Evergreens, eendagsvliegen, winkeldochters, cultmachines, collector’s items, geboren klassiekers of verloren illusies; aan elke machine die uit de roulatie is gegaan, valt wel een predicaat te plakken. Maar welke motoren van betrekkelijk recente... Lees verder

Een Yamaha XS650SE met twee levens Wat doe je als je maar niet genoeg kunt krijgen van een bepaald type motor. Dan koop je er nog een en misschien nog een. Zo is het bij Fried Anepool ook een keer begonnen. In zijn schuur struikel je over de... Lees verder

Uithoudingsproef voor oude machine en man Vrijblijvende demoritjes voor klassieke motoren zijn er genoeg. Een echte Nederlandse hardcore uitputtingsslag bestaat sinds 2018 en heet de Börker Toren Toer. Motoren van voor 1948 krijgen drie dagen... Lees verder

Ik heb nog nooit een motorfiets verkocht. Die paar duizend euro die je voor zo’n machine terugkrijgt wegen in mijn opinie onmogelijk op tegen de emotionele waarde die je in de jaren hebt opgebouwd. Daarbij ben ik er tien of vijftien jaar zuinig... Lees verder

Grondlegger Amerikaanse viercilinder De broers William ‘Bill’ en Tom Henderson presenteerden hun eerste motorfiets in 1912. William was de technische man achter het verhaal, Tom de verkoper die in no-time een dealernet organiseerde. Vanaf... Lees verder

‘Door die testbank hoef ik niet in weer en wind de dijk op’ Een fraaie schuur achter zijn huis, opgetrokken in landelijke stijl, biedt ruimte aan zo’n veertig motorfietsen. Op één uitzondering na zijn het allemaal onberispelijke... Lees verder

Vroeger zat ik prinsheerlijk achterop de Kawasaki ZZR600 van mijn man. Toen hij echter een gele Yamaha R6 zag en die moest en zou hebben, ben ik zelf gaan lessen. Op die R6 wilde ik echt niet achterop, dat was te eng. Ooit eerder had ik één... Lees verder

Motorrijden doe ik al sinds ik oud genoeg was om een oefenplaatje op mijn motor te schroeven. Dat ging er trouwens thuis niet van harte in, hoor. Mijn ouders waren erop tegen. Ik zou mijn autorijlessen zelfs cadeau krijgen. Maar sinds ik als kind... Lees verder

Arie Gelein was super tevreden over zijn Triumph Sprint ST1050. Er moest dan ook snel een andere komen toen acht jaar geleden zijn motor door een niet goed oplettende automobilist in de prak werd gereden. De rode ST1050 werd een blauwe waarvan de... Lees verder

‘Mijn vrouw heeft niets met motoren. Eigenlijk ben ik wat dat betreft met de verkeerde vrouw getrouwd, maar op alle andere vlakken is ze perfect. Van motorfietsen is ze dus geen fan, maar toen ik na een aantal motorloze jaren weer wilde gaan... Lees verder