Circuits in Oostenrijk: naast bekende banen zoals de Red Bull Ring en de Salzburgring omvatten ze ook kronkelige bergwegen, waar niet alleen tijdens stevig doorpoten de adrenaline stijgt. Extra moeilijkheidsgraad: de erkende Oostenrijkse wedstrijdleiding ligt op de loer.
‘De politie in Oostenrijk mag je snelheid inschatten,’ zegt Volker terwijl we ons voorbereiden op een rit langs de circuits van Oostenrijk. Is het dan wel zo’n goed idee? Naast de vaste circuits zijn er ook aantrekkelijke bergwegen, maar een te vrijgevochten rijstijl is in het dagelijks verkeer niet aan te raden, tenzij je in het vervolg het openbaar vervoer wilt gebruiken. Gelukkig zal de onschuldige muisgrijze Triumph Street Triple R waarmee we op pad gaan, waarschijnlijk op voorhand geen argwaan wekken. Het sportieve rode subframe is mooi verborgen onder een grote bagagerol. Welke agent zal vermoeden dat deze slanke motor stiekem toch over veel vermogen beschikt?
Toerisme Oostenrijk: IJzerroute van Stiermarken
Zodra we in Passau de Duits-Oostenrijkse grens zijn gepasseerd, snort de Street Triple als een kitten lui langs de Donau. Hallo, wakker worden! Tussen Esthofen en St. Agatha brullen tijdens de Internationale Auto-Bergrennen elk jaar in september de pk-monsters van Osella en Co. over het 3,2 kilometer lange circuit. Maar midden juli is er geen spoor van dit spektakel. Alleen een landweggetje door de bossen en langs de velden, zoals er zoveel zijn. Bijvoorbeeld de schattige route van Schurrerprambach naar Steinwänd langs de Aschach, parallel aan de vorige ‘racebaan’ die uitnodigt voor een cool down in het pittoreske Waldflüsschental. Uiteindelijk wordt het parc fermé voor onze motoren Hotel Brummeier in Eferding.
Twee jaar onvoorwaardelijk
‘Achttien klikken achter, zeven voor. Het klinkt een beetje als religie: helpt niet altijd, maar je kunt je er wel mee bezighouden,’ probeert Volker de vering van de Street te optimaliseren voordat we weer op pad gaan. Druk in de ketel en het hart niet in je schoenen – dat is de vereiste instelling voor de klassieker Landshaag – St. Martin, die elk jaar in april wordt gehouden, met topsnelheden van 300 km/u, het snelste motorbergrace-evenement in Europa. Misschien is het ook een angstaanjagend snelle reis die over psychologische en fysieke grenzen gaat. Het zogenaamde Hauseck wordt als cruciaal beschouwd, de bocht der dapperen, waar alleen toerrijders van het panorama van de Donau kunnen genieten. We komen dicht bij een vijver, vlak voor de finish, waar ganzen snaterend een veilig heenkomen zoeken. ‘Dit is echt een snelle bergracebaan,’ grijnst Volker. En voegt eraan toe: ‘Juridisch gezien: twee jaar onvoorwaardelijke straf. Minimaal’
‘Non scolae, sed vitae discimus – We leren niet voor school, maar voor het leven’ verlangden de oude Romeinen al, terwijl ze met strijdwagens door de Circus Maximus in Rome raasden. En ook de motorrijder van vandaag leert idealiter niet voor de rijschool, maar voor het leven. Bijvoorbeeld op de Wachauring, een rijvaardigheidscentrum en motorsportcomplex bij Melk. Maar eerst wat sightseeing langs de Donau. De kleurrijke gevels aan de promenade van Grein laten nog vaag zien hoe het schattige stadje er uitziet als het water door de straten kolkt bij hoogwater. En dan Melk. Gedomineerd door het UNESCO erkende, bombastisch barokke Benedictijnenabdij hoog boven het centrum;, maar liever kijken we naar de zuidelijke rand van de stad. Daar ligt de Wachauring, beheerd door de ÖAMTC, de Oostenrijkse ANWB. Het oorspronkelijke rallycross-circuit is omgebouwd tot een high-tech complex met alles erop en eraan. Je kunt er motorrijtrainingen op de niveaus Activ, Dynamik en Speed krijgen. Het is ook een van de snelste circuits van het WK Supermoto. Vanuit de loge van het restaurantterras is het mooi te zien hoe een kleine Mercedes en een Toyota MR2 over het besproeide parcours glijden; met de voordelen van het middenmotorconcept voor de Toyota.
Na een korte stop op de Wachauring kunnen we weer aan het gashendel draaien. We belanden via Weißenkirchen – een fijn plekje voor een après-moto – en Seiberer – een voor oldtimerwedstrijden gebruikte bergweg tussen het Donaudal en het Woudkwartier – bij de Nordring in Fuglau. Dit motorsportcircuit is bedoeld voor autocross- en supermoto-races en rallyproeven; de ondergrond bestaat afwisselend uit asfalt en grind. Och… als de Street nu eens een Tiger was, dan zou ze helemaal in haar element zijn. Als het Wacken Open-Air Metal festival ooit zou moeten wijken: de Nordring zou een sfeervolle alternatieve locatie kunnen zijn. En headbangend rijden we naar het zuiden, naar Gasthof Adlerbräu in Tulln aan de Donau.

Modernste speedarena
In de tijd dat er nog met kronen en hellers werd betaald, vond op 21 mei 1899 in de toenmalige dubbelmonarchie Oostenrijk-Hongarije op de weg over de Exelberg bij Wenen de allereerste autorace plaats. Al in 1910 kwam er een einde aan deze races, althans voor de officiële. Later kreeg het circuit, niet in de laatste plaats door de Dopplerhütte, een uitspanning én ontmoetingsplek voor motorrijders met speed humps en quickshifters, in de motorscene een zekere cultstatus. ‘Gelieve stil te rijden’ waarschuwt een bord als we in Königstetten naar de Exelberg zijn afgebogen. Met daarbij de opvallende aanbeveling ‘2.500 toeren’. Oeps, de Street is weliswaar een duizendpoot, maar is toch meer een sprinter dan een langeafstandsloper. Een kleine troost voor de bewoners: de Dopplerhütte is gesloten. Vandaag zullen er waarschijnlijk niet zoveel motoren door de haarspeldbochten jagen en concurreren met de herrie van de nabijgelegen vliegbasis Brumowski.
Wenen, wat valt er op dit moment meer over te vertellen dan trams, strijd om de polepositie in de Possinger Gasse, Schloss Schönbrunn, Cultiva henneptentoonstelling en de customtuning-werkplaats Deus Moto in Guntramsdorf? Gelukkig, eindelijk vaarwel Bundesstraße 17 en Servus Semmering, want de oldtimerclub Gloggnitz meestal eind augustus rond Schottwien, Adlitzgraben en luchtkuuroord Semmering de populaire bergrace voor historische voertuigen. Zou de Triple een oude Trident uit de renaissance van Triumph zijn, dan zou ze des te beter passen in het miniatuurspoorlandschap met viaduct, hobbelige haarspeldbochten en het historische Grand Hotel Panhans in Semmering. En had de Triumph twee wielen meer zoals de KTM X-Bow, dan kon ze misschien meedoen aan de Internationale Rechbergrace, toegejuicht door 40.000 toeschouwers op het 5.050 meter lange gedeelte van de B 64 van Tulwitz naar Rechberg. De ‘Hill Climb Grand Prix of Austria’ wordt in het laatste weekend van april gehouden. Deelnemende voertuigen variëren van de Steyr Puch 650 TR tot de Norma M20 FC. Jaloers? Nee. De rest van het jaar kun je gewoon met twee wielen, of zelfs één, de Rechberg veroveren.
Toertocht Magistrale Adria, Kroatië: slingeren over bergen en langs zee over de Kroatische kustweg
In het Welcome Center van de Red Bull Ring brengen de 2022-Honda RC213V van Marc Márquez en de 125cc Morbidelli van Gustl Auinger, de nationale held van Oostenrijk, ons in de stemming voor een stevige ochtend. Na een comfortabele nacht in het G’Schlössl Murtal bekijken we vol bewondering naar wat je allemaal kunt uitspoken met opwekkende blikjes frisdrank. Mijn hemel, wat een mengeling van enthousiasme en winstmaximalisatie. Hoe je de filosofie en projecten van oprichter Dietrich Mateschitz ook beoordeelt: het zogenaamde Project Spielberg – geopend in 2011 na een uitgebreide verbouwing van de voormalige Österreichring nabij Zeltweg, later omgedoopt tot A1-Ring – is een krachttoer en niet alleen een van de modernste speedarena’s ter wereld, maar tevens een galactische speeltuin voor voertuigen van alle soort en maten. Vrij rijden kan ook, een sessie van twintig minuten kost 63 euro. Knallen dus voor de Street. Volker mist wel een beetje de kracht van zijn eigen 675 Daytona en mist taurine – dat opwekkende spul in een blikje Red Bull, wat volgens de overlevering vleugels zou moeten geven – in de tank. Daarentegen geniet hij wel van de onbegrensde breedte van het circuit, dat vloeiende lijnen mogelijk maakt. Alleen op de rechte stukken leiden zijn pogingen om zich zo klein mogelijk te maken achter de Fly-Screen tot bijna niets. Volgend jaar maar weer proberen Volker, met meer bescherming en vermogen in plaats van af te vallen…
Nieuwe troefkaart
Van de kunstmatige wereld rond de Red Bull rijden we naar de ongepolijste Sölkpas. Naast bochten zonder stoepranden vind je er in de groene boezem van de natuur nog echte koeien en in bijvoorbeeld de Dorferhütte die heerlijke Alpen-karnemelk. Is het boerenland je te ‘achterlijk’? Dan is Salzburg met z’n nachtleven een geschikte alternatieve bestemming, maar voor ons is een pitstop in het rustige Hotel Zum Hirschen voldoende in de festspielstadt voordat we naar de Gaisberg gaan. Daar, je mag raden, houden ze jaarlijks in mei de ‘Gaisbergrace voor historische automobielen’. Vandaag, bij 6,5 graden, zijn de Rauchenbichl- en Nockstein-bochten op negen kilometer tot de finish een vrij schimmige bedoening. Maar in het midden van september gaat het er echt heet aan toe. Dan bezwangeren benzinedampen de lucht boven de 2,7 kilometer lange Hausruck Ring nabij Schwanenstadt tijdens de om het jaar gehouden Oldtimer Grand Prix. Aan de start verschijnen dan zo’n 250 motiorfietsen, van bouwjaar 1920 tot het genadeloze tweetakt-erfgoed uit de jaren ’80 en ’90, met in het zadel de helden van toen zoals ‘Fast Freddie’ Spencer en Carlos Lavado. Als die de harten van fans van motorracegeschiedenis niet verwarmen.
Laatste afrit: Salzburgring voor de Gentleman’s Drive alias ‘Altsack-Race’ met eveneens niet meer piepjonge sportieve twee- en vierwielers. Ooit werden Formule 1 en MotoGP er gastvrij onthaald. Op het snelle circuit straalden de Grand Prix-sterren als Agostini en Roberts. Zij racen er helaas niet meer, maar zelfs zonder is de evenementenkalender goed gevuld met evenementen, trainingen en vrij rijden, ook voor motorfietsen. De verkoop aan Red Bull-baas Mateschitz, die dacht dat-ie na Spielberg een nieuwe troefkaart in het motorsportmonopolie had gekocht, is trouwens mislukt. Enkele afsluitende woorden, noem het een statement, zijn aan het einde van deze toertocht op hun plaats. We gebruiken die van een van de snellere rijders op de Salzburgring: ‘Vandaag zijn we rijders, morgen laten we de teugels gewoon weer vieren.’ Met welke snelheid – tja, dat kunnen we alleen maar raden.
Tekst en foto’s: Klaus H. Daams
Reisinfo
Eigenlijk is het niet verwonderlijk dat er in het niet zo vlakke Oostenrijk een hele reeks bergracecircuits liggen, vele historische en vaak het toneel van oldtimerwedstrijden. Voor toeschouwers of motorrijders zijn ook de permanente racecircuits in het land aantrekkelijk; de nieuwe ster aan de high-speed hemel is natuurlijk de Red Bull Ring, waar niet alleen vrij rijden en circuittrainingen mogelijk zijn, maar waar ook de MotoGP plaatsvindt.
Heenreis
De bergracebaan Esthofen – St. Agatha, het eerste station van de hier beschreven tour, is het snelst te bereiken via Passau en vervolgens de 130 langs de zuidelijke oever van de Donau.
Overnachten
Voor zo dicht mogelijk bij de racecircuits werden de volgende accommodaties gekozen: Hotel Brummeier, Stadtplatz 35, A-4070 Eferding, Tel. 0043-(0)7272-2462, www.brummeier.at; Hotel Adlerbräu, Rathausplatz 7, A-3430 Tulln aan de Donau, Tel. 0043-(0)2272-62676, www.adlerbraeu.at; G’Schlössl Murtal, Murhof 1, A-8734 Großlobming, Tel. 0043-(0)3512-46904, www.projekt-spielberg.com/gschloessl-murtal; Hotel Zum Hirschen, Elisabethstraße 5, 5020 Salzburg, Oostenrijk, Tel.0043-66223-4940, www.zumhirschen.at
Adressen
www.austria.info; www.bergrennen.at/esthofen-st-agatha; www.bergrennen.at/landshaag-st-martin; www.oeamtc.at/fahrtechnik/fahrtechnik-zentren/zentrum-melk-wachauring-11004452; www.seiberer.at; www.oldtimerclub-gloggnitz.com/semmering-bergpreis; www.projekt-spielberg.com; www.src.co.at/de/gaisbergrennen; www.msv-schwanenstadt.at; www.salzburgring.com.
Download de route Oostenrijk
