KTM heeft zijn gloednieuwe 850cc MotoGP-motorblok voor het eerst de vrije loop gelaten tijdens een besloten test op het circuit van Jerez. Testrijder Pol Espargaró kreeg de primeur om de krachtbron uit te proberen, nadat KTM als eerste constructeur zijn 850cc-prototype eerder dit jaar had onthuld.
Indrukwekkende sound
Tijdens de test werd een duidelijk evolutiemodel van de RC16 ingezet, waarbij de nieuwe motor indrukwekkend klonk – opvallend vergelijkbaar met het huidige 1.000cc-blok. Maar oordeel vooral zelf, bij het zien (en horen!) van onderstaande video. Sinds het testverbod voor de nieuwe motoren op 17 november is opgeheven, mogen teams opnieuw vrij ontwikkelen richting de grote reglementswijzigingen van 2027.
Van Sepang naar verzoening: Márquez zet punt achter decennialange rivaliteit met Rossi
Korte metten
De overgang naar 850cc-motoren wordt een van de grootste technische veranderingen in de MotoGP-geschiedenis. De nieuwe regels zijn bedoeld om veiligheid te verbeteren, meer inhaalacties mogelijk te maken en de machines minder afhankelijk te maken van extreme aerodynamica. Daarom worden ook ride-height-systemen verboden en wordt aero verder beperkt. De test van KTM maakt bovendien korte metten met geruchten over een mogelijke terugtrekking uit de MotoGP, die we recent opvingen. Het merk uit Mattighofen lijkt volledig gefocust op de volgende generatie racemotoren.
Afbeelding: Gold & Goose / Red Bull Content Pool


