Dit zijn de Oostenrijkse 95 dB-wegen

Het geluid van motoren begint een steeds grotere rol te spelen in Europa. Van de week schreven we al over de situatie in Duitsland en later ook over een speciale oproep in Engeland. Zelfs in eigen land is het dit weekeinde raak… Nu gaat het over Oostenrijk, waar een aantal wegen wordt afgesloten voor motoren die meer dan 95 dB (A) maken.

Het gaat dus niet meer over een standaard uitlaat of een open pijp. Het gaat echt over het geluid dat deze uitlaat maakt. Standaard of niet standaard, te hard is te hard.

70 procent

De reden achter deze opvallende verkeersregel? De lokale bevolking meldt de laatste jaren steeds meer overlast door motoren. Uit een onderzoek bleek dat op bepaalde dagen 3.300 motoren geteld werden op bijvoorbeeld de L 246 Hahntennjochstraße, bijna 70 procent van het totale verkeer per dag op die L 246.

Teveel, aldus de Tiroler Landesregierung en dus is besloten voor een strenge geluidsregel, die geldt tussen 10 juni en 31 oktober.

Lijst met 95 db-wegen

B 198 Lechtalstraße van Steeg tot Weißenbach am Lech
B 199 Tannheimerstraße van Weißenbach am Lech tot Schattwald
L 21 Berwang-Namloser Straße van Bichlbach tot Stanzach
L 72 Hahntennjochstraße 2. Teil van Pfafflar tot Imst (Passhöhe)
L 246 Hahntennjochstraße 1. Teil van Imst (Passhöhe) tot Imst Kreuzung Vogelhändlerweg
L 266 Bschlaber Straße van Elmen tot Pfafflar

Klik hier voor een overzichtelijke kaart

De boete per overtreding ligt op ongeveer 220 euro. Daarnaast kun je ook nog teruggestuurd worden door de politie. Zuur als je hotel ligt aan één van deze wegen, want zelfs bestemmingsverkeer kent geen uitzondering.

EU-recht

En let wel, deze regel geldt voor iedereen. Dus voor elke motorfiets, ongeacht in welk land deze motor geregistreerd staat. En dat is ook precies waarom het volgens de deelstaat Tirol een verkeersregel is die past onder het EU-recht en dus niet in strijd is met de bepalingen van het Gemeenschapsrecht.

De voorgeschreven rijverboden worden de komende tijd continu geëvalueerd en indien nodig aangepast of zelfs uitgebreid.

Sluiten we af met een beetje goed nieuws; de fantastische Fernpass valt gelukkig niet onder de 95 dB-regel.

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL

Reacties

  • Henk Swaans 31/05/2020 at 09:26

    Dus als je motor op kenteken 94db maakt en je haalt de katalysator er onder uit en een open pijp er op dan mag je gewoon deze passen rijden. Rare regel, mijn motor maakt op kenteken 97 db en rij met originele uitlaat, ik mag er dan niet rijden, ondanks europeesche goedkeuring.

    Antwoord
  • Luuk Huisman 31/05/2020 at 15:26

    Ik heb zelf een BMW RT1200 uit 2006 en met standard uitlaat. Hoe kun je als leek weten hoeveel dB deze heeft? Benieuwd !

    Antwoord
    • Jan Kruithof 31/05/2020 at 18:32

      Zou op het plaatje op het frame kunnen staan.

      Antwoord
      • huls 01/06/2020 at 19:31

        Alleen RDW registratie is geldig. Plakplaatjes of wat dan ook op het frame hebben geen enkele geldingskracht. Is ook het eerste wat ik er af trek als ik een motor koop.

        Antwoord
    • Rody 01/06/2020 at 18:13

      Dat kun je zien op de rdw website bij de motorfiets gegevens van jouw motor. Deze zijn via het kenteken op te vragen.

      Antwoord
    • huls 01/06/2020 at 19:31

      RDW registratie is leidend

      Antwoord
  • Rony 31/05/2020 at 19:24

    Mijn motor k1600gt heeft 2 normen?
    1 stilstaand 92dba bij 3875 toerental
    2 rijdend 80 dba ook 3875 toerental
    Welke is de norm dan?

    Antwoord
    • Stefan Brückner 02/06/2020 at 23:28

      Het gaat om de statische waarde, in jouw geval de 92dB(A).

      Antwoord
  • Stefan Brückner 02/06/2020 at 09:07

    En op zich vind ik dat persoonlijk een hele goede maatregel.
    Sportief rijden, gezellig toeren en genieten, hoeft niet gepaard te gaan met herrie uit uitlaten of van motoren die standaard al meer geluid maken dan wat verwacht mag worden heden ten dage.
    Herrie maken is zoiets als roken: niet meer van deze tijd !

    Dat het in Nederland nog steeds gedoogd wordt, is bizar. Veel landen hebben al een verbod.
    En de kreet Loud Pipes Saves Lives ??? Laat je dan echt maar nakijken ! Echt achterhaald.

    Antwoord
  • arwin van kouteren 04/06/2020 at 18:37

    Mijn Harley Electra Glide uit 2001 is dus stiller als de K1600GT met zijn 86DBa bij 2600 tpm volgens de rdw.
    Maakt Harley zijn slogan de silent grey fellow nog steeds waar, jammer van die herrie pijpen die het voor veel mensen verpesten.

    Antwoord