dinsdag 8 juli 2025

Barry Baltus over zijn progressie in de Moto2: ‘Ik had deze verandering nodig’

Barry Baltus is een van de verrassingen van 2025. Na vier seizoenen voor het Nederlandse RW Racing GP te hebben gereden, maakte de Belg afgelopen winter de overstap naar Fantic Racing. Na de TT Assen had Baltus al drie podiumplaatsen op zijn naam staan in 2025 en bezet hij de vijfde plaats in het Moto2-wereldkampioenschap. Maar waar komt die plotselinge progressie vandaan? Baltus vertelde het ons zelf.

Je hebt dit jaar een enorme progressie gemaakt ten opzichte van voorgaande jaren. Kun je uitleggen hoe dat komt?

‘Ik heb een heel goed gevoel met het team. Vanaf de eerste test zaten we er meteen goed bij. We doen goed werk, hebben plezier op de motor en de resultaten zijn er. Alles is positief. Vorig jaar was een heel moeilijk seizoen, ook binnen het team. Na vier jaar waren we in een bepaalde routine beland. Ik had een verandering nodig en de stap naar Fantic Racing was de beste keuze.’

Heb je ook dingen veranderd in je voorbereiding of tijdens het racen?

‘Op de baan niet zoveel, maar buiten de baan werken we veel harder dan vorig jaar. Dat is de grootste verandering. Alles wordt voor de sessies beter voorbereid en na afloop doen we meer aan analyse. Ik heb me gerealiseerd dat ik buiten de baan harder moet werken. Vorig jaar was ik vooral gewoon aan het rijden, maar nu begrijp ik dat je ook naast de baan het verschil moet maken om tot resultaten te komen.’

Tijdens zijn ‘thuisrace’ in Le Mans eindigde Barry Baltus als tweede achter Manuel Gonzalez.

Kun je voorbeelden geven van wat er anders gaat?

‘We steken meer tijd in de voorbereiding, vooral in het analyseren van het circuit vooraf. Het complete plan voor het weekend is doordachter. Alles is gepland: we hebben voor elke ronde in elke sessie een duidelijk plan. Vorig jaar leek het soms alsof we voor het plezier aan het rijden waren, nu is alles meer gestructureerd. Op dit moment werkt het, dus houden we vast aan deze strategie en bekijken we het per race.’

Je verliet RW Racing GP na vier jaar. Heb je een goed gevoel aan die periode overgehouden?

‘Ja, ik ben met een goed gevoel vertrokken. Ze hebben mij opgepikt toen ik nog in de Moto3 reed en nog nergens was. Zij hebben me naar de Moto2 gebracht en mij daar de kans gegeven om te groeien. Dankzij hen sta ik nu hier. De relatie met RW is nog steeds heel goed, maar inmiddels zit ik bij een nieuw team en dat werkt heel goed.’

Voordat de Belg naar Fantic Racing vertrok, racete hij vier jaar voor het Nederlandse RW Racing GP. Zijn beste resultaat behaalde hij met een tweede plaats tijdens de Grand Prix van Qatar in 2024.

Vorig jaar overleed halverwege het seizoen je moeder. Dat moet erg zwaar zijn geweest en veel impact hebben gehad. Had je de afgelopen winter ook nodig om dat verlies een plek te geven, en heeft dat geholpen in je progressie dit jaar?

‘Ik had die winter niet per se nodig – het is meer een combinatie van omstandigheden. Vorig jaar was een ontzettend moeilijk jaar, moeilijker dan twee jaar geleden. Er sloop een bepaalde routine in het team na vier jaar samenwerken; het vuur brandde simpelweg niet meer tussen ons. Hier kon ik weer helemaal vanaf nul beginnen. Het was vorig jaar een goed idee om mee te doen aan de 8 uur van Suzuka – dat hielp om mijn gedachten te verzetten en het plezier in het racen terug te vinden. Aan het eind van vorig jaar had ik niet meer het plezier in het racen zoals ik dat nu ervaar.’

Kun je uitleggen wat voor team Fantic Racing is?

‘Het is een ontzettend fijn team. Vanaf de allereerste test voelde ik me enorm gewaardeerd – het voelt echt als een grote familie. We werken heel goed samen, ook met de andere kant van de pitbox, waar Aron Canet rijdt. Ons gezamenlijke doel is om het teamkampioenschap binnen te halen en op dit moment staan we aan de leiding. We zijn echt op de goede weg.’

Tijdens de TT Assen 2025 kende Barry Baltus (7) een moeizaam weekend. Na twee long lap penalties – vanwege een overtreding in de training – te hebben uitgevoerd in de race, kwam hij vervolgens ten val.

Heb je jezelf ook verrast met de goede resultaten?

‘Voor mij én het team is het inderdaad wel een verrassing. Maar vanaf de eerste test dit jaar zaten we er goed bij. Ik was eerder ook wel eens snel, maar niet op zo’n constante manier – tijdens de IRTA-test stond ik telkens bij de topposities. Sinds de eerste race vechten we mee voor de top en in elke sessie doen we mee vooraan. We slagen erin om alle verschillende situaties goed te managen en dat is precies wat het zo lastig maakt in deze klasse. Er zijn maar weinig rijders die dat op dit moment kunnen. Het gebeurt regelmatig dat iemand de ene race op het podium staat en de volgende keer niet eens punten pakt. En mij lukt het nu om er telkens bij te zitten, dat is echt belangrijk.’

Je rijdt inmiddels je vijfde seizoen in de Moto2, maar je bent pas 21 jaar. Is de MotoGP nog steeds de droom en leeft die droom door de recente resultaten sterker dan ooit?

‘Ja, we zitten er niet zo ver vanaf. Elke race waarin je meedoet om het podium, voel je dat je een van de jongens bent die deze stap zou kunnen maken. We zijn nog maar één stap verwijderd. Maar op dit moment ligt de focus volledig op ons doel hier in de Moto2. Daarna zien we wel waar we staan aan het einde van het jaar in Valencia.’

Je hebt dit jaar al drie podiumplaatsen behaald, waaronder een tweede plek in Le Mans. Je noemde dat jouw thuisrace. Hoe zie je Assen – is dat ook een thuisrace voor jou?

‘Het zijn allebei een soort thuisraces voor mij, maar Le Mans net iets meer, omdat wij allemaal Frans spreken. Er zijn momenteel geen Franse rijders in de Moto2, dus dat zorgde in Le Mans voor extra aandacht. In deze klasse rijden wél twee Nederlanders mee, waardoor Assen voor mij iets minder als een echte thuisrace voelt. Maar goed, het is maar drie uur rijden – dat is niks – dus ja, het voelt zeker wel een beetje als thuis.’

Jerez, Le Mans en Aragón: Barry Baltus stond vóór de TT Assen al drie keer op het Moto2-podium in 2025.

Je bent ook al twee keer als tweede geëindigd. Wat ontbreekt er nog om een race te winnen?

‘Er mist eigenlijk niet zo veel. In Mugello – net voor Assen – ging het wat minder, maar we weten waarom, en dat is het belangrijkste. Als we vaker mee kunnen strijden in de voorhoede, heb ik er vertrouwen in dat het op een gegeven moment vanzelf de goede kant op zal vallen.’

Strijden aan de voorkant van het Moto2-veld – is dat heel anders dan in het middenveld?

‘Het is eigenlijk veel makkelijker om vooraan te vechten dan in het midden- of achterveld. De rijders daar zijn gewoon slimmer. Je hebt voorin geen coureurs die proberen om tien man tegelijk in te halen. Als je vanaf de eerste rij start, komt het soms voor dat je in de hele race maar een paar keer ingehaald wordt of zelf hoeft in te halen. In de Moto2 is inhalen sowieso lastig, omdat iedereen vrijwel hetzelfde tempo rijdt.’

Wanneer ben je aan het einde van het seizoen tevreden?

‘Ik ben nu eigenlijk al tevreden, mede omdat ik weer veel plezier heb in het rijden. Ik heb niet één specifiek resultaat nodig om aan het eind van het seizoen tevreden terug te kijken. Wat mij gelukkig maakt, is dat ik in zoveel mogelijk weekenden kan strijden voor het podium of de overwinning. Het is een heerlijk gevoel om op donderdag op een circuit aan te komen en te weten dat je snel kunt zijn en mee kunt doen voor een topresultaat. Dat geeft natuurlijk enorm veel zelfvertrouwen.’

Barry Baltus is vernoemd naar Barry Sheene, tevens de reden waarom hij met startnummer 7 rijdt. Tijdens de TT Assen 2024 verscheen Baltus in een speciale kleurstelling van zijn idool Sheene.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen