aan, op Margram Country Park. Daar wordt uiteindelijk TeamNL gevormd, bestaande uit de drie beste rijders. Vanaf dat moment gaan zij keihard trainen om volledig geprepareerd aan de start te staan van de achtste editie van de International GS Trophy 2022.

Dag 1

1. Willem Vermeulen; 2. Olaf Kempers; 3. Remy Zwemmer; 4. Mark Geljon; 5. Mario Scholten; 6. Ralph Edelstein; 7. Marc de Roo; 8. Frans Theelen; 9. Wiljan van Buiten; 10. Ted van Doorn.

Dag 2

1. Kwafo Acquaah Arhin; 2. Michael Kersten; 3. Jordy Man; 4. Bert van de Vegte; 5. Cor van den Bosch; 6. Ronald van Teunenbroek; 7. Joao Vis; 8. Remco Sijtzema; 9. Ab Ludwig; 10. Matthijs Dik.

Video GS Trophy 2022 Pre-Qualifier

Van deze maakten wij ook een video:

Jarno van Osch
Jarno van Osch
Jarno van Osch bevind zich sinds 2006 in de motorbranche als redacteur van MOTOR Magazine en MOTO73. Vernoemd naar de legendarische GP-coureur Jarno Saarinen was het wellicht niet zo vreemd dat ik uiteindelijk in deze hoek belandde. Als kleine jongen keek ik al graag naar motorraces en op het moment dat ik twaalf werd, mocht ik achter op de motor bij mijn vader... naar de TT in Assen! Daar werd een passie ontdekt, die uiteindelijk zelfs werk werd. Per 1 januari 2017 aan de slag te gaan als schrijvend freelancer en fotograaf. Dat geeft me de kracht in handen om tekst met beeld te combineren.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen