De Nederlanders bleven puntloos tijdens de generale voor de TT Assen. Van Collin Veijer mocht een topprestatie ook nog niet verwacht worden, aangezien hij terugkeerde van een armblessure die hem vijf weken aan de kant hield. Veijer moest heel diep gaan en finishte als twintigste in Mugello, terwijl Zonta van den Goorbergh vanwege fysieke klachten de finish niet haalde. De Moto2-race tijdens de Grand Prix van Italië werd gewonnen door Manuel Gonzalez.
Bijschrift bij foto boven: Collin Veijer (95) in de openingsfase van de race net voor Senna Agius (81) en Adrian Huertas (99). Een paar rijders daarachter volgt Zonta van den Goorbergh (84).
Collin Veijer moest vanwege een armblessure de Grand Prix van Groot-Brittannië en Aragón aan zich voorbij laten gaan. In Mugello was de Staphorster weer terug in de paddock. De eerste stap was om medisch fit verklaard te worden voor zijn arm, die hij een maand eerder op drie plaatsen had gebroken en waaraan hij kort daarna werd geopereerd. Veijer slaagde voor de test en gaf aan ‘geen beperkingen’ te voelen. Wel kwam de Red Bull KTM Ajo-coureur nog ritme tekort, nadat hij ruim vijf weken niet op de motor had gezeten. Dat was ook zichtbaar in de eerste training, waarin Veijer tweeënhalve seconde achter de koploper eindigde. Gedurende de trainingen wist hij de achterstand snel te verkleinen. In de derde sessie op Mugello zat hij nog maar 1,2 seconde van de snelste tijd af en schoof hij op naar de eenentwintigste plek. In Q1 kwam Veijer tot een achtste tijd, wat hem een tweeëntwintigste startpositie op de grid opleverde. Daarmee stond hij voor Zonta van den Goorbergh.

Het scheelde weinig of de RW-Idrofoglia Racing GP-coureur had zijn kansen op deelname aan de TT Assen verspeeld. In de training op vrijdagmiddag kwam hij tot een achttiende tijd, waardoor ook Van den Goorbergh in Q1 moest starten. Vroeg in de sessie ging hij met een flinke highsider onderuit, net toen hij onderweg was naar een snelle ronde. Nakarin Atiratphuvapat kon hem niet ontwijken en kwam eveneens ten val. De 19-jarige Nederlander kon daarna niet meer in actie komen en kwalificeerde zich als zevenentwintigste voor de race, de voorlaatste plek. Gelukkig liep Van den Goorbergh geen serieuze blessures op bij de heftige crash.

Gonzalez pakt vierde zege
In Q2 wist Diogo Moreira zijn tweede poleposition in de Moto2 te bemachtigen. Het was tevens de tweede keer op rij dat hij de snelste tijd in de kwalificatie noteerde. Aron Canet en Manuel Gonzalez gingen gezamenlijk aan de leiding in het wereldkampioenschap voorafgaand aan de Grand Prix van Italië. Canet kwalificeerde zich als tweede en Gonzalez als vijfde. Maar, Gonzalez moest drie plaatsen terug op de grid vanwege een penalty voor langzaam rijden op de ideale lijn tijdens de kwalificatie. Barry Baltus – die dit jaar in uitstekende vorm verkeert – eindigde als achtste in de kwalificatie. De Belg kwam ook hard ten val in Q2, waarbij hij zijn knie bezeerde, maar wel van start kon in de race. De Moto2-races zijn dit jaar over het algemeen zeer spannend voor de winst en podiumplaatsen en dat was aan de beginfase van de race in Mugello – die werd verreden onder zeer warme omstandigheden – niet anders. Talrijke inhaalacties aan kop zorgden ervoor dat er lange tijd een grote kopgroep bij elkaar bleef. Rond de helft van de race wisten vier rijders zich los te weken van de rest. Toen Gonzalez de leiding overnam, brak hij ook het kwartet vooraan open. Verrassend genoeg kon Albert Arenas volgen. Arenas, die zich als derde had gekwalificeerd, wist samen met Gonzalez weg te rijden van Moreira en Canet, die op hun beurt verwikkeld waren in een hevig duel om de laatste podiumplaats. Gonzalez reed in de slotfase onbedreigd naar zijn vierde zege van het seizoen. Arenas werd tweede en stond daarmee voor de tweede keer in zijn carrière op het Moto2-podium. Canet en Moreira bleven elkaar herhaaldelijk passeren in de strijd om plek drie, waardoor Celestino Vietti in de slotronde nog kon aansluiten. Maar de Italiaan had niet genoeg over om nog aan te vallen. Canet trok aan het langste eind en staat nu negen punten achter Gonzalez in het Moto2-wereldkampioenschap. Baltus maakte lange tijd deel uit van de groep die streed om de vijfde plaats, maar viel in de slotfase terug en finishte als elfde.

Nederlanders puntloos
Veijer kende een goede start en lag na de eerste sector zelfs kortstondig op de achttiende plaats. Vervolgens verloor de Red Bull KTM Ajo-coureur enkele posities. Lange tijd reed Veijer op de twintigste plek en in het tweede deel van de race in eenentwintigste positie. Hoewel hij zich qua positie ruim buiten de WK-punten bevond, was zijn tempo niet slecht. De Staphorster hield lange tijd zicht op de rijders die streden om een plek in de top-vijftien. Een bijkomend nadeel was dat de race nauwelijks uitvallers kende. In de slotfase wist Veijer nog Darryn Binder te passeren, waardoor hij uiteindelijk als twintigste over de finish kwam. Dat Veijer tot het uiterste was gegaan, bleek wel uit zijn reactie na de race. Met een zak ijs op zijn geblesseerde arm stond hij de media te woord: ‘Ik ben helemaal leeg, maar dat is ook niet raar als je er vijf weken uit bent geweest. We wisten dat de laatste vijf ronden heel zwaar zouden worden op dit fysiek zware circuit in combinatie met de warme temperaturen. Ik heb twee keer overgegeven in mijn helm en de laatste ronden echt afgeteld. Ik weet dat ik diep kan gaan, maar dit was fysiek de zwaarste race die ik ooit heb gereden. Mijn tempo tijdens de race was niet slecht. Nu gaan we proberen dat in Assen verder te verbeteren.’
Ook Van den Goorbergh kende een sterke openingsfase. Hij passeerde meerdere rijders, maar zijn opmars stokte daarna. De RW-Idrofoglia Racing GP-coureur reed het grootste deel van de race op de drieëntwintigste plaats, enkele seconden achter zijn landgenoot Veijer. Met nog ruim vijf ronden te gaan verloor Van den Goorbergh terrein en stuurde even later de pits in. Waar hij voorafgaand aan de race nog aangaf ‘fit genoeg’ te zijn na zijn crash in de kwalificatie, bleek dat gezien zijn reactie toch anders uit te pakken: ‘Ik baal dat ik de race niet heb kunnen uitrijden, maar op het laatst ging het echt niet meer. Ik denk toch dat ik bij de crash iets te veel een klap op mijn hoofd heb gehad. Ik maak mij geen zorgen over Assen en verwacht daar volledig fit aan de start te staan.’
Uitslagen
19 ronden = 99,655 km
1. Manuel Gonzalez (E), Kalex, 35.34,695; 2. Albert Arenas (E), Kalex, +1,409; 3. Aron Canet (E), Kalex, +3,648; 4. Diogo Moreira (BR), Kalex, +3,745; 5. Celestino Vietti (I), Boscoscuro, +3,813; 6. Deniz Öncü (TR), Kalex, +5,091; 7. Izan Guevara (E), Boscoscuro, +5,683; 8. David Alonso (CO), Kalex, +5,924; 9. Joe Roberts (US), Kalex, +9,167; 10. Marcos Ramirez (E), Kalex, +9,247; 11. Barry Baltus (BE), Kalex, +9,952; 12. Filip Salac (CZ), Boscoscuro, +10,949; 13. Senna Agius (AU), Kalex, +11,099; 14. Alonso Lopez (E), Boscoscuro, +11,863; 15. Daniel Holgado (E), Kalex, +11,967; 20. Collin Veijer (NL), Kalex, +16,830; DNF. Zonta van den Goorbergh (NL), Kalex.
Racegemiddelde winnaar: 168,0 km/h
Snelste ronde (2e): Manuel Gonzalez (E), Kalex, 1.50,816 = 170,3 km/u
WK-stand (na 9 van 22 races)
1. Gonzalez, 143 punten; 2. Canet, 134. 3. Moreira, 103; 4. Baltus, 94; 5. Jake Dixon (GB), Boscoscuro, 85; 6. Agius, 80; 7. Öncü, 72; 8. Arenas, 66; 9. Vietti, 63; 10. Ramirez, 61; 19. Collin Veijer (NL), Kalex, 11; 22. Van den Goorbergh, 10.