BMW Boxer Lezerstest

Na de BMW Boxer Lezerstest interviewden wij alle deelnemers. Het relaas van de eerste vier deelnemers kun je lezen in Promotor Magazine 9, hieronder lees je de indrukken van André, Nick, Dennis en Gerrit. Overigens had Dennis na de test geen tijd voor een interview, waardoor hij zelf zijn bevindingen op papier zette en ons e-mailde. Om geen afbreuk te doen aan andermans goede verhaal, is het een mooie bloemlezing gebleven. Veel leesplezier!

André Claase

Heel lang heeft André zijn rijbewijs nog niet, maar twee jaar na het behalen van zijn pasje, heeft hij inmiddels zijn eerste XJ600 ingeruild voor een andere Yamaha; een FZ1 welteverstaan. Of de Amersfoortse nakedbike-rijder daarmee per definitie zijn zinnen gezet heeft op de R1250R, niet bepaald.

BMW R 1250 RS
André Claase op de BMW R 1250 RS
‘Had van een kennis de tip gekregen de R1250RS te pakken, dus daar begon ik de dag dan ook maar op. Nou, het bleek de eerste, de beste! Alleen al die dynamische vering op dat ding, echt super. Je ziet oneffenheden, maar wanneer je erover rijdt, voel je er vervolgens totaal niets van. Zal niet alleen de vering zijn, toch? Zithouding doet vast ook iets en dat vond ik er ook echt super aan. Wat wisselen over en weer, kwam ik er al snel achter dat de R1250R niets voor mij is. Kan het moeilijk verklaren; ik werd er gewoon geen vriendjes mee. De vering misschien? Vind ik toch behoorlijk stug aanvoelen, en ja, ben mijn FZ1 gewend… Klinkt dan toch wel erg braaf. Wil de R niet helemaal afbranden, dus uh, ik vind hem wel heel mooi! Ik was ook echt heel benieuwd naar de GS. Iedereen rijdt op die dingen, dus dan moet het wel goed zijn. Had alleen wel even moeten weten dat het zadel in hoogte verstelbaar is. Ik ben 1,77m, niet heel klein, maar groot ook niet. Moet wel zeggen dat die hoge ruime zithouding echt heel fijn is. Je kunt er meteen mee lezen en schrijven – mee gooien en smijten. De R1250RT sprak me aanvankelijk nog het minst aan. Dat is gewoon niet zo mijn soort motor. Ik vond hem ook wel wat laag voor mijn gevoel, je zit er wat minder actief voor. Daar ga je toch wel wat luier van rijden, wat niet echt mijn ding is. Behalve dat is de RT absoluut een heel fijne motor. Volgens kun je daar zo in een ruk mee naar Spanje rijden zonder een centje pijn. Of ja, als je je benen wilt strekken zit je meteen tegen die cilinders. Dat heb ik met mijn viercilinder niet, haha! De dag toch maar geëindigd op de R1250RS; wat een super ding is dat, zeg!’

  1. BMW R1250RS
  2. BMW R1250GS
  3. BMW R1250RT
  4. BMW R1250R
Nick Windmeijer

Als liefhebber van klassieke motoren heeft Nick maar liefst drie motoren uit de jaren ’70 in z’n bezit. Maar, een afkeer van moderne motoren heeft hij zeker niet. Hij zag dan ook z’n kans schoon en reed nieuwsgierig op het nieuwste van het nieuwste.

‘Ja, dit was een mooie kans. Het is natuurlijk hartstikke leuk om moderne motoren te proberen, en ik was zeker al een tijdje benieuwd hoe een boxerblok nou eigenlijk zou rijden. Ik kan kort zijn: ze hebben mijn verwachtingen overtroffen.

Vooral over het nieuwe motorblok ben ik aangenaam verrast. Elk type pakt mooi soepel op, minder bokkig dan gedacht. Het is ook leuk om te merken hoe ze van elkaar verschillen, had ze een stuk eenzijdiger verwacht. Wat dat betreft is de RS mijn favoriet. In die afstelling vind ik het boxerblok het beste tot z’n recht komen, het meest soepel.

Die RS is sowieso mijn favoriet. Het rijdt sportief, maar ook comfortabel. Niet belastend voor je polsen, lekker ontspannen. Daarna zou ik voor de R gaan. De RT is niet helemaal mijn ding. Dat geldt ook voor de GS, maar dat heeft alles met z’n grootte te maken. Ik heb het nog even geprobeerd, maar al bij stilstand heb ik bedankt. Het voelde niet goed, kon maar net met m’n tenen bij de grond.

Tekst loopt door onder de foto…

BMW R 1250 R
Nick Windmeijer op de BMW R 1250 R

Aan het kleurrijke dashboard moest ik wel even wennen. Maar, hadden ze nou niet meer informatie in het beginscherm kunnen plaatsen? Ik zie onderweg graag de koelvloeistoftemperatuur in beeld. Die is wel te zien, maar dan moet je al doorklikken.’

  1. BMW R1250RS
  2. BMW R1250R
  3. BMW R1250RT

*BMW R1250GS niet gereden i.v.m. hoogte

Dennis Hoogendonk

Dennis is de meest ervaren boxer van deze dag. Met momenteel een R1150RT in zijn bezit en daarvoor een R1100RT, is hij de persoon met het beste referentiekader. Wat vindt Dennis van het nieuwe blok?

BMW motoren
Dennis Hoogendonk

“In verband met een beperking in mijn linkerknie kan ik op heel veel motorfietsen niet rijden. Ik kan die knikhoek niet maken. Op de RT de GS kan ik dat wel. Maar de laatste 9 jaar heb ik nooit op een andere motorfiets gereden dan een RT. Ik was dus benieuwd of ik ook op de andere modellen kon rijden.

Ik ben gestart op de RT, die met dat bruine zadel. Het leek wel of niemand op die kolos wilde beginnen want toen ik na het fotorondje eens om mij heen keek had iedereen al een voorkeursmachine gepakt. Aanvankelijk vond ik dat bruine zadel helemaal niets. Ik ben maar opgestapt en wilde wegrijden maar ik had geen idee hoe. Ik zag geen startsleutel. Gelukkig wist mijn buurman raad. Starten en wegrijden. Binnen een minuut was ik er aan gewend. Dit is een echte boxer en rijdt en zit als een RT. Maar dan weer veel soepeler. Wat een fijne koppeling, wat een fijne versnellingsbak en wat een gevoel in de remmen.

Bij de foto- en videoshoot kon ik echt ervaren hoe handelbaar de RT is. Ondanks het zwaar oneffen terrein liet de RT zich rustig en beheerst over het terrein dirigeren. Bij het keren op de weg merkte ik dat straatje keren bijzonder gemakkelijk gaat. Het is altijd even slikken als je een paar honderd kilo, inclusief mijzelf, binnen een paar meter moet keren. Niet met deze RT.

Het bochtengedrag? Zo scherp als een Japans koksmes. Rijwind? Niets van gemerkt. Alsof je thuis op de bank zit. Herrie? Rijwind en windgeruis zijn onbekende verschijnselen met de RT.

Toen de overstap naar de 1250R. Voor het eerst in mijn leven een naked bike. Best of all, ik paste er op! De geometrie van GS en RT zet zich voort op de R. Dat was een zeer positieve verassing. Dat betekent dus ook dat lange personen ook goed kunnen zitten op deze machine. Ook hier hoefde ik maar een minuut te wennen aan zithouding en rijgedrag. Er zit veel vermogen in de R en dankzij het lage gewicht is veel acceleratievermogen. De zitpositie is prima want ik hoefde niet te veel voorover te zitten. Wat een meevaller. Wel vond ik de R strak afgeveerd.

In de Veluwse bossen wisselde ik naar de GS. Op vakantie kom je alleen maar GS’en tegen lijkt het en nu weet ik waarom. De machtige zitpositie maakt je tot aanvoerder van de troepen. Het soepele weggedrag en de enorme zichthoek leidt er toe dat je vlot over zelfs de kleinste weggetjes kan rijden. Off-road ? Het schijnt dat we daar overheen hebben gereden. Ik heb het niet gemerkt. En net als bij de RT geldt ook bij de GS, het lijkt een enorme kolos maar eenmaal te paard merk je pas hoe handelbaar het is in de praktijk.

Als laatste de RS. Waar ik bij de RT een Interstellar Overdrive ervaring had en het gevoel kreeg dat ik Captain James T. Kirk was op de Enterprise, kreeg ik bij de HP een Dr. Spock gevoel, ‘Fascinating behaviour, captain’. Fascinerend, dat is het juiste woord. Wat een enorme vermogensafgifte, direct van nul. Het lijkt wel een Warp aandrijving. In de bochtige Gelderse vallei danste de HP van links naar rechts en altijd het gevoel gevende van volkomen beheersbaarheid.

  1. BMW R1250RT
  2. BMW R1250RS
  3. BMW R1250GS
  4. BMW R1250RT
Gerrit van der Kolk

Al 55 jaar motorrijder heeft Gerrit al de nodige motoren versleten. Hij rijdt van Engeland tot achter in Roemenië, en van de Noordkaap tot Marokko. Een echte kilometervreter. Maar dat hij op een boxer zat, is al vele decennia geleden. Hoe verloopt deze hernieuwde kennismaking?

‘Waar is het schudden gebleven? Toen ik heel lang geleden eens op een boxer zat, schudde het ding enorm. Dat miste ik nu. Hetzelfde geldt voor de motorrem. Als je nu je gas dicht gooit, loopt de machine nog soepel door in plaats van op de rem te gaan.

Het motorblok vind ik simpelweg een superblok. Reageert mooi op het gas. Niets mis mee. Ik heb twee favorieten, de gewone GS en de RT. Alleen viel het me op dat bij de GS de afstand tussen het voetstepje en schakelpedaal nogal groot is. Dat ik trouwens de normale GS noem, en niet de ook gereden Adventure, is dat -ie lichter stuurt. Die RS vond ik ook wel aardig. Maar, en misschien ben ik wel een zeikerd, maar ik vond dat ik op die RS zulke warme poten kreeg. Maar die R? Daar kan ik weinig mee. Met m’n smoel vol in de wind, dat ben ik helemaal niet gewend.

Al met al, als ik moest kiezen, koop ik toch echt een RT. Want ik gebruik m’n motor enorm veel. Maar na vandaag begrijp ik wel waarom je zoveel GS’en ziet.’

  1. BMW R1250RT
  2. BMW R1250GS
  3. BMW R1250RS
  4. BMW R1250R

De volledige BMW Boxertest lees je in Promotor editie 9. Deze kun je hier bestellen.

Bekijk hier MotorNL-video van de BMW Boxertest:

BMW Boxermotoren
Alle deelnemers van de BMW Boxertest bij elkaar

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL

Reacties

  • Hans den Ouden 15/11/2019 at 09:50

    Ik rijdt sinds 1997 op boxers van BMW. Sinds 2007 op de GSA. Ik bezat er 5 alvorens de 1250 uitkwam. Zoveel omdat er twee gestolen werden. Ik reed altijd veel, de laatste jaren 55k tot 60k per jaar. Ik had hiervoor de 2017 GSA 1200 LC. Ik was daar heel tevreden over en hij heeft in de 75k die ik er op reed geen klap verkeerd gegeven. Gezien de km stand heb ik toch besloten hem in te ruilen en nu heb ik dus sinds een maand (4000km) de HP uitvoering van de 2020 GSA. Ik ben toch weer verrast hoeveel beter dit blok is dan de 1200. Heel hanteerbaar ook op lage, off-road snelheid. En wat een vermogen/trekkracht. Wat ik nog steeds een minpunt vind is dat er geen keuze is voor een ander scherm, af fabriek. Gelukkig is er niets veranderd aan de bevestigingspunten en kon het scherm van de vorige motor mee. Wel nog een grotere skidplate en een stevigere plaat aan de standaard laten maken. Nu nog cilinderkop bescherming er op en hij is af. Nadat ik destijds begon op de 1984 K100 en voorts een RT, en K1600 GT en een K 1200 RS bezat, denk ik niet dat ik snel voor iets anders kies dan de GSA, die ook goed past bij mijn lengte van 194cm

    Antwoord
  • jan.kruse@planet.nl 18/11/2019 at 17:27

    Het artikel, in de Promotor, lezerstest Bmw boxers 2019 eindigt met een link naar motor.nl. Hier zou de gereden test route te downloaden zijn. Echter met de beste wil kan ik nergens deze route vinden. Dit zou toch eens wat aandacht moeten krijgen. Door de jaren heen heb ik over dit zelfde verschijnsel al diverse keren een mailtje gestuurd. Jammer.

    Antwoord
    • Jan Kruithof 18/11/2019 at 22:01

      Hi Jan,

      Ik zorg er voor dat de route vrijdag op de site staat. Ben de rest van de week in het buitenland en heb geen toegang tot de routes. Is helemaal door mijn hoofd geschoten.

      Antwoord
      • Ron van Alphen 06/12/2019 at 19:20

        Dag Jan, wanneer zet je de route op de site?

        Antwoord
  • Ron van Alphen 30/11/2019 at 14:08

    Waar staat de route? In de Promotor staat op blz 38 dat je op http://www.motor.nl/bmw_boxertest de route kan downloaden.

    Antwoord