Introductie: BMW R1250GS

Als een duvel uit een doosje was daar ineens de R1250GS. Het duurde na de aankondiging dan ook slechts luttele dagen voor er een uitnodiging voor de persintroductie lag te dampen in de brievenbus. Vliegende keep Alan Cathcart was erbij.

Een leek zal het verschil met de 1200 niet zien maar onderhuids is er nogal wat aan de hand toch?
Dat kun je zeker zeggen ja. Ik zou het willen vergelijken met een nieuw paar van je favoriete schoenen. Als je erin stapt voelt het zeker weten bekend en comfortabel, maar de nieuwigheid geeft het toch net een ander gevoel. Er wordt wel eens gezegd dat echte schoonheid vanbinnen zit en zo zal er ook naar de R1250GS zijn gekeken, alleen gaat het niet per se om schoonheid, maar meer om technische innovatie. In dit geval noemen we daarbij met name de ShiftCam technologie: BMW’s naam voor variabele klepbediening.

Met die ShiftCam zou de GS wat smeuïger qua koppel zijn geworden, is dat te voelen?
Absoluut! Echt al binnen een kilometer van het Portugese hotel kun je er niet omheen dat de GS veel koppelrijker aanvoelt. De gasreactie is fel, maar geen enkel moment is het storend. Het maakt nu eigenlijk ook helemaal niet meer zoveel uit in welke versnelling je zit; de 1250 slikt het allemaal als zoete koek. Met het gas straal open merk je overigens ook dat het koppel niet alleen is toegenomen, maar ook over een breder gedeelte van zijn bereik is uitgesmeerd. Vanaf 2.000 toeren heb je altijd 110 newtonmeter aan de pols hangen, waar geen eind aan lijkt te komen tot de toerenbegrenzer bij 8.250 toeren ingrijpt. 

Je laarzen zien er stoffig uit, nog van het asfalt af geweest met die BMW?
Ik had even de kans om met speciale off-roadrijmodi te spelen. Ook de offroadgerichte tractiecontrole en ABS kon ik even aan de tand voelen. Al met al doet hij in mijn optiek offroad nog steeds onder aan zijn directe concurrenten, maar het gaat de goede kant op. Op het hobbelige asfalt in de Algarve bracht niets de BMW echter van zijn stuk. Heer en meester is en blijft hij.

Komen we toch nog even terug op zijn looks, wat is daar nou precies nieuw aan?
Het is duidelijk dat BMW weinig heeft gedaan aan het uiterlijk. De kleurtjes zijn wat anders ja, maar de grootste vernieuwing zit in de extratjes. Een 6.8 inch TFT-dashboard bijvoorbeeld waarmee de connectiviteit met je smartphone ook opimaal kan werken.

Benieuwd naar al je andere bevindingen. Wanneer lezen we die?
In de aankomende editie, nummer 20. Die ligt vanaf donderdag in de winkel of op je deurmat natuurlijk!

Foto: BMW

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL