maandag 29 september 2025

Moto2 & Moto3 Japan 2025: Collin Veijer terug in de top-tien

Tijdens de Japanse Grand Prix eindigde Collin Veijer als tiende, waardoor hij nu in vier van de vijf races na de zomerstop in de top-tien is gefinisht. Zonta van den Goorbergh was snel tijdens de trainingen, maar kwam in de eerste ronde hard ten val nadat zijn remmen het begaven. Daniel Holgado boekte een overtuigende zege, terwijl de strijd om de wereldtitel onverminderd spannend blijft.

Anderhalve week voor de Grand Prix van Japan werd officieel bekendgemaakt dat Collin Veijer ook in 2026 zal racen voor Red Bull KTM Ajo in de Moto2. De Nederlander krijgt een nieuwe teamgenoot: zijn goede vriend José Antonio Rueda, die hard op weg lijkt naar de wereldtitel in de Moto3. Rueda en Veijer komen elkaar al van jongs af aan tegen op de baan; zo werd het duo in 2022 nog eerste en tweede in de Red Bull Rookies Cup. Veijers huidige teamgenoot Deniz Öncü – die momenteel herstellende is van een beenblessure – verhuist naar het Elf Marc VDS Racing Team en wordt daar de teamgenoot van Aron Canet. Zowel Öncü als Canet stappen daarmee ook over van Kalex naar een Boscoscuro-chassis. Voor Zonta van den Goorbergh lijkt er volgend jaar geen plek meer bij RW-Idrofoglia Racing GP. Na vier seizoenen lijkt de Nederlandse samenwerking ten einde te komen. Ayumu Sasaki heeft nog een doorlopend contract bij RW-Idrofoglia Racing GP. Er is nog geen officiële bevestiging, maar de Tsjech Filip Salac lijkt volgend jaar de teamgenoot van de Japanner te worden bij het Nederlandse team. Voor Van den Goorbergh zijn er niet veel opties meer over om in de Grand Prix actief te blijven, aangezien veel zitjes al vergeven zijn. Het team waar zijn naam in het geruchtencircuit nog vaak genoemd wordt, is het Pramac Yamaha Moto2-team, dat nog geen rijders heeft bekendgemaakt.

Geen remmen

Het enige wat Van den Goorbergh in de resterende GP’s kan doen, is laten zien dat hij thuishoort op dit WK-niveau. Tijdens de trainingen op het circuit van Mobility Resort Motegi liet hij dat in elk geval zeker zien. Na een zevende, achtste en derde tijd in de (vrije) trainingen ging hij met uitstekende papieren de kwalificatie in. Die sessie verliep iets minder, maar met een veertiende startplek begon de jonge Nederlander alsnog vol vertrouwen aan de race. Maar hij kreeg geen kans om zijn snelheid te tonen, want al in de eerste ronde ging de nummer 84 op hoge snelheid onderuit. Zijn teamgenoot Sasaki zou in zijn thuisrace als veertiende over de finish komen. Naderhand bleek dat Van den Goorberghs remmen niet werkten bij het aanremmen van bocht 5. ‘Je komt met hoge snelheid aan en er gebeurde niks op het moment dat ik wilde remmen. Ik kon nog net tussen twee andere coureurs door, waardoor ik aan de buitenkant van de baan zat en gelukkig niemand meenam in de valpartij. Ik was genoodzaakt om van de motor af te springen en we mogen echt van geluk spreken hoe het is afgelopen. Het is erg zonde van wat een goed weekend is geweest,’ vertelde Zonta na de race. De oorzaak van de crash bleek te liggen tussen bocht vier en vijf, waar Van den Goorbergh in aanraking kwam met een andere coureur. Deze rijder raakte de rechter stuurhelft van de RW-Idrofoglia Racing GP-machine, waarbij de remhendel en de beschermer beschadigd raakten. Van den Goorbergh kwam vervolgens zonder voorrem op bocht 5 af.

MotoGP Japan 2025: Marc Márquez pakt zevende wereldtitel MotoGP

Goed optreden van Veijer

Na de zomerstop is Veijer sterk uit de startblokken gekomen en heeft hij aansluiting gevonden bij de subtop van de competitieve Moto2-klasse. Na een achtste, vijfde en negende plaats verliep het in Misano – voorafgaand aan de Japanse GP – wat minder. De Staphorster bleef daar buiten de punten. In Motegi pakte Veijer de draad weer op. Hij kwalificeerde zich als negende op de derde startrij. De Red Bull KTM Ajo-coureur had het lastig in de openingsronden. Veijer zakte terug naar de twaalfde plek en moest een gat laten vallen naar de rijders voor hem. Na enkele ronden vond de 20-jarige coureur zijn ritme terug en begon hij stukje bij beetje terrein goed te maken. Door valpartijen voor hem schoof hij op naar de tiende plaats. In de slotfase wist hij het gat naar Albert Arenas te dichten, maar het lukte hem net niet om de Spanjaard te passeren. Veijer kwam uiteindelijk als tiende over de streep en verklaarde na afloop: ‘Ik had het wat lastig bij de start. We moeten uitzoeken hoe we in de eerste ronden van de race nog wat competitiever kunnen zijn. Daarna had ik een constant en goed tempo. Als de start beter was geweest, had ik misschien nog iets hoger kunnen eindigen. Maar al met al ben ik blij met het resultaat en hoe het weekend verlopen is.’

Titelstrijd blijft open

Aan kop was het niet spannend in Japan: Daniel Holgado pakte zijn tweede Moto2-zege van het seizoen. De Spaanse rookie deed dat op dezelfde manier als tijdens de Catalaanse Grand Prix, door ver weg te rijden van het veld. Holgado behaalde vier podiumplaatsen in de laatste vijf races en heeft sinds de zomerstop de meeste punten verzameld. Daarmee is de Aspar-rijder een absolute titelkandidaat voor 2026. Jake Dixon eindigde als tweede, maar daarachter ging het vooral om de titelstrijd, die momenteel tussen vier rijders wordt uitgevochten. Diogo Moreira was de beste van het kwartet met een derde plaats. Kampioenschapsleider Manuel Gonzalez kende een hobbelige race, maar wist uiteindelijk toch goede zaken te doen. Gonzalez mocht van poleposition vertrekken, maar verloor bij de start veel plaatsen. Na een aantal ronden raakte hij bij een inhaalactie Celestino Vietti. De Italiaan werd daarbij van zijn motor getikt, wat Gonzalez een long lap penalty opleverde. Na het uitvoeren van zijn straf reed de Spanjaard op de negende plaats, maar hij wist zich nog op te werken naar plek vijf. Kort daarachter finishte Barry Baltus als zevende, waarmee de Belg nog altijd een kleine kans houdt op de Moto2-wereldtitel. Canet zorgde voor de meeste verschuiving in de titelstrijd. De Spanjaard kende een zeer moeizaam weekend. Hij kwalificeerde zich slechts als drieëntwintigste en scoorde in de race slechts één WK-punt. Daardoor zijn de kansen op de wereldtitel flink geslonken. Met nog vijf races te gaan lijkt het meer en meer uit te draaien op een tweestrijd tussen Gonzalez en Moreira, die momenteel 34 punten van elkaar verwijderd zijn.

Foto’s: MotoGP, teams

Moto2 Japan 2025 uitslagen

Moto2 Japan
1. Daniel Holgado (E), Kalex, 34.50,326;
2. Jake Dixon (GB), Boscoscuro, +1,304;
3. Diogo Moreira (BR), Kalex, +5,943;
4. David Alonso (CO), Kalex, +5,985;
5. Manuel Gonzalez (E), Kalex, +8,426;
6. Tony Arbolino (I), Boscoscuro, +9,271;
7. Barry Baltus (BE), Kalex, +10,137;
8. Ivan Ortolá (E), Boscoscuro, +12,588;
9. Albert Arenas (E), Kalex, +12,588;
10. Collin Veijer (NL), Kalex, +12,635;
11. Alonso Lopez (E), Boscoscuro, +15,006;
12. Marcos Ramirez (E), Kalex, +15,125;
13. Filip Salac (CZ), Boscoscuro, +15,741;
14. Ayumu Sasaki (JP), Kalex, +17,634;
15. Aron Canet (E), Kalex, +19,602,
DNF. Zonta van den Goorbergh (NL), Kalex.
  • 19 ronden = 91,219 km
  • Racegemiddelde winnaar: 157,0 km/h
  • Snelste ronde (2e): Daniel Holgado (E), Kalex, 1.48,739 = 158,9 km/u (record)

WK-stand (na 17 van 22 races)

Positie Rijders, nationaliteit en fabrikant Punten
1 Gonzalez 238
2 Moreira 204
3 Canet 189
4 Baltus 182
5 Dixon 172
6 Holgado 153
7 Celestino Vietti (I) – Boscoscuro 141
8 Arenas 108
9 Senna Agius (AU) – Kalex 104
10 Deniz Öncü (TR) – Kalex 100
19 Veijer 45
21 Van den Goorbergh 18

Moto3 Japan 2025: Muñoz gaat het best met de condities om

In de eerste helft van de Moto3-race in Japan regende het lichtjes. Maar het was net niet genoeg om de race stil te leggen. David Muñoz toonde zich in deze fase de sterkste rijder en wist zich iets los te rijden van de rest van het veld. Toen het in de tweede helft van de race weer droog werd, wist Muñoz zijn voorsprong vast te houden en zijn derde zege van het seizoen te behalen. Thuisrijder Taiyo Furusato ging onderuit terwijl hij op de tweede plaats reed. De titelstrijd kreeg in de lastige omstandigheden een belangrijke wending. José Antonio Rueda en Ángel Piqueras reden toen het druppelde net binnen de top tien. Toen het droog werd, knalde Rueda razendsnel naar voren. Piqueras probeerde met hem mee te gaan, maar ging daarbij onderuit. Hij wist zijn motor wel snel weer op te pakken, maar eindigde uiteindelijk als elfde. Rueda profiteerde optimaal; hij wist zelfs nog naar de tweede plaats te rijden en staat nu 93 punten voor op Piqueras. Tijdens de volgende Grand Prix in Indonesië kan Rueda de Moto3-wereldtitel al veiligstellen. De strijd om de tweede plek in het WK blijft spannend, want Piqueras, Máximo Quiles (die derde werd in Japan) en Muñoz staan qua punten dicht bij elkaar.

Moto3 Japan 2025 uitslagen

Moto3 Japan
1. David Muñoz (E), KTM, 33.09,599;
2. José Antonio Rueda (E), KTM, +1,618;
3. Maximo Quiles (E), KTM, +2,203;
4. Valentin Perrone (AR), KTM, +2,336;
5. Adrian Fernandez (E), Honda, +3,853;
6. Ryusei Yamanaka (JP), KTM, +5,496;
7. Guido Pini (I), KTM, +5,617;
8. Joel Kelso (AU), KTM, +5,771;
9. Luca Lunetta (I), Honda, +11,955;
10. Dennis Foggia (I), KTM, +21,113;
11. Angel Piqueras (E), KTM, +21,326;
12. Matteo Bertelle (I), KTM, +21,528;
13. Jacob Roulstone (AU), KTM, +21,568;
14. Alvaro Carpe (E), KTM, +21,669;
15. Stefano Nepa (I), Honda, +22,631.
  • 17 ronden = 81,617 km
  • Racegemiddelde winnaar: 147,6 km/u
  • Snelste ronde (15e): José Antonio Rueda (E), KTM, 1.55,305 = 149,8 km/u (record)

WK-stand (na 17 van 22 races)

Positie Rijders, nationaliteit en fabrikant Punten
1 Rueda 315
2 Piqueras 222
3 Quiles 204
4 Muñoz 197
5 Carpe 157
6 Kelso 153
7 Fernandez 127
8 Perrone 121
9 Yamanaka 115
10 Taiyo Furusato (JP) – Honda 107
David Muñoz (64) won zijn derde Grand Prix van het seizoen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen