Techniek: Boutverbindingen en Schroefdraad

‘Worden er bij motorfietsen altijd dezelfde kwaliteit bouten gebruikt’, vroeg onlangs iemand in de rubriek Vraagbaak. Nou, nee. Er valt nogal wat over bouten en schroefdraad te vertellen.

Een bout is een metalen staaf met een kop en schroefdraad. Die schroefdraad loopt als een spiraal om de boutsteel heen en heeft meestal een puntige, driehoekige vorm. De afstand tussen twee toppen van die driekhoeken heet de spoed, dat is dus de afstand tussen twee windingen van de schroefdraad. De hoek die de top van die driehoek heeft, noemen we de spoedhoek.

Een bout wordt in een moer of een voorwerp gedraaid waarin dezelfde schroefdraad zit. Door de spiraalvorm wordt de boutsteel daarbij steeds verder het gat ingetrokken, tot de boutkop tegen het voorwerp aanloopt dat je wilt vastzetten. Meestal moet je rechtsom draaien om een bout vast te draaien: right is tight, left is loose. Er zijn echter ook linksdraaiende schroefdraden. De linker trapper van een fiets of brommer moet je bijvoorbeeld r...

Nieuwsgierig geworden? Deze content kunt je bekijken als je online lid bent.

INLOGGEN of REGISTREER GRATIS

Gerelateerd