Kas Beekmans was in 2025 de beste in de British Sportbike-klasse. De 21-jarige coureur uit Boxtel maakte afgelopen winter de overstap vanuit het IDM Supersport naar de Britse Sportbike-categorie, die in 2026 een WK-status krijgt als vervanger van de Supersport 300-klasse. Op de veelal krappe BSB-circuits bleek Beekmans ijzersterk. In de eerste tien races eindigde hij telkens als eerste of tweede. Hij leek onbedreigd op de titel af te stevenen, totdat hij tijdens de trainingen op Cadwell Park hard crashte en een hoofdblessure opliep. Ondanks dat de Suzuki-rijder van VLR/NIWA Racing twee races moest missen, bleef hij ruim aan de leiding in het kampioenschap. Eenmaal terug werd hij opnieuw tweede op Oulton Park. Daardoor was een vijfde plek in de eerste race van de seizoensfinale op Brands Hatch voldoende om de British Sportbike-titel veilig te stellen. Een dag later rondde Beekmans zijn seizoen in stijl af door de tweede race te winnen. In de British Superbike prolongeerde Kyle Ryde zijn titel, nadat hij het hele jaar met Bradley Ray streed om het kampioenschap. Jaimie van Sikkelerus kampte op Brands Hatch nog steeds met een schouderblessure, maar wist het seizoen toch goed af te sluiten met een dertiende plaats in de laatste race – die werd verreden op een natte baan. Ook Jorel Boerboom presteerde sterk op het natte asfalt in de British Supersport-race, waarin hij als elfde over de streep kwam. Een dag eerder was hij op een droge baan in de eerste race nog eenentwintigste geworden.
Kort door de bocht
Owen van Trigt kwam dit jaar uit voor AGR Racing in de FIM JuniorGP-klasse, maar maakte tijdens de voorlaatste ronde op het Circuit de Barcelona-Catalunya zijn debuut in de Moto2 voor hetzelfde team, als voorbereiding op het seizoen 2026. In de eerste race haalde de 17-jarige coureur de finish niet. In de tweede race eindigde hij als vierentwintigste. In de European Talent Cup ontbrak Kiyano Veijer. De Spanjaard Brian Uriarte stelde de JuniorGP-titel veilig.
In Lelystad werd de speedwaysport nieuw leven ingeblazen met een teamwedstrijd tussen de Middlesbrough Tigers en gastgevers DSC Lelystad. De Britten waren een maatje te groot voor de Nederlandse selectie (64-26), maar dat mocht de pret niet drukken. DSC Lelystad is van plan in 2026 weer meerdere races te gaan organiseren.

Wilfred Detz zet na bijna 25 jaar zijspanracen een punt achter zijn carrière. Detz was de laatste jaren het boegbeeld van de Nederlandse zijspansport op het gras. Ook grasbaanbakkeniste Sandra Mollema stopt met racen. Aan de zijde van William Matthijssen behaalde zij haar grootste successen met onder andere vier Europese titels.
Honda-rijder Tosha Schareina is winnaar geworden van de Rally van Marokko. De Spanjaard had ruim drie minuten voorsprong op Daniel Sanders (KTM).
Yamaha heeft de contracten van meerdere crossers beëindigd. Dat betreft Calvin Vlaanderen, Rick Elzinga en Jago Geerts. Zowel Elzinga als Geerts zullen komend jaar op een Beta deelnemen aan de MXGP.
In de laatste proef van de enduro van Tubbergen verspeelde Lucas Dolfing in de E1 de zege aan Tommie Jochems, die met een verschil van 1,3 seconde de zege greep. Wesley Pittens was duidelijk de sterkste in de E2/3. Een week later werd er gereden in Zelhem. Daar was Dolfing veruit de sterkste; hij had voor de dertien proeven 50 seconden minder nodig dan Tommie Jochems. Pittens won opnieuw de E2/3.
Ducati heeft bekendgemaakt dat het in de MXGP na twee jaar de samenwerking met Maddii Racing Team Maddii verbreekt. Met welk team de Italianen komend jaar in zee gaan is nog niet officieel vrijgegeven, maar het is een publiek geheim dat Brabander Louis Vosters de komende jaren verantwoordelijk zal zijn voor de inzet van Ducati in de MXGP.
KTM is nu eigendom van het Indiase Bajaj. Er zal worden bezuinigd op de uitgaven voor de sport. GasGas trekt zich terug uit het WK trial. In de Dakar Rally blijft KTM wel actief, maar het aantal fabrieksrijders wordt teruggebracht van acht naar drie.


