Zonta van den Goorbergh en Collin Veijer bleven vlak voor de zomerstop in Duitsland en Tsjechië puntloos. Tijd om de balans op te maken van de Nederlandse prestaties in de eerste seizoenshelft. Barry Baltus reed geweldig en was met twee tweede plaatsen dicht bij zijn eerste Grand Prix-zege. Manuel Gonzalez deed goede zaken in het Moto2-wereldkampioenschap.
Op de Sachsenring wisten Zonta van den Goorbergh en Collin Veijer geen punten te scoren. In de natte kwalificatie slaagden ze er niet in om door te dringen tot Q2, en bij de start van de – droge – race verloren ze direct enkele posities, waardoor ze in het achterveld terechtkwamen. Van den Goorbergh begon als eerste aan een opmars en reed van de vierentwintigste naar de achttiende plaats. Vervolgens leken er WK-punten in het verschiet voor de 19-jarige coureur, omdat meerdere rijders voor hem ten val kwamen. Van den Goorbergh werd echter door diverse coureurs gepasseerd, onder wie de opkomende Veijer, die iets meer ronden nodig had om zijn ritme te vinden. Vijf ronden voor het einde werd de race stilgelegd met een rode vlag vanwege een beschadigd luchtkussen. Kort achter de veertiende en vijftiende positie werd Veijer als zestiende en Van den Goorbergh als zeventiende geklasseerd.

Een week later in Brno wisten Van den Goorbergh en Veijer zich wél rechtstreeks te plaatsen voor Q2. In de kwalificatie eindigde Van den Goorbergh als vijftiende, één positie vóór Veijer. Voor Veijer betekende het zijn beste startplek in de Moto2. De Nederlanders haalden opnieuw geen voordeel uit hun goede startpositie, want binnen één ronde reden ze al buiten de top-twintig. Een terugkerend probleem voor beide rijders op dit moment. In de eerste helft van de race streden Van den Goorbergh en Veijer om de twintigste plaats. In het tweede deel van de race wist Veijer opnieuw een goed tempo te vinden, waardoor hij op eigen kracht naar de zestiende plek reed. Van den Goorbergh moest zijn landgenoot laten gaan en eindigde als twintigste.

Balans opmaken
Na de twaalfde Grand Prix in Tsjechië breekt de zomerstop aan. Een moment om de balans op te maken voor beide Nederlanders, van wie op dit moment nog niet bekend is waar ze in 2026 racen. Van den Goorbergh is bezig aan zijn vierde seizoen in de Moto2 en eindigde tot nu toe slechts in vier races binnen de top-vijftien, ondanks enkele sterke kwalificaties. In zijn eerste drie seizoenen bij RW-Idrofoglia Racing GP was een stijgende lijn zichtbaar. Die ontbreekt vooralsnog dit jaar, waardoor Van den Goorbergh beter zal moeten presteren in de tweede seizoenshelft om zijn toekomst in de Grand Prix voor 2026 veilig te stellen. Voor Veijer ligt de situatie anders. Hij rijdt pas zijn eerste seizoen in de Moto2 en bouwde vorig jaar flink wat krediet op met een sterk jaar in de Moto3. Toch zijn er ook voor de Red Bull KTM Ajo-coureur redenen om zich zorgen te maken. Zijn voormalige concurrenten David Alonso, Daniel Holgado en Iván Ortolá – de grootste namen uit de Moto3 van vorig jaar – presteren dit seizoen beter dan hij. Het is niet zo dat de Staphorster slecht rijdt: hij scoorde al vier keer punten, ondanks dat hij twee GP’s moest missen door een blessure. Die armkwetsuur kwam bovendien op een bijzonder ongelukkig moment, net nadat hij een zichtbaar stijgende lijn te pakken had. Het ene talent heeft nu eenmaal meer tijd nodig dan het andere – maar krijg je die tijd ook in de keiharde GP-wereld? José Antonio Rueda klopt met indrukwekkende resultaten vanuit de Moto3-pitbox op de deur van het Moto2-team. Daarnaast won Veijers huidige teamgenoot Deniz Öncü al twee GP’s in 2025. Toch zal Red Bull KTM Ajo, net als andere Moto2-teams, de prestaties van Veijer in 2024 en zijn blessure dit seizoen niet zomaar vergeten zijn. Het zou de 20-jarige coureur echter helpen als hij in de tweede seizoenshelft – naast zijn inmiddels vertrouwde sterke tempo in de tweede helft van races – ook qua resultaat een paar uitschieters weet te realiseren. Precies zoals zijn voormalige Moto3-concurrenten dit seizoen al hebben laten zien.

Baltus in topvorm
Op de Sachsenring behaalde Öncü zijn tweede Moto2-zege van 2025. Die overwinning had echter zomaar naar Barry Baltus kunnen gaan. De Belg reed constant in het achterwiel van Öncü en leek klaar voor een aanval in de slotfase – een aanval waar het door een rode vlag-situatie niet meer van kwam. Daarachter wist Diogo Moreira zich vanaf een vijfentwintigste startplek indrukwekkend naar de vierde positie te rijden, totdat hij iets te gretig de aanval inzette op Jake Dixon voor de derde plaats. Moreira kwam buiten de baan en keerde met lage snelheid terug op de ideale lijn, zonder goed om zich heen te kijken. Alonso kon de Braziliaan niet meer ontwijken, waardoor beiden hard ten val kwamen. Voor dit gevaarlijke rijgedrag kreeg Moreira een straf: hij moest in Brno vanuit de pitstraat starten. Zo vergooide het jonge talent met één incident een grote kans om aansluiting te vinden bij de twee koplopers in de titelstrijd – temeer omdat Manuel Gonzalez (P4) en Aron Canet (P7) niet geweldig scoorden op de Sachsenring. In Tsjechië kwam Canet helemaal niet aan de finish na een crash in de eerste bocht. Gonzalez daarentegen pakte een derde plaats en deed daarmee uitstekende zaken in het wereldkampioenschap, zeker omdat Moreira na zijn start vanuit de pitstraat ook uitviel. Na twaalf races heeft Gonzalez een voorsprong van 25 punten op Canet.
Ook in Brno liet Baltus zich opnieuw van zijn sterkste kant zien. Wederom vocht hij mee om de overwinning, ditmaal in een direct duel met Joe Roberts. Het was uiteindelijk Roberts die de Belg van zijn eerste Grand Prix-zege afhield. Brno lijkt Roberts goed te liggen: in 2020 behaalde hij er ook al zijn eerste podium op WK-niveau. In de kwalificatie was het echter Baltus die de snelste was – goed voor de allereerste pole position in zijn carrière. Met zijn vierde tweede plaats en zijn vijfde podium van 2025 staat Baltus bij het ingaan van de zomerstop op een derde plaats in het Moto2-wereldkampioenschap. Wie had dat gedacht?! De Belg heeft 54 punten minder dan Gonzalez. Daarmee mag de 21-jarige coureur – naast de grootste verrassing van het seizoen – ook nog eens een kandidaat voor de wereldtitel worden genoemd.
Uitslagen & tussenstand
Duitsland
20 ronden = 73,420 km
1. Deniz Öncü (TR), Kalex, 28.02,843; 2. Barry Baltus (BE), Kalex, +0,129; 3. Jake Dixon (GB), Boscoscuro, +1,131; 4. Manuel Gonzalez (E), Kalex, +2,916; 5. Celestino Vietti (I), Boscoscuro, +3,067; 6. Joe Roberts (US), Kalex, +4,251; 7. Aron Canet (E), Kalex, +6,359; 8. Izan Guevara (E), Boscoscuro, +8,241; 9. Ayumu Sasaki (JP), Kalex, +8,489; 10. Filip Salac (CZ), Boscoscuro, +8,584; 11. Senna Agius (AU), Kalex, +8,756; 12. Daniel Holgado (E), Kalex, +9,016; 13. Ivan Ortolá (E), Boscoscuro, +10,403; 14. Jorge Navarro (E), Forward, +18,381; 15. Darryn Binder (ZAF), Kalex, +18,583; 16. Collin Veijer, Kalex, +18,952; 17. Zonta van den Goorbergh (NL), Kalex, +19,101.
Racegemiddelde winnaar: 157,0 km/h
Snelste ronde (3e): Diogo Moreira (BR), Kalex, 1.23,270 = 158,7 km/u (record)
Tsjechië
18 RONDEN = 97,254 KM
1. Roberts, 36.03,441; 2. Baltus, +1,079; 3. Gonzalez, +3,625; 4. Holgado, +7,365; 5. Vietti, +7,494; 6. Guevara, +9,467; 7. Marcos Ramirez (E), Kalex, +10,112; 8. Salac, +11,193; 9. David Alonso (CO), Kalex, +14,736; 10. Albert Arenas (E), Kalex, +16,214; 11. Dixon, +16,482; 12. Ortolá, +17,409; 13. Öncü, +17,451; 14. Adrian Huertas (E), Kalex, +18,872; 15. Agius, +19,652; 16. Veijer, +21.754; 20. Van den Goorbergh, +25,786.
Racegemiddelde winnaar: 161,8 km/h
Snelste ronde (10e): Joe Roberts (US), Kalex, 1.59,468 = 162,8 km/u (record)
WK-stand (na 12 van 22 races)
1. Gonzalez, 188 punten; 2. Canet, 163; 3. Baltus, 134; 4. Diogo Moreira (BR), Kalex, 128; 5. Dixon, 119; 6. Öncü, 100; 7. Argius, 93; 8. Vietti, 90; 9. Arenas, 81; 10. Roberts, 80; 19. Van den Goorbergh, 14; 20. Veijer, 13.