dinsdag 18 november 2025

Moto2 2025 eindrapport: historisch podium voor Veijer, Moreira wereldkampioen

Met een tweede en vierde plaats sloot Collin Veijer op indrukwekkende wijze zijn eerste Moto2-seizoen af. In Portugal reed de Nederlander zelfs het grootste deel van de race aan de leiding, waarmee hij zijn podiumplaats veiligstelde. Diogo Moreira vertrekt als Moto2-wereldkampioen naar de MotoGP, terwijl Barry Baltus de verrassing van het seizoen werd met een derde plek in de eindstand en er veel veranderingen zijn bij het Nederlandse RW Racing GP. MOTO73 analyseerde het Moto2-seizoen van 2025.

Na de zomerstop scoorde Collin Veijer maar liefst 84 punten in de laatste tien Moto2-wedstrijden. Ter illustratie hoe knap dat is van de 20-jarige Staphorster: slechts vijf rijders deden het beter in dezelfde reeks races. Dat waren Diogo Moreira (159 punten), Daniel Holgado (148), David Alonso (110), Jake Dixon (106) en Barry Baltus (98). Veijer bleef in deze periode onder anderen Manuel Gonzalez, Celestino Vietti en Aron Canet voor. Op basis van deze statistieken mag Veijer gerust een outsider genoemd worden – of na zijn optreden in Portimão en Valencia zelfs een serieuze kanshebber – voor de titel in 2026.

Tijdens de Grand Prix van Portugal kwalificeerde Veijer zich op de eerste startrij. Na de start nestelde hij zich direct achter leider Moreira. In de vierde ronde gebeurde iets historisch: Veijer nam de leiding over en werd daarmee de eerste Nederlander ooit die aan kop reed in een Moto2-race. Het leek er lange tijd op dat hij zelfs de allereerste Nederlandse overwinning in deze klasse zou binnenhalen. Met nog tweeënhalve ronde te gaan lag hij nog steeds op kop. Het zou op meerdere fronten een uniek moment zijn geweest. Tot nu toe is Wilco Zeelenberg – winnaar op de Nürburgring in 1990 – de enige Nederlander die ooit een race won in de middenklasse van de Grand Prix. Bovendien heeft nog geen enkele Nederlander in twee GP-klassen een overwinning geboekt. Veijer was er dichtbij, maar in de slotfase bleek Moreira nét iets sneller. Hij wist wel Alonso en Canet achter zich te houden, en finishte op slechts 0,090 seconde van de winnaar als tweede – goed voor zijn allereerste podiumplaats in de Moto2.

Dat dit geen toeval was, bewees hij een week later in Valencia. Vanaf de tweede startrij reed de Red Bull KTM Ajo-coureur opnieuw een ijzersterke race. Na een zevende plaats in de openingsfase wist hij Gonzalez, Albert Arenas en Senna Agius te passeren. In de laatste ronde kwam hij zelfs dicht bij het podium: hij finishte vlak achter Ivan Ortolá als vierde. De race werd gewonnen door Izan Guevara – zijn eerste Moto2-zege – met Holgado als tweede. Opvallend genoeg werden de plekken twee tot en met vier allemaal bezet door Moto2-debutanten.

Na een zwaar en moeizaam begin van het seizoen – mede door het overlijden van zijn neefje afgelopen winter en een armblessure – herpakte Veijer zich indrukwekkend in de tweede seizoenshelft. Hij sloot het seizoen af als vijftiende in de eindstand. In de laatste tien races eindigde hij acht keer in de top tien. Slechts vijf rijders scoorden in die periode dus meer WK-punten, waarvan er twee – Moreira en Dixon – volgend jaar niet meer actief zijn in de Moto2. Kortom: vanuit Nederlands perspectief kunnen we reikhalzend uitkijken naar het nieuwe seizoen!

Moto3 2025 eindrapport: Rueda de beste, Quiles maakt meeste indruk

Nieuwe structuur bij RW Racing GP

Tijdens de voorlaatste Grand Prix deed RW-Idrofoglia Racing GP twee belangrijke aankondigingen. De eerste betrof een verandering in het management. Het was al bekend dat het Nederlandse team na dertien jaar afscheid had genomen van Jarno Janssen als teammanager. In Portimão werd de Spanjaard Javi Martinez gepresenteerd als zijn opvolger. Daarnaast werd bekendgemaakt dat Johan Stigefelt is aangesteld als teamadviseur. Het is algemeen bekend dat Stigefelt een goede vriend is van de familie Waninge, die nog altijd eigenaar is van het Moto2-team. Roelof Waninge heeft de dagelijkse leiding inmiddels overgedragen aan zoon Sjarno en dochter Joyce. Martinez was al mede-eigenaar van een team in de JuniorGP en beschikt over een groot netwerk in de motorsportwereld. Het was breed bekend dat de Spanjaard al langere tijd de ambitie had om een Grand Prix-team te leiden, en die kans heeft hij nu gekregen bij Finetwork RW Racing GP, zoals het team vanaf 2026 heet. Tijdens de laatste GP’s van het seizoen was Martinez al actief binnen het team.

Ook kwam er in Portimão nieuws over de rijdersbezetting: Zonta van den Goorbergh heeft zijn contract met een jaar verlengd. In 2026 begint hij aan zijn vijfde seizoen in de Moto2, terwijl hij dan nog maar net twintig is. Toch kwam deze contractverlenging enigszins verrassend. Onder voormalig teammanager Janssen leek er van beide kanten weinig animo om samen door te gaan. Na diens vertrek werden de gesprekken opnieuw opgestart, met een nieuw contract als resultaat. Van den Goorbergh werd daarmee als het ware de ‘winnaar’ van de veranderingen binnen het team. Ayumu Sasaki had nog een doorlopend contract bij Finetwork RW Racing GP voor 2026. Op de baan wist Van den Goorbergh in de laatste twee races net geen punten te pakken: zowel in Portimão als in Valencia finishte hij als zestiende. In het wereldkampioenschap eindigde hij als 25e met 19 punten. In zeven van de tweeëntwintig races wist hij te scoren. Statistisch gezien was het een minder jaar dan 2024, waarin hij tot 31 punten kwam.

Diogo Moreira is de eerste Braziliaanse wereldkampioen in de Grand Prix-wegrace.

Braziliaanse wereldkampioen

In Portimão deelde Diogo Moreira een beslissende tik uit in de strijd om het wereldkampioenschap door de race te winnen, terwijl concurrent Manuel Gonzalez daar als zesde over de streep kwam. Daardoor kon Moreira met een comfortabele voorsprong van 24 punten afreizen naar de seizoensfinale in Valencia, waar een veertiende plek voldoende zou zijn voor de titel. De Braziliaan hield zijn hoofd koel, finishte als tiende en zag hoe Gonzalez na een technisch probleem puntloos bleef. De 21-jarige coureur kroonde zich daarmee tot de eerste Braziliaanse wereldkampioen in de Grand Prix-historie. Toch leek het er lange tijd niet op dat Moreira de titel zou grijpen in pas zijn tweede Moto2-seizoen. In de eerste seizoenshelft bouwde Gonzalez een flinke voorsprong op en leek Aron Canet zijn voornaamste uitdager. Rond de TT Assen begon Moreira terrein goed te maken, onder meer dankzij een overwinning tijdens de Nederlandse Grand Prix. Een knullige fout op de Sachsenring leek echter roet in het eten te gooien. Na een uitstapje in het grind kwam hij onoplettend terug de baan op, wat leidde tot een crash met Alonso en een straf in de daaropvolgende race in Brno. Beide keren bleef hij puntloos. Zo ging Moreira met een achterstand van maar liefst 60 punten op Gonzalez en als vierde in de tussenstand de zomerstop in.

In de tweede seizoenshelft kantelde het beeld volledig. Gonzalez scoorde minder goed en Canet stelde teleur, terwijl Moreira drie races wist te winnen en in totaal zes keer op het podium stond in de tien resterende wedstrijden. Gonzalez kreeg bovendien een forse klap te verwerken met een diskwalificatie in Japan, vanwege een niet-reglementaire motor. Hij was daar als tweede gefinisht en verloor daardoor twintig cruciale punten. Moreira richt zich na het behalen van de wereldtitel op de volgende uitdaging: de MotoGP. Hij volgt daarmee in de voetsporen van landgenoot Alex Barros, die in het verleden zeven Grand Prix-zeges in de koningsklasse op zijn naam schreef (vier in de 500cc-klasse, drie in de MotoGP).

Verrassing van het seizoen

Met zijn derde plaats in het Moto2-wereldkampioenschap was Barry Baltus zonder twijfel dé verrassing van het seizoen. Niemand had dit van tevoren zien aankomen. In de vier voorgaande seizoenen reed de jonge Belg voor het Nederlandse RW Racing GP, met achtereenvolgende klasseringen als 32e (2 punten), 21e (30 punten), 17e (55 punten) en opnieuw 21e (40 punten). In totaal verzamelde Baltus 127 punten in zijn eerste vier Moto2-jaren. In 2025 scoorde hij in één seizoen maar liefst 232 punten. Afgelopen winter maakte Baltus de overstap van RW-Idrofoglia Racing GP naar het Italiaanse Fantic Racing, waar hij teamgenoot werd van Canet. De overgang zorgde voor een ware gedaanteverwisseling. Na een zwaar 2024 – mede door het overlijden van zijn moeder – begon hij met hernieuwde energie aan zijn nieuwe avontuur. Dat resulteerde vanaf het eerste moment in veel betere prestaties. Voorafgaand aan 2025 had Baltus slechts één keer op het Grand Prix-podium gestaan. Dit seizoen kwamen daar maar liefst zeven podiumplaatsen bij, waaronder vijf keer een tweede plek. Ook in de overige races was de 21-jarige Belg vrijwel constant in de voorhoede te vinden. Zo maakte hij zelfs tot aan de voorlaatste Grand Prix in Portimão nog een kleine kans op de wereldtitel. Daar werd hij vijfde, terwijl Moreira de race won. In Valencia kwam er echter al vroeg een einde aan zijn wedstrijd: in de tweede bocht veroorzaakte teamgenoot Canet een remfout, die leidde tot een crash waarbij ook Daniel Muñoz betrokken raakte. Ondanks die nulscore in de seizoensfinale wist Baltus zijn derde plaats in het kampioenschap vast te houden. Een geweldig seizoen voor de jonge Belg. Het enige dat nog ontbreekt is een overwinning – een mooi doel voor 2026, waarin hij opnieuw uitkomt voor Fantic Racing.

Foto’s: ANP, Teams

Uitslagen Moto2 Portugal 2025

Moto2 Portugal
1. Diogo Moreira (BR), Kalex, 35.40,573;
2. Collin Veijer (NL), Kalex, +0,090;|3. David Alonso (CO), Kalex, +0,492; 4. Aron Canet (E), Kalex, +0,992; 5. Barry Baltus (BE), Kalex, +5,214; 6. Manuel Gonzalez (E), Kalex, +7,929; 7. Daniel Holgado (E), Kalex, +8,376; 8. Albert Arenas (E), Kalex, +9,153; 9. Senna Agius (AU), Kalex, +9,707; 10. Izan Guevara (JP), Boscoscuro, +10,018; 11. Daniel Muñoz (E), Kalex, +15,042; 12. Alex Escrig (E), Forward, +15,252; 13. Celestino Vietti (I), Boscoscuro, +16,556; 14. Ivan Ortolá (E), Boscoscuro, +17,916; 15. Filip Salac (CZ), Boscoscuro, +18,789; 16. Zonta van den Goorbergh (NL), Kalex, +18,833.
  • 21 ronden = 96,432 km
  • Racegemiddelde winnaar: 162,1 km/h
  • Snelste ronde (7e): Collin Veijer (NL), Kalex, 1.41,225 = 163,3 km/u (record)

Uitslagen Moto2 Valencia 2025

Moto2 Valencia
1. Guevara, 34.19,229;
2. Holgado, +0,717;
3. Ortolá, +2,327;
4. Veijer, +2,888;
5. Arenas, +7,867;
6. Jake Dixon (GB), Boscoscuro, +8,595;
7. Agius, +8,944;
8. Vietti, +11,075;
9. Tony Arbolino (I), Boscoscuro, +11,520;
10. Moreira, +12,019;
11. Alonso Lopez (E), Boscoscuro, +14,100;
12. Marcos Ramirez (E), Kalex, +15,715;
13. Escrig, +15,985;
14. Salac, +21,714;
15. Canet, +21,975;
16. Van den Goorbergh (NL), Kalex, +22,099.
  • 22 ronden = 88,110 km
  • Racegemiddelde winnaar: 154,0 km/h
  • Snelste ronde (2e): Ivan Ortolá (E), Boscoscuro, 1.32,773 = 155,4 km/u (record)

WK-eindstand (na 22 van 22 races)

Tussenstand

Plaats Coureur Punten
1Moreira287
2Gonzalez257
3Baltus232
4Canet227
5Dixon225
6Holgado208
7Vietti157
8Arenas156
9Alonso153
10Agius149
15Veijer97
25Van den Goorbergh19

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen