Marc Márquez was bont en blauw na twee stevige crashes op vrijdag in Assen, maar in de races was hij opnieuw ongenaakbaar – zoals zo vaak in 2025. Het leverde MM93 zijn 94e Grand Prix-zege op tijdens de 94e TT van Assen. Marco Bezzecchi beleefde ook een sterk weekend met twee podiumplaatsen voor Aprilia. Alex Márquez kwam als verliezer uit de titelstrijd: hij liep bij een crash in de race een breuk in zijn linkerhand op.
Het was 100 jaar geleden dat Piet van Wijngaarden in 1925 als eerste de winst pakte in de koningsklasse – destijds de 500cc – tijdens de TT van Assen. Alleen tijdens de Tweede Wereldoorlog (1940 tot en met 1945) en de coronapandemie (2020) werd het iconische evenement in Drenthe niet georganiseerd. Het 100-jarig jubileum van de TT Assen werd zowel voorafgaand aan als tijdens het evenement groots gevierd, met allerlei festiviteiten en speciale uitingen in Drenthe.
Maar niet alleen de TT-organisatie had reden voor feest. Ook MotoGP-rechtenhouder Dorna Sports kwam met een bijzonder nieuwsfeit naar Assen. Op de maandag voorafgaand aan de TT werd bekend gemaakt dat de Europese Commissie groen licht heeft gegeven voor de overname van Dorna Sports door Liberty Media. Deze Amerikaanse mediagroep, die al eigenaar is van de Formule 1, krijgt 84% van de aandelen in handen. Het huidige management, onder leiding van Carmelo Ezpeleta, behoudt de resterende 16%. Volgens Liberty Media-CEO Greg Maffei is MotoGP ‘een opwindende sport met veel groeipotentieel’. Hoe de nieuwe eigenaar die groei precies vorm wil geven, is vooralsnog niet geheel duidelijk. Maar dat er in de komende jaren op het gebied van marketing, communicatie én mogelijk ook op de circuits en qua locaties veranderingen komen, lijkt zeer aannemelijk.
Quartararo weer op pole
Na de eerste trainingsdag in Assen ging het gesprek vooral over het grote aantal valpartijen. Tijdens de training op vrijdagmiddag vonden maar liefst negen crashes plaats, waarvan zes in de eerste acht minuten. Achteraf bleek dat deze te wijten waren aan de medium voorband, die niet voldoende op temperatuur kwam. WK-leider Marc Márquez ging zelfs in beide sessies van vrijdag onderuit. Hij liep daarbij diverse kneuzingen op, die volgens de Ducati-coureur mede werden veroorzaakt door de grote stenen in de grindbak. De stenen zijn echter niet te groot, want bij de homologatie van het circuit wordt ook naar de grindbakken gekeken. Dat Márquez zaterdag nog niet okselfris was en nog steeds last had van zijn edele delen, werd duidelijk zichtbaar aan de manier waarop hij op zijn Ducati (af)stapte. Toch noteerde de Spanjaard de vierde tijd in de kwalificatie, waardoor hij voor de tweede keer dit jaar niet vanaf de eerste startrij mocht vertrekken.
Fabio Quartararo kende moeizame weekenden in Aragón en Mugello, waar de Yamaha zichtbaar tekortkwam. In Assen kon de Fransman zijn snelheid over één ronde opnieuw laten zien tijdens de trainingen. Quartararo pakte – na Jerez, Le Mans en Silverstone – zijn vierde pole position van het seizoen. Dat was geen toeval: de wereldkampioen van 2021 was ook het snelst in de trainingen op vrijdagmiddag en zaterdagochtend op het TT Circuit Assen. Francesco Bagnaia en Álex Márquez maakten de eerste startrij compleet.
MotoGP in Amerikaanse handen: wat betekent dit voor de toekomst van de motorsport?
10 uit 10 voor Márquez-broers
Quartararo kon zijn pole position in de Sprint niet verzilveren. De Fransman behield nipt de leiding voor de goed gestarte MM93, maar aan het einde van de eerste ronde zette Marc Márquez een geslaagde aanval in bij de Geert-Timmerbocht. In de Haarbocht ging vervolgens ook Alex Márquez voorbij aan Quartararo. De twee Spaanse broers sloegen daarna snel een klein gaatje naar hun achtervolgers. Hoewel het verschil binnen de top-zeven klein was, was het wel groot genoeg waardoor er na drie ronden nauwelijks meer werd ingehaald. Alex was in de Zuidlus zichtbaar sneller dan zijn oudere broer, maar vanaf de Ramshoek had Marc weer de overhand. Alex Márquez kwam dichtbij, maar plaatste geen aanval voor de winst. Zo eindigde de tiende Sprint van het seizoen voor de tiende keer in een 1-2 voor de gebroeders Márquez. Het was de negende keer dat Marc als winnaar over de streep kwam.
De derde plek ging naar Marco Bezzecchi, die zich in de openingsfase voorbij Bagnaia en Quartararo wist te werken. Voor Bezzecchi betekende dit zijn eerste Sprint-podium op Aprilia. Tevens was het de eerste keer in 2025 dat niet het complete Sprint-podium werd bezet door Ducati-coureurs. Quartararo reed kort achter Bezzecchi op de vierde positie toen hij met nog vier ronden te gaan onderuit schoof in Mandeveen. ‘Dit kan gebeuren wanneer je iedere ronde constant op de limiet moet rijden en niet kunt inhalen. Dit is het eerste jaar dat ik vaker crash, dat komt omdat ik wil winnen’, verklaarde de Yamaha-coureur na afloop. Voor Bagnaia werd het opnieuw een teleurstellende Sprint. Na de start lag de Italiaan even op de derde plaats, maar hij eindigde uiteindelijk als vijfde achter Fabio Di Giannantonio.

Marc Márquez dominant
Zondag kwamen de vier Yamaha-coureurs in actie met een speciale kleurstelling, ter ere van het 70-jarig jubileum van Yamaha Motor. De YZR-M1-motoren waren uitgevoerd in de rood-witte kleuren van de YZF-R7 uit 1999, waarmee onder anderen Noriyuki Haga destijds in het WK Superbike reed. Voor Quartararo bracht het weinig geluk: al in de Haarbocht werd hij ingehaald door Bagnaia en de Márquez-broers. Na twee ronden was de polesitter teruggevallen naar de zevende plaats en later zou hij nog verder wegzakken toen hij moest uitwijken voor een crash van Fermín Aldeguer.
Ook Alex Márquez kende een moeizame openingsfase. Binnen vier ronden viel hij terug van de tweede naar de vijfde plek. Bagnaia leidde de race, gevolgd door zijn teamgenoot, Bezzecchi, en een verrassend sterke Pedro Acosta. Aan het eind van de vijfde ronde nam Marc Márquez in de Geert-Timmerbocht de leiding over van Bagnaia. Een halve ronde later ging zijn jongere broer onderuit na contact met Acosta bij het uitkomen van de Strubben. Bij de crash liep de Gresini Racing-rijder een breuk in zijn linkerhand op – een mogelijk beslissend moment in de titelstrijd tussen de Márquez-broers.
Bagnaia kon het tempo van zijn teamgenoot niet volgen. Bezzecchi en Acosta gingen hem voorbij. Halverwege de race versnelde Márquez en leek hij een gaatje te slaan. Maar Bezzecchi pareerde de aanval en bleef aandringen, terwijl Bagnaia zijn ritme hervond en Acosta opnieuw inhaalde. In de slotfase moesten Bagnaia en Acosta definitief lossen in de strijd om de zege. Bezzecchi bleef binnen enkele tienden van Márquez rijden, maar volgen is iets anders dan aanvallen – iets wat Alex Márquez al ondervond in de Sprint. In de Ramshoek – en ook in andere linkerbochten – wist MM93 telkens het verschil te maken, zodat niemand kon aanvallen in de Geert Timmer-bocht. In de laatste twee ronden brak Bezzecchi definitief, waarmee Marc Márquez zijn zesde Grand Prix-zege van het seizoen veiligstelde. Het was zijn derde MotoGP-overwinning in Assen, na eerdere zeges in 2014 en 2018. Zijn voorsprong in het WK-klassement liep daarmee uit naar 68 punten op broer Alex.
Bezzecchi bekroonde zijn ijzersterke weekend met zijn tweede podiumplaats. Het was geen grote verrassing dat Bezzecchi zo goed presteerde in Assen, aangezien hij op het Drentse circuit in 2022 ook zijn eerste Sprint-zege en MotoGP-podium behaalde. Bagnaia – die de drie voorgaande MotoGP-races in Assen had gewonnen – moest dit keer genoegen nemen met een derde plaats.
De MotoGP-race werd bijgewoond door 109.499 fans op het TT Circuit Assen. Het 100-jarig jubileum van het evenement zorgde bovendien voor een nieuw bezoekersrecord over het hele weekend: voor het eerst werd de grens van 200.000 bezoekers overschreden, met in totaal 200.104 fans over drie dagen. In 1982, dus voor het Dorna-tijdperk, werd de TT bijgewoond door 203.134 toeschouwers, verdeeld over vier dagen, omdat er toen drie trainingsdagen waren.
Vervolg Martin-transfersoap
Buiten de baan liet Albert Verala, de manager van de regerend wereldkampioen van zich horen in Assen. Bij Jorge Martin gaat het nauwelijks nog over zijn blessure of terugkeer, die gepland lijkt te staan nog voor de zomerstop in Brno. Na de Franse Grand Prix kwam naar buiten dat Martin gebruik wil maken van een clausule in zijn contract, waarmee hij Aprilia na dit seizoen zou kunnen verlaten. Dat nieuws zorgde voor gefronste wenkbrauwen, aangezien de Spanjaard op dat moment nog nauwelijks op de Aprilia RS-GP had gereden. Volgens zijn manager is Martin volgend jaar contractvrij omdat zij de clausule op tijd hebben ingeroepen. In die clausule zou, simpel gezegd, staan dat Martin na vijf raceweekenden mag vertrekken als hij niet in de top van het WK-klassement staat. Aangezien hij pas één Grand Prix heeft gereden, staat de regerend wereldkampioen logischerwijs nog niet in de top van het klassement. Valera gaf aan dat ze die prestatieclausule graag hadden willen verlengen, zodat Martin meer tijd zou krijgen om aan de motor te wennen voordat hij een definitieve keuze moest maken. Dat voorstel zou volgens Valera zijn afgewezen door Aprilia. Volgens de manager is het nog altijd niet uitgesloten dat Martin ook volgend jaar voor Aprilia rijdt, mocht hij in de tweede seizoenshelft sterk terugkomen.
Aprilia Racing-baas Massimo Rivola voelde zich genoodzaakt om met een tegenreactie te komen. Hij verklaarde zondagochtend in Assen dat ‘Martin duidelijk niet vrij is om voor een andere fabrikant te rijden in 2026’, wat suggereert dat het contractverschil tussen de Spaanse coureur en de Italiaanse fabrikant mogelijk voor de rechter zal komen. Rivola gaf wel aan dat het om een ‘lastige situatie’ gaat, waarin beide partijen zich momenteel bevinden. Gezien de ingewikkelde omstandigheden lijkt een breuk volgens MOTO73 inmiddels onvermijdelijk, waarbij het vooral nog draait om de juridische en financiële afhandeling. Want er zal flink wat gelijmd moeten worden om van Martin en Aprilia nog een gelukkig huwelijk te maken. Het meest waarschijnlijke scenario lijkt dat Martin in 2026 naar Honda vertrekt – een gerucht dat al volop de ronde doet. Maar of dit alles erg chique is verlopen? Dat blijft zeker de vraag…
Fotografie: Henk Keulemans, Jan Boer, MotoGP, ANP
Quotes
MotoGP Nederland 2025 uitslagen
Circuitinfo |
Evenement: Grand Prix van Nederland Circuit: TT Circuit Assen Lengte:4.542 meter Pole position: Fabio Quartararo (Yamaha), 1.30,651 (180,3 km/u) Snelste raceronde: Francesco Bagnaia (Ducati), 1.32.220 (177,3 km/h) |
Sprint Nederland |
1. Marc Márquez (E), Ducati, 20.02,150; 2. Alex Márquez (E), Ducati, +0,351; 3. Marco Bezzecchi (I), Aprilia, +1,247; 4. Fabio Di Giannantonio (I), Ducati, +2,269; 5. Francesco Bagnaia (I), Ducati, +2,686; 6. Maverick Viñales (E), KTM, +4,074; 7. Fermin Aldeguer (E), Ducati, +9,064; 8. Franco Morbidelli (I), Ducati, +9,159; 9. Pedro Acosta (E), KTM, +11,069. |
- 13 ronden = 59,046 KM
- Racegemiddelde winnaar: 176,8 km/u
- Snelste ronde (4e): Di Giannantonio, 1.31,723 = 178,2 km/u
MotoGP Nederland |
1. M. Márquez, 40.14,072; 2. Bezzecchi, +0,635; 3. Bagnaia, +2,666; 4. Acosta, +6,084; 5. Viñales, +10,124; 6. Di Giannantonio, +12,163; 7. Morbidelli, +18,896; 8. Raúl Fernandez (E), Aprilia, +20,295; 9. Enea Bastianini (I), KTM, +23,687; 10. Fabio Quartararo (F), Yamaha, +23,743; 11. Brad Binder (SA), KTM, + 24,251; 12. Johann Zarco (F), Honda, +24,875; 13. Alex Rins (E), Yamaha, +24,882; 14. Jack Miller (AUS), Yamaha, +25,065; 15. Somkiat Chantra (TH), Honda, +49,219. |
- 26 ronden = 118,092 KM
- Racegemiddeld winnaar: 176,1 km/u
- Snelste ronde (16e): Bagnaia, 1.32,220 = 177,3 km/u
STAND MOTOGP NA 20 VAN 44 RACES
Positie | Rijder, Nationaliteit, Team | Punten |
---|---|---|
1 | Marc Márquez (E), Ducati | 307 |
2 | Alex Márquez (E), Ducati | 239 |
3 | Francesco Bagnaia (I), Ducati | 181 |
4 | Franco Morbidelli (I), Ducati | 139 |
5 | Fabio Di Giannantonio (I), Ducati | 136 |
6 | Marco Bezzecchi (I), Aprilia | 121 |
7 | Johann Zarco (F), Honda | 101 |
8 | Pedro Acosta (E), KTM | 98 |
9 | Fermin Aldeguer (E), Ducati | 81 |
10 | Maverick Viñales (E), KTM | 69 |
11 | Fabio Quartararo (F), Yamaha | 67 |
12 | Ai Ogura (J), Aprilia | 49 |
13 | Brad Binder (SA), KTM | 47 |
14 | Raul Fernandez (E), Aprilia | 44 |
15 | Enea Bastianini (I), KTM | 42 |
