vrijdag 19 april 2024

Marathonmotor: Suzuki GSX-R600

Marathonmotor: Suzuki GSX-R600. Giovanni van den Bergh had nooit verwacht dat hij elf jaar na aankoop van zijn Suzuki GSX-R600 nog in het bezit zou zijn van deze motor. In opmaat naar een Ducati kocht hij de Suzuki om die op een later tijdstip, als de financiën het toe zouden laten, in te ruilen op een sportieve Ducati. Maar dat moment is nooit gekomen. Wel is de liefde voor de GSX-R600 met ruim 96.000 km op de teller alleen maar gegroeid.

Dat er in Giovanni van den Bergh (38) uit Tiel een fanatieke motorrijder schuilde was niet van meet af aan duidelijk. Giovanni: ‘Brommers vond ik wel leuk, maar ook niet meer dan dat. Het halen van een motorrijbewijs stond niet bovenaan op mijn verlanglijstje. BMX-en en mountainbiken, dat vond ik leuk. Maar rond 2009 was er een periode waarin ik me verveelde. Ik had wat vrienden leren kennen die motorreden en het leek me wel leuk om samen met hen op pad te kunnen gaan. Dat is heel simpel gezegd de reden waarom ik op een motor ben gestapt, toen nog niet wetende dat het zo leuk zou zijn en dat het een passie van me zou worden. Ik was 26 toen ik mijn motorrijbewijs haalde en kocht als eerste motor een Yamaha R6. Daarna volgde een hele reeks andere motoren, maar de R6 bleef. Ik kocht voor weinig geld een Kawasaki ZX-6R, een Honda Hornet 600 en zelfs een Vespa 125 cc. Erg veel heb ik niet met die motoren gereden, mijn (fun)kilometers maakte ik met de Yamaha. Het liefst had ik een snelle Ducati gekocht. Bij het zien van een mooie Duc liep het water me in de mond. Ik heb een blauwe maandag een Ducati 748 gehad, maar dat bleek financieel gezien toch wat te hoog gegrepen voor mij. Die motor ging steeds stuk. Maar ik heb nog wel steeds een zwak voor een sportieve Ducati. Gelukkig had ik nog steeds de R6 voor mijn vakantieritjes en circuitbezoeken overal in Europa. Waarschijnlijk was ik nog langer op de R6 blijven rijden, ware het niet dat een tegemoetkomende motorrijder een bocht veel te ruim nam en mij op zijn pad trof. Hij bleef overeind en reed door, ik belandde met mijn motor in een greppel. Gelukkig waren er getuigen waardoor ik na enige tijd procederen via het waarborgfonds de schade vergoed kreeg. De R6 werd economisch total loss verklaard. Met die uitkering en nog wat spaargeld op zak ging ik op zoek naar een vervanger voor de R6. Bij een particulier vond ik de Suzuki GSX-R600, vijf jaar oud en ongeveer 25.000 km op de teller. Het was de bedoeling dat ik de motor een poos zou houden om daarna een Ducati aan te kunnen schaffen.’

Marathonmotor: Kawasaki W650

Man en motor

NaamGiovanni van den Bergh
WoonplaatsTiel
Leeftijd38 jaar
Beroepchauffeur
Rijdt sinds2009
Aangeschaft2011
Nieuwprijscirca € 11.200
Dagwaardecirca € 2.500 (bij inruil)
Rijstijlsportief
Gebruiktoer/vakantie
Brandstofverbruik1:19
Olieverbruiknihil
Onderhouddealer
Bouwjaar2006
Kilometerstand96.396 km

Velgen Suzuki GSX-R600

Maar het liep anders. Giovanni vindt Ducati’s nog steeds de mooiste motoren, maar hij raakte ook steeds meer gehecht aan zijn ‘overbruggingsmotor’. Giovanni: ‘Ik verdien de kost als vrachtwagenchauffeur, een prima job, maar veel geld om te sparen voor een Ducati blijft er aan het einde van de maand niet over. Dat komt ook omdat er nog andere prioriteiten zijn zoals verhuizen en verbouwingen. In mijn motorvriendengroep ben ik degene met het lichtste motortje. Op rechte stukken rijden ze mij er allemaal uit, maar als de bochten komen of op de wat kortere circuits heb ik geen moeite om ze bij te benen. Ik wil mezelf niet op de borst kloppen, maar als er echt veel bochten zijn ben ik vaak de snelste omdat mijn motor zo licht en handelbaar is. Als topvermogen en topsnelheid geen rol spelen, ben ik op de Suzuki GSX-R600 in mijn element. Ik moet wel opletten dat ik onder de (snelheids)radar blijf, want mijn rijbewijs kan ik niet missen. Samen met vrienden heb ik veel door Europa gereisd. Ook gekke dingen gedaan. Even naar Parijs, een foto bij de verlichte Eiffeltoren en weer direct terug naar Nederland. Of even naar het Ace Café in Londen en weer terug. Een bezoek aan de races op Man vergeet ik nooit meer. Wat een gekkenhuis en wat ben ik nat geworden. Een week lang regen en dan ook nog in een tentje. Zelf racen op circuits is ook leuk. Assen is vanwege de hoge snelheden niet mijn favoriete baan. Zandvoort en Zolder zijn leuker. De Engelse circuits met vaak hoogteverschillen zijn helemaal top. De weg ernaartoe heeft me wel een keer een setje wielen gekost. Zowel voor- als achterwiel raakten beschadigd. Gelukkig betaalde de verzekering de schade, waarna ik een fraai setje Marchesini-velgen heb kunnen kopen. Daar had ik anders nooit geld voor gehad.’

Spanningsregelaar

Toen Giovanni zijn Suzuki GSX-R600 kocht zat er een grijze kuip op. Giovanni: ‘Dat was niet mijn smaak, ik wilde liever een zwarte. Die zwarte kuipdelen vond ik al snel op Marktplaats. En verder heb ik een aantal onderdelen zoals kettingbeschermer, hugger en spatbord vervangen door carbondelen. Ook is er een quickshifter gemonteerd. Qua onderhoud doe ik zelf weinig aan de Suzuki. Geen tijd en geen ruimte. Ik breng hem voor de jaarlijkse beurt meestal naar de Valkenier in Barneveld of naar Hoegee in Afferden (Gld). In het tweede jaar dat ik de Suzuki had hield deze er op een berg in het Zwarte Woud mee op. Een kapotte dynamo was de oorzaak. Dat zorgde wel voor enige hilariteit bij mijn vrienden. Meestal was het een Ducati die onderweg voor oponthoud zorgde, nu was ik aan de beurt. Eenmaal thuis werd de dynamo vervangen. Een nieuwe spanningsregelaar was niet nodig, maar het duurde slechts 2.000 km of deze gaf ook de geest. Met een nieuwe spanningsregelaar haalde ik daarna precies de hoek van de straat nadat ik de werkplaats uit was gereden. Met de volgende spanningsregelaar kwam ik in Kesteren en met de daaropvolgende kwam ik stil te staan in Zoetermeer. Toen was ik het echt helemaal zat. Er bleek een terugroepactie van Suzuki te zijn geweest voor wat betreft die spanningsregelaar, maar mijn motor viel daar gezien het framenummer niet onder. Na het laatste oponthoud is er een gemodificeerde spanningsregelaar gemonteerd en die heeft tot op heden niet voor problemen gezorgd. Maar echt vertrouwen doe ik het nog steeds niet. Ik heb onderweg altijd een reserve spanningsregelaar bij me. Die heb ik als het moet in een kwartiertje gemonteerd.’

Marathonmotor: Honda CB900F Hornet

Een terugroepactie waar de Suzuki van Van den Bergh wel voor in aanmerking kwam, betrof een nieuwe hoofdremcilinder. Giovanni: ‘Eerlijk gezegd had ik daar geen problemen mee gehad, maar om nu te zeggen dat ik de voorrem geweldig vond? Nee. Vervanging van de remschijven en de remklauwen door Brembo-klauwen had meer effect. Nieuw voor mij onbetaalbaar, maar gelukkig kun je zoiets ook tweedehands kopen. Omdat het lastig is bagage mee te nemen op de Suzuki, en dat is gezien de vele buitenlandse reizen toch wel handig, heb ik zelf een rekje gemaakt dat ik op de plek van het duozitje kan bevestigen. Via de duosteps worden de tassen vastgesjord. Functioneert prima.’
Tijdens een terugreis vanuit Engeland, toch wel het favoriete motorland van Giovanni begon de koppeling te slippen. Thuis nieuwe platen erin en het probleem was opgelost. Groot onderhoud van het linksysteem was nodig toen bleek dat de lagers zo goed als vast waren komen te zitten. Giovanni: ‘Met pekel in de winter wordt de motor niet gebruikt, maar regen maakt mij niet uit. Dan rij ik evengoed over dijkweggetjes. Geen fietser of wandelaar te bekennen. Bij de laatste grote beurt zijn de kleppen gesteld, wiellagers vervangen, het relais van de brandstofpomp en zijstandaard vervangen. Daarmee was een voor mij ondefinieerbare storing, de motor viel soms een fractie van een seconde uit, opgelost.’

Suzuki GSX-R600 op de brug

Ondanks dat Giovanni zelf aangeeft geen poetser te zijn ziet de 16 jaar oude Suzuki er bij aankomst in Volkel bij Motor.NL-expert Van Sleeuwen smetteloos uit. ‘En zo rijdt de motor ook’, concludeert Van Sleeuwen na een kort proefritje. ‘Motor pakt goed op, stuurt lekker over de rotondes en remt prima.’
Op de brug worden eerst de remmen bekeken. De schijven zijn al eens vernieuwd en in combinatie met de Brembo-remklauwen en de nieuwe remleidingen functioneren de remmen prima. Op het balhoofd is geen speling voelbaar. Zou ook vreemd zijn, want dat lager is al twee keer vervangen. Ook op de wiellagers geen speling. De originele uitlaatdemper is vervangen door een Akrapovic. ‘Wel met dB-killer. Zonder brult de motor te luid, dan kun je wachten op problemen. Ik rij meestal relatief laag in toeren, dat scheelt ook veel in geluid. Maar ik hou wel van doorrijden, spaar de motor zeker niet, maar jaag de motor niet in de toerenbegrenzer. Voor woon-werkverkeer, ik ga met de fiets, wordt de Suzuki niet gebruikt. Alle kilometers zijn plezierkilometers.’
Van Sleeuwen onderzoekt de motor van onder tot boven, maar optisch is er niets op aan te merken. Hier en daar een krasje op het achterspatbord (bagage) en een droge ketting (vergeten te smeren) vallen op. Maar daar blijft het bij. Opvallend detail is dat het voorkettingwiel deels zichtbaar is. Giovanni: ‘Bij racers zie je dat ook, ik zag hier ook een mogelijkheid en heb een deel van de beschermkap verwijderd. Staat wel grappig.’ De spanningsregelaar, die in het verleden voor veel problemen zorgde, doet zijn werk nu prima. Constant 13,5 volt. Er zit een gele koplamp in de Suzuki. Giovanni: ‘Gewoon omdat ik dat mooi vind. Toen ik de motor kocht zat er xenonverlichting op, maar die extra kabels voorin vond ik maar niks. De lichtopbrengst van het gele licht is overigens maar matig.’

Na bijna 100.000 km verbruikt de Suzuki GSX-R600 nog geen olie en valt het brandstofverbruik met circa 1:19 nog steeds mee. Aan verkopen of inruilen denkt de eigenaar voorlopig nog niet. Giovanni: ‘Het blijft leuk om met mijn “brommertje” te moeten opboksen tegen mijn vrienden met snellere motoren. Ik ben inmiddels zo gehecht aan deze motor dat die niet meer weggaat, zelfs niet als het me toch nog eens lukt om mijn droommotor, een Ducati Panigale, aan te schaffen. Voorlopig blijft het bij dromen, maar mag ik af en toe wel op zo’n mooie Ducati van mijn vrienden rijden.’

Pluspunten Suzuki GSX-R600

Zeer handelbaar stuurgedrag.

Minpunten Suzuki GSX-R600

Zwakke spanningsregelaar.

Suzuki GSX-R600

Merkenclub

Er is een Nederlandse GSX-R club (www.gsx-r.nl) voor alle GSX-R-bezitters, maakt niet uit welk bouwjaar en welke cilinderinhoud. Door de leden worden diverse ritten georganiseerd. En verder zijn er dealer- en bedrijfsbezoeken. Een lidmaatschap kost slechts 25 euro per jaar. Alleen leden kunnen inloggen op het clubforum.

Reparaties en problemen

  • 40.200 km                dynamo vervangen
  • 40.500 km                spanningsregelaar (3x)
  • 42.500 km                balhoofdlagers vervangen
  • 55.500 km                nieuwe wielen na schade, remschijven voor vervangen, nieuwe remklauwen
  • 67.550 km                balhoofdlagers vervangen
  • 73.400 km                koppelingsplaten vervangen
  • 84.000 km                lagers linksysteem vervangen
  • 95.505 km                nieuwe voorwiellagers, relais brandstofpomp en relais zijstandaard vervangen

Richtprijzen motorzaak

  • 2000    € 2.000,-
  • 2001    € 2.300,-
  • 2002    € 2.600,-
  • 2003    € 2.900,-
  • 2004    € 3.200,-
  • 2005    € 3.500,-
  • 2006    € 4.900,-
  • 2007    € 5.200,-
  • 2008    € 5.500,-
  • 2009    € 5.800,-
  • 2010    € 6.100,-
  • 2011    € 6.800,-
  • 2012    € 7.000,-
  • 2013    € 7.000,-
  • 2014    € 7.000,-
  • 2015    € 7.000,-

GEMONTEERDE ACCESSOIRES

  • Brembo-remschijven
  • Marchesini-velgen
  • Quickshifter
  • handvatverwarming
  • 12volt-aansluiting (2x)
  • SP-iPhonehouder
  • steun voor bagagetassen
  • carbon delen

Suzuki GSX-R600: goed om te weten

De eerste Suzuki GSX-R600 dateert alweer van 1992, een 599cc-metende watergekoelde viercilinder. Het enige wat al die jaren hetzelfde is gebleven is de cilinderinhoud. Door de jaren heen heeft de GSX-R600 diverse aanpassingen en gedaanteverwisselingen ondergaan. In 1997 introduceerde Suzuki SRAD op de GSX-R600. In 2004 werd de GSX-R600 flink onder handen genomen wat o.a. resulteerde in betere vering, andere tank en titanium kleppen. In 2006 kwam Suzuki met een geheel nieuwe GSX-R600. Alles veranderde behalve de boring/slag. In 2008 kreeg de GSX-R600 een ander subframe, andere koplamp, nieuw bodywork en tank. In 2011 slaagden de Japanse technici erin om de GSX-R600 9 kg lichter te maken. Het eerste model had een vermogen van 80 pk, het laatste 125 pk. De Suzuki GSX-R600 staat bij Suzuki Nederland niet meer in de modellenlijst. Wel de GSX-R1000.

Suzuki GSX-R600
Peter van der Sanden
Peter van der Sanden
Sinds 2004 is Marathonmotor een vaste rubriek in Moto73 van Peter van der Sanden, waarbij het gaat over motoren die al flink wat kilometers hebben afgelegd en waarvan de historie grotendeels bekend is. Bij Van Sleeuwen Motoren aan de Antoniusstraat 60 in Volkel (Moto73 expert) worden deze motoren aan een uitgebreide technische inspectie onderworpen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen