vrijdag 29 maart 2024

5 geschikte motoren voor korte mensen

Vanzelfsprekend is het niet, om als kleinere rijder een motorfiets te vinden waarover je enerzijds vlot je been kan zwaaien en anderzijds ook met beide voeten vlot op de aardkorst steunt. Vooral de binnenbeenlengte is een beperkende factor, zeg maar de afstand tussen je kruis en de zool van je motorlaars. En hoewel de zadelhoogte een eerste, belangrijke horde vormt, bepaalt ook de breedte van de zitting hoeveel binnenbeenlengte er in verticale richting overblijft. En dan hebben we nog de veerwegen die een doorslaggevende rol spelen. Immers: lange veerwegen = lange stelten = probleem. Al kan je met aftermarket- of af-fabriekssets nagenoeg alles oplossen.

De combinatie korte benen, korte armen bestaat ook. En dus is de geometrische driehoek van groot belang bij de keuze van je motor. Een (te) grote afstand tussen het zadel en het stuur, zorgt niet alleen voor een vervelende zithouding, maar ook voor een lagere controle. Zie het zo: als je je armen volledig moet uitstrekken om je handen om het gashendel te krullen, dan zit je niet ontspannen, wat bij onverwachte manoeuvres tot houterige paniekreacties kan leiden. Een plus voor dit soort motoren zou een stel verstelbare hendels kunnen zijn.

5 geschikte motoren voor lange mensen

Tot slot zijn topzware motoren ook niet aan te raden, als je moeilijk met beide voeten aan de grond kan. Als de motor in kwestie begint te kantelen, dan wordt het een hele klus om het gecreëerde moment af te remmen of te stoppen. Kwestie van je nagelnieuwe motor niet meteen innig kennis te laten maken met het tarmac. En zo komen we op deze top 5 uit, die we in meerdere segmenten zijn gaan zoeken.

Kawasaki Vulcan S

Het cruiser-segment doet het als vanouds uitstekend bij kleine motorrijders en -rijdsters, al strooien de prijskaartjes en kilo’s (met rijklaargewichten ver boven de 250 kg eerder als norm dan als uitzondering) vaak roet in het eten. Niet zo bij de Kawasaki Vulcan S, die het met een rijklaargewicht van 229 kg doet, én een laag zwaartepunt met een erg laag zadel (705 mm) combineert. Deze opstapcruiser heeft de paralleltwin van de Z650 in het frame liggen, met een tuning die vooral op het lage en middengebied van de toeren is gericht – goed voor 61 pk en 62,4 Nm aan koppel. Maar het grootste pluspunt zijn de verstelmogelijkheden op deze machine: zo zijn zowel het rem- als koppelingshendel regelbaar, maar de grootste troef is het ERGO-FIT-systeem. Daarmee kan de ergonomische driehoek van de motor worden afgesteld in 18 (!) verschillende opstellingen via stuur/zadel/voetsteunen/handvatten – waardoor de Vulcan S erg letterlijk een allemansmotor wordt. Kan de jouwe zijn vanaf 9.399 euro.

Triumph Street Twin

Keuze te over bij de retromachines, waarbij we ons oog aanvankelijk hadden laten vallen op Kawasaki’s nieuwste Z650 RS (zadelhoogte 820mm), maar die werd de loef afgestoken door Triumph’s Street Twin. Die laatste werd voor 2022 namelijk volledig vernieuwd, heeft een zithoogte van amper 765mm en een rijklaargewicht van 216 kg, kan bogen op een erg kwalitatieve afwerking, tractiecontrole, ABS, een koppelingsbekrachtiging, een USB-laadpunt én heeft de 900cc-Bonneville-twin in het vooronder. Goed voor 65 pk en 80 Nm, maar ook voor een erg copieuze voorraad aan opsmukonderdelen waarmee je deze knul in geen tijd helemaal naar je eigen wensen verbouwt. Wie niet graag klust, maar wel een unieke retro onder de billen wil, zijn er de gelimiteerde EC-1- en Gold Line-edities. Vanaf 11.000 euro te vinden bij je Triumph-dealer.

BMW F900 R

Ook bij de naakte nieuwkomers van vorig jaar vinden we een kandidaat: de BMW F900 R is een goede match voor kleinere rijders door z’n relatief lage (815mm) en dunne standaardzadel, maar bij bestelling kan je ook gratis (!) kiezen voor het lage zadel, dat de zadelhoogte tot 790mm verlaagt. Is dat nog niet voldoende, dan kan er voor 185 euro af-fabriek een ophangingsverlaging doorgevoerd worden (-20 mm veerweg voor en achter), waarmee de zadelhoogte verder zakt tot 770mm. Voor een vanafprijs van 9.750 euro krijg je 105 pk en 92 Nm ter beschikking, evenals standaard ABS, MSR en ASC, twee rijmodi, een knap TFT-scherm met connectiviteitsmogelijkheden en DRL’s. Om over de lange optiecatalogus met onder meer bochtenverlichting en een quickshifter nog te zwijgen.

Reportage: rariteiten uit de motorgeschiedenis

Zero SR/S

Voor wie ‘t eerder op een fluisterstille bondgenoot heeft gemunt, kan de Zero SR/S soelaas bieden: die gekuipte elektrische middenklasser heeft net zoals z’n naakte broers SR/F en SR een zadelhoogte van amper 787mm, een topsnelheid van 200 km/u, een vermogen van 110 pk en een waanzinnig koppel van 190 Nm (waarmee je nog steeds het gros van de superbikes het nakijken geeft) en een actieradius van 250 tot 365 km (afhankelijk van gebruik en je gekozen accu). Deze elektrische knaap pronkt daarenboven met een Showa-ophanging, het nieuwe Cypher III+ besturingsysteem, gps-tracking en allerlei, via je smartphone bij te stellen snufjes. De hoogste drempel blijft in dezen wel het prijskaartje dat minimaal (!) 21.900 euro bedraagt. Slik.

Royal Enfield Himalayan

Dan toch een allroad? Jawel. Geen voor de hand liggebde, gezien de benodigde lange veerwegen, maar Royal Enfield slaagt er glansrijk in: z’n voor 2022 in nieuwe jasjes en een Euro5-plunje gehesen Himalayan doet ‘t met een zadelhoogte van 800 mm, veerwegen van respectievelijk 200 en 180mm (voor/achter) én een grondspeling van 220 mm. Ook zijn de voetsteunen zo geplaatst dat je zowel zittend als rechtstaand meteen je draai vindt en zorgt een hoog stuur ervoor dat je ook met korte armen offroadend uit de voeten kan. De moedige 411cc-éénpitter in het frame perst er meer koppel dan vermogen uit (32 Nm en 24,5 pk). Voor wie twijfelt of je daarmee offroad uit de voeten kan: onlangs reden twee RE-werknemers er 3.200 kilometer mee over Antarctica, om met succes als eerste merk het hart van de Zuidpool te bereiken. Leuk extraatje: De nieuwe EU5-Himalayan is uitgerust met het Tripper-navigatiesysteem, dat via een connectie met de smartphone van de rijder voor realtime navigatie zorgt. De kleine Himalayan weegt amper 185 kg rijklaar en quasi volgetankt (13,5 liter in de 15-litertank), en kan je vanaf amper 5.849 euro eentje ophalen bij de Royal Enfield-dealer.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen