Vooruitblik: Triumph Tiger 900

Deze zondag stapt testredacteur Tom van Appeldoorn op het vliegtuig met als bestemming Marokko. Waarom? Nou, omdat Triumph daar de geheel nieuwe Triumph Tiger 900-modellen presenteert. En met een rijdag op het asfalt en een rijdag daar ver vandaan is er ruimte genoeg voor een grondige test van die motoren! Maar wat weten we op voorhand eigenlijk al van die Tiger 900?

Voorafje

De Tiger 900 komt als opvolger van de Tiger 800 en wordt beschikbaar in drie uitvoeringen; de Tiger 900, de GT-variant en de Tiger 900 Rally. Met de komst van de Triumph Tiger 900, komt er dus ook een einde aan de verwarrende reeks afkortingen voor de verschillende types. Zo was de Tiger 800 verkrijgbaar in een XR, XRx, XRx Low, XRt, XCx en de XCa. Feitelijk bestaan die varianten nog altijd bij de 900, maar is het iets overzichtelijker geworden.

Triumph Tiger 800 vs Triumph Tiger 900

Belangrijker dan hoe het nieuwe beestje heet, zijn uiteraard de technische veranderingen die zich aandringen. Ten eerste het motorblok, dat dankzij een grote boring van 78 mm groeide tot een cilinderinhoud van 888cc. Klinkt als bepaald niet ingrijpend, maar waar de Tiger 800 een vuurvolgorde van 1-2-3 had, ontsteekt de Tiger 900 met een 1-3-2-volgorde. Dat belooft dus een compleet nieuwe blokbeleving.

Het vermogen bleef desondanks ongewijzigd met de groeispurt en ontstekingsvolgorde. Nog altijd braakt het blok 95 pk uit, maar nu wel 750 toeren per minuut eerder. Het maximale koppel nam daarentegen toe met 8 newtonmeter.

De Tiger 900 ontsteekt met een 1-3-2-volgorde. Dat belooft dus een compleet nieuwe blokbeleving.

Wat het rijwielgedeelte betreft is er veel meer nieuws. Dat werd namelijk compleet nieuw ontworpen. Het stalen buizenvakwerkframe heeft nu bijvoorbeeld een afneembaar subframe. Vooral handig voor de Rally-modellen. Ga je off-road op je snuffert, dan kun je een krom subframe vervangen in plaats van dat het hele frame gericht hoeft te worden.

Qua vering ging de boel ook op de schop. De straatgerichte modellen – de Tiger XR’s dus – stonden bij de 800 op vering van Showa. De XC-reeks kreeg meer off-roadgerichte WP-vering. Nu hebben juist de Tiger 900 Rally en 900 Rally Pro vering van Showa, terwijl de Tiger 900 en de GT’s op Marzocchi-veerwerk gezet zijn.

De rempartijen werden ook opnieuw gewogen en waar Nissin veelvuldig aanwezig was bij de Tiger 800, hebben alle Tiger 900s remmen van Brembo. Alle modellen krijgen in het voorwiel twee 320 mm schijven met Brembo Stylema-vierzuigerklauwen. In het achterwiel ook Brembo, terwijl de schijfdiameter met 255 mm gelijk bleef.

Waar Nissin veelvuldig aanwezig was bij de Tiger 800, hebben alle Tiger 900s remmen van Brembo.

Kijken we dan naar de geometrie, dan valt op dat er stiekem best wel wat verandert. Bij alle drie de varianten neemt de wielbasis toe, gaat de balhoofdhoek verder onderuit en ook de naloop wordt langer. Het stuur is ook breder, de tank een liter groter (20 liter nu) en het drooggewicht is lager op alle Tiger 900s. Zithoogte bleef gelijk of werd iets hoger, maar is bij alle modellen nu verstelbaar over 20 mm.

De elektronica is verder aangescherpt en de 900-reeks heeft nu led-verlichting rondom. Voor de GT, GT Pro, Rally en Rally Pro is er een nieuw zeven inch TFT-dashboard en de luxere uitvoeringen krijgen ook IMU-inmengingen voor zowel het ABS als de tractieregeling. Qua rijmodi verschilt het per type wat je beschikbaar hebt.

  • Tiger Rally Pro: Rain, Road, Sport, Off-Road, Rider (aanpasbaar) en Off-Road Pro
  • Tiger GT Pro: Rain, Road, Sport, Off-Road, Rider (aanpasbaar)
  • Tiger Rally en Tiger T: Rain, Road, Sport en Off-Road
  • Tiger 900: Rain en Road

Al met al volgt de Triumph Tiger 900-reeks dan wel de Triumph Tiger 800 op, maar in veel opzichten is de sprong in evolutie wel heel groot. Van een compleet nieuw rijwielgedeelte, IMU-gestuurde elektronica en zelfs een nieuw, groter blok met aangepaste ontstekingsvolgorde maakt van de Tiger 900 een heel ander beestje.

Om een klein beetje duidelijkheid te bieden in de verschillende types, hebben we de drie basis-varianten tegenover hun 800-equivalent gezet. Klik op de afbeeldingen ze uit te klappen en vergroten.

Zo. Nu ben je goed voorbereid op de aankomende test. Heb je in bovenstaande tekst iets gemist? Of heb je prangende vragen betreft het rijkarakter van de Tiger 900? Stel ze hieronder in de reacties en Tom zal zodra hij gereden heeft een antwoord voor je formuleren. Makkelijk toch?

Foto’s: Triumph

MotorNL Nieuwsbrief

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief of aanbiedingen en blijf iedere week op de hoogte van al het nieuws, motortests, leuke routes of aanbiedingen.

Ik meld me hierbij aan voor de volgende mailinglijsten:




Vul een geldig emailadres in
Dat adres bestaat al in ons bestand
The security code entered was incorrect
Dank voor je aanmelding

Gerelateerd

REAGEER OP DIT ARTIKEL

Reacties

  • Jamal 09/02/2020 at 12:54

    Hallo vraagjes voor de test:

    Is het gewicht handelbaarder?
    Is de balans goed ivm bv de ktm790 adventure?
    Is hij wendbaarder dan de tiger 800 xcx/a?
    Minder top heavy of voel je niet veel van de motor die ze lager geplaatst hebben?
    Voel je het verschil in koppel en kracht ivm de vorige generatie?
    Valt hij snel stil bij trage technische offroad zoals de tiger 800 (2de generatie durft te doen?)
    Bedankt!

    Antwoord
  • dennis 10/02/2020 at 18:31

    Voor mij is de grote vraag: africa twin(basis), multistrada, v85 of triumph tiger.
    Zou jij daar jouw mening op willen geven?
    Ik doe niet of nauwelijks offroad. Maar de hoge zit van de adv markt wil ik graag, ik ben nl een rugpatient…
    Veel plezier daar en vast bedankt.

    Antwoord
  • dennis 10/02/2020 at 18:34

    Verder wat wellicht een leuk topic is voor de toekomst. Bij de honda kan je je apple koppelen en bij de triumph je android, dan krijg je volledige integratie met de desbetreffende navigaties. Vinden jullie dat niet maf? Nu moet ik mijn telefoon afstemmen op mijn motor. Kan dat nou niet anders (ja natuurlijk kan dat).

    Antwoord