Voor het eerst sinds 2019 keert het populaire British Superbike-kampioenschap terug naar het TT Circuit Assen. De competitie is extreem spannend en spectaculair, want na zeven raceweekenden stonden er al zeven verschillende winnaars op het hoogste podium. Wie zijn de titelkandidaten in 2025 en wie gelden als favorieten voor Assen? Twee dingen zijn zeker: de Nederlandse BSB-ronde is allesbehalve doorsnee en na het lezen van dit artikel ben je helemaal klaar voor een weekend vol pure motorsport. Van 19 t/m 21 september in Assen!
Miljoenen mensen over de hele wereld zagen in oktober 2024 de ontknoping van het British Superbike-kampioenschap op Brands Hatch. Kampioenskandidaten Kyle Ryde (Yamaha) en Tommy Bridewell (Honda) gingen kuip-aan-kuip de laatste ronde in. Wie won, pakte de titel. Het bloedstollende duel werd uiteindelijk gewonnen door Ryde. De video van de beslissende laatste twee ronden werd alleen al op Facebook meer dan 11 miljoen keer bekeken. Maar dit soort zinderende ontknopingen zijn in de British Superbike eerder regel dan uitzondering. Ook in 2025 was het kampioenschap al meerdere keren het toneel van vergelijkbaar spektakel. De Nederlandse motorsportliefhebbers reageerden dan ook enthousiast toen bekend werd dat het BSB-kampioenschap in 2025 zou terugkeren naar het TT Circuit Assen. Sinds de laatste editie in Assen in 2019 zijn er wel wat zaken veranderd. Zo worden er tegenwoordig drie in plaats van twee races in een weekend verreden: de eerste hoofdrace op zaterdag, gevolgd door een sprintrace en een tweede hoofdrace op zondag.

Showdown
Net als voorheen maakt Assen deel uit van de ‘Showdown’ van het British Superbike-kampioenschap. De negende ronde van het seizoen vormt het begin van de ontknoping, die in oktober wordt vervolgd op Oulton Park en Brands Hatch. Het concept van de Showdown is echter aangepast ten opzichte van 2019. Waar eerder alleen de top-zes bij het ingaan van de Showdown nog kans maakte op de titel, zijn de regels nu anders. Tijdens de eerste acht ronden van het seizoen krijgt de winnaar 18 punten. Vanaf de Showdown zijn dat er 25, en tijdens de finale op Brands Hatch levert een overwinning zelfs 35 punten op, met grotere verschillen ten opzichte van de nummer twee en drie. Kortom: waar het in het verleden vooral zaak was om in de top-zes van de tussenstand te staan en zoveel mogelijk podiumplaatsen te scoren, zijn de punten in het eerste deel van het seizoen nu praktisch net zo belangrijk als tijdens de Showdown. Wat nog altijd hetzelfde is gebleven in de British Superbike: er wordt nauwelijks gebruikgemaakt van elektronica op de motoren. Geen traction control, launch control of anti-wheelie. En dat betekent ouderwets spectaculair bochtenwerk, waarbij de rijders écht het verschil maken. “We verschuilen ons niet achter een ingewikkeld technisch reglement, waardoor een team zonder enorme kosten een goed pakket kan neerzetten. Onze filosofie is altijd geweest dat de rijder het verschil moet kunnen maken. Het gaat om entertainment; de fans willen close racing zien. En dat gebeurt in de British Superbike,” aldus BSB-directeur Stuart Higgs eerder dit jaar in een interview met Motor.NL.
Ryde en Ray
Er zijn tegenwoordig misschien iets minder aansprekende namen in de British Superbike dan pakweg vijftien jaar geleden, maar het niveau van de competitie ligt nog altijd extreem hoog — en misschien wel dichter bij elkaar dan ooit. Na zeven raceweekenden – ronde acht op Donington Park moet op het moment van schrijven nog verreden worden – waren er al zeven verschillende winnaars: Bradley Ray (Yamaha), Leon Haslam (Ducati), Rory Skinner (Ducati), Kyle Ryde (Yamaha), Scott Redding (Ducati), Tommy Bridewell (Honda) en Danny Kent (Yamaha). In totaal stonden er in 2025 al dertien verschillende rijders op het podium. Ray en Ryde zijn de grote kampioenskandidaten. Ray, die in 2022 al British Superbike-kampioen werd, keerde dit jaar terug in het kampioenschap na twee moeizame jaren in de World Superbike. Op Britse bodem hervond hij zijn vorm en won maar liefst elf van de eerste twintig races. Toch verliet hij eind augustus niet als kampioenschapsleider het circuit van Cadwell Park. Ryde won weliswaar ‘slechts’ drie races, maar maakte minder fouten — en staat daardoor, als regerend kampioen, bovenaan in de tussenstand. De rest van het veld volgt op ruime achterstand. Hoewel de Showdown nog moet beginnen, lijken Ray en Ryde onderling te gaan uitmaken wie zijn tweede BSB-titel pakt. In de beginfase van het seizoen was ook Glenn Irwin nog een serieuze titelkandidaat. Hij eindigde al vier keer in de top drie van het eindklassement, maar de titel won hij nooit — ook niet in 2025. Tijdens de derde ronde op Snetterton kwam Irwin hard ten val en liep daarbij flinke blessures op. Vervolgens ontstond er een ware soap met zijn team, PBM Ducati. Men was het niet eens over het moment van zijn terugkeer, wat leidde tot een breuk tussen beide partijen. Irwin vond onderdak bij Nitrous Competitions Racing Yamaha als teamgenoot van Ryde. PBM Ducati trok op zijn beurt Scott Redding aan, die bij MGM Bonovo Racing in de World Superbike op een dood spoor zat en plotsklaps brak met het Duitse team.
Interview BSB-directeur Stuart Higgs: ‘Assen levert nooit slechte races op’
Jaimie
Een opvallende naam op de grid is Jaimie van Sikkelerus: de eerste vaste Nederlandse deelnemer in de competitieve British Superbike-klasse. De 28-jarige coureur rijdt zijn tweede seizoen in deze klasse voor TAG Racing Honda. Van Sikkelerus rijdt meestal in het achterveld, al zit het hem ook niet bepaald mee. Blessures zijn een terugkerend thema in zijn carrière, en ook in deze klasse blijft hij daar niet van gevrijwaard. Vorig jaar miste hij al een groot deel van het seizoen en ook dit jaar kent hij opnieuw fysieke tegenslag. Eind augustus, tijdens de sprintrace op Cadwell Park, kon Van Sikkelerus kort na de start twee crashende rijders voor hem niet ontwijken en kwam zelf ook ten val. Daarbij landde hij op zijn schouder en brak zijn sleutelbeen. Op zich hoeft zo’n blessure niet problematisch te zijn, maar de breuk zit aan het uiteinde van het sleutelbeen — wat het herstel compliceert. Daardoor is het ineens onzeker geworden of Van Sikkelerus op tijd fit zal zijn voor zijn thuisrace, de race waar hij het hele seizoen al naar uitkijkt. Op een voor hem zeer vertrouwd circuit wil hij natuurlijk graag laten zien dat hij voor eigen publiek verder naar voren kan eindigen. Of en hoe dat mogelijk is, is op het moment van schrijven nog onzeker.

Assen is anders
Banen als Knockhill, Oulton Park, Snetterton, Thruxton en Cadwell Park zijn echt van een andere orde dan het TT Circuit Assen. Het circuit in Drenthe is de meest vloeiende baan op de kalender, waardoor in Assen zomaar andere rijders dan gebruikelijk als favoriet kunnen worden aangemerkt. Ook speelt mee dat de British Superbike sinds 2019 niet meer in Assen heeft gereden. Veel rijders hebben daardoor weinig ervaring op dit circuit. Coureurs die wél gewend zijn aan vloeiende banen zijn dan ook in het voordeel. Redding won tijdens de laatste BSB-editie in Assen in 2019 beide races en geldt nu opnieuw als een van de favorieten voor de zege. Ook Ray heeft op papier een streepje voor ten opzichte van zijn concurrent Ryde, dankzij zijn ervaring in de WorldSBK op het Drentse asfalt. Al geldt ook: de allerbeste rijders hebben meestal weinig aanpassingstijd nodig. Haslam – inmiddels 42 jaar – mag eveneens tot de outsiders worden gerekend. Hij reed jarenlang op WK-niveau in Assen en staat na acht raceweekenden op de derde plaats in het kampioenschap. Ook de even oude Josh Brookes heeft ruime ervaring op het TT Circuit vanuit onder andere eerdere BSB-edities, en zou zomaar voorin kunnen meestrijden. Hopelijk wordt het in Assen net zo spannend als op de typisch Britse circuits, waar we regelmatig grote kopgroepen zien – zoals in de Moto3 – die tot in de laatste ronde vechten om de overwinning.
Fotografie: BSB Media
Mooi bijprogramma |
Naast drie British Superbike-races staan er in totaal 17 wedstrijden in Assen gepland. Verdeeld over acht races op zaterdag en negen op zondag. Het programma wordt aangevuld met races in de British Supersport, British Talent Cup, WK Zijspannen, Northern Talent Cup, BeNeLux Trophy en de Britse BMW F900R Cup. De trainingen beginnen al op vrijdag en dan is er gratis toegang. Ook is er in de British Superbike open paddock en pitwalks, waardoor de fans heel dicht bij de coureurs kunnen komen. Alle informatie over het evenement is te vinden op www.ttcircuit.com |
Veel BSB-kampioenen aan de start |
Naast zijn dubbelzege in Assen kroonde Scott Redding zich in 2019 ook tot British Superbike-kampioen. Maar wie pakten de titel in de jaren dat er niet in Nederland werd geracet? Goed nieuws: op Tarran Mackenzie na zijn alle kampioenen – net als Redding en de BSB-kampioen van 2018 Leon Haslam – nog steeds van de partij. 2020: Josh Brookes (Ducati) 2021: Tarran Mackenzie (Yamaha) 2022: Bradley Ray (Yamaha) 2023: Tommy Bridewell (Ducati) 2024: Kyle Ryde (Yamaha) |