De WorldSBK-seizoensfinale in Jerez stond in het teken van de wereldtitel én het afscheid van drie iconen. Toprak Razgatlıoğlu kroonde zich – ondanks een aanrijding door Nicolò Bulega in de Superpole Race – tot wereldkampioen. Jonathan Rea sloot zijn carrière geblesseerd af, terwijl Michael van der Mark aan de slag gaat in een andere rol bij BMW.
Met 39 punten voorsprong op zijn enige overgebleven concurrent Nicolò Bulega leek het een formaliteit voor Toprak Razgatlıoğlu om tijdens de seizoensfinale in Jerez de wereldtitel veilig te stellen. Zoals het in de (motor)sport wel vaker gaat, liep het toch anders. In de eerste race waren beide kampioenskandidaten – zoals zo vaak dit jaar – veel sterker dan de rest van het veld. Bulega won voor Razgatlıoğlu. De duels tussen het duo waren het hele jaar door fair, maar in de Superpole Race kreeg dat een verrassende wending. In de openingsronde dook Bulega binnendoor bij Razgatlıoğlu, op een plek waar nauwelijks tot geen ruimte was. De Italiaan raakte de Turk, die vervolgens ten val kwam. Bulega kreeg als straf slechts een long-lap penalty en won alsnog overtuigend, terwijl zijn concurrent puntloos bleef. Het verschil was daarmee geslonken tot 22 punten voor de laatste race, waarin Razgatlıoğlu ook nog eens vanaf de vierde startrij moest vertrekken. De BMW-coureur baande zich uiterst voorzichtig een weg naar voren en wist als derde te finishen. Bulega won voor de derde keer dat weekend. Het was niet genoeg voor de rijderstitel, maar wel om de constructeurstitel voor Ducati veilig te stellen. Razgatlıoğlu pakte zijn tweede Superbike-wereldtitel op rij, en zijn derde in totaal. Daarmee nam hij op een schitterende manier afscheid voor zijn vertrek naar Pramac Yamaha in de MotoGP. Zesvoudig wereldkampioen Jonathan Rea kreeg niet het afscheid dat hij verdiende. De Noord-Ier kwam vroeg in Race 1 én in de Superpole Race ten val. Rea blesseerde bij de laatste crash zijn knie en werd niet fit genoeg bevonden om aan de laatste race deel te nemen.
Michael bedankt!
Van der Mark sloot zijn laatste raceweekend als permanent World Superbike-rijder af met een tiende, negende en dertiende plaats. Vanuit Nederlands oogpunt gaf hij elf jaar kleur aan deze klasse. Altijd zorgde Michael voor spektakel op de baan met zijn aanvallende en spectaculaire rijstijl. Hij won zes WorldSBK-races, stond 42 keer op het podium en eindigde maar liefst zeven keer in de top zes van het eindklassement. Het seizoen 2025 was – uitgezonderd zijn blessurejaren – zijn minst succesvolle jaar in het World Superbike-kampioenschap. Van der Mark blikt terug: ‘De start van het seizoen was raar, met lastminutewijzigingen in het reglement. Vooral voor mij persoonlijk was het lastig; ik had het eerlijk gezegd best moeilijk met de motor. Op een gegeven moment werd het ook mentaal zwaar en kon ik gewoon geen vooruitgang boeken. Tijdens de 8 uur van Suzuka vond ik mijn vertrouwen terug, kreeg ik de snelheid weer te pakken en voelde ik mij beter op de motor.’ In de tweede seizoenshelft scoorde Van der Mark dan ook beduidend beter dan in de eerste. Tijdens het slotweekend in Jerez kondigde technisch directeur van BMW, Christian Gonschor, aan dat Van der Mark actief blijft binnen de BMW-familie. Hij gaat aan de slag als test- en reserverijder voor het WorldSBK-team. ‘Mikey heeft veel ervaring, is snel en kent onze motor door en door. Niemand kan betere input leveren voor onze nieuwe rijders Danilo Petrucci en Miguel Oliveira dan hij.’ Daarnaast is de kans groot dat Michael wordt toegevoegd aan het BMW Motorrad World Endurance Team, dat afgelopen seizoen net naast de wereldtitel greep. Of hij met BMW ook zijn droom kan waarmaken om te racen in MotoAmerica, is op het moment van schrijven nog niet bekend.
Foto’s: WorldSBK, ANP, teams

Uitslagen WorldSBK Spanje 2025
Circuit: Circuit de Jerez – Ángel Nieto Lengte: 4,423 km Superpole: Nicolò Bulega (I), Ducati, 1’36.629 Snelste raceronde: Nicolò Bulega (I), Ducati, 1’37.659 (Superpole Race) |
RACE 1 – 20 ronden = 88,460 km |
1. Nicolò Bulega (I), Ducati, 33.19,744; 2. Toprak Razgatlıoğlu (TR), BMW, +3,766; 3. Alvaro Bautista (E), Ducati, +9,569; 4. Andrea Iannone (I), Ducati, +11,221; 5. Xavi Vierge (E), Honda, +12,272; 6. Alex Lowes (GB), Bimota, +12,755; 7. Andrea Locatelli (I), Yamaha, +17,145; 8. Remy Gardner (AU), Yamaha, +19,350; 9. Tarran Mackenzie (GB), Ducati, +19,737; 10. Michael van der Mark (NL), BMW, +23,343; 11. Axel Bassani (I), Bimota, +23,906; 12. Iker Lecuona (E), Honda, +24,285, 13: Yari Montella (I), Ducati, +25,663; 14. Garrett Gerloff (US), Kawasaki, +28,283; 15: Ryan Vickers (GB), Ducati, +28,682. |
SUPERPOLE RACE – 10 ronden = 44,230 km |
1. Bulega, 16.32,529; 2. Bautista, +4,055; 3. Iannone, +5,236; 4. Vierge, +6,484; 5. A. Lowes, +6,900; 6. Locatelli, +8,637; 7. Mackenzie, +9,309; 8. Lecuona, +11,469; 9. Van der Mark, +11,983. |
RACE 2 – 20 ronden = 88,460 km |
1. Bulega, 33.20,508; 2. Bautista, +1,793; 3. Razgatlıoğlu, +6,339; 4. Locatelli, +8,833; 5. Vierge, +8,931; 6. A. Lowes, +9,326; 7. Iannone, +11,435; 8. Mackenzie, +15,947; 9. Lecuona, +17,473; 10. Bassani, +17,835; 11. Gardner, +18,598; 12. Vickers, +21,313; 13. Van der Mark, +22,223; 14. Montella, +22,589; 15. Bahattin Sofuoglu (TR), Yamaha, +29.592. |
Eindstand WorldSBK (na 36 races)
Plaats | Coureur | Punten |
---|---|---|
1 | Toprak Razgatlıoğlu, TR, BMW | 616 |
2 | Nicolò Bulega, I, Ducati | 603 |
3 | Alvaro Bautista, E, Ducati | 337 |
4 | Andrea Locatelli, I, Yamaha | 310 |
5 | Danilo Petrucci, I, Ducati | 284 |
6 | Alex Lowes, GB, Bimota | 218 |
7 | Xavi Vierge, E, Honda | 185 |
8 | Sam Lowes, GB, Ducati | 184 |
9 | Andrea Iannone, I, Ducati | 166 |
10 | Axel Bassani, I, Bimota | 140 |
11 | Remy Gardner, AU, Yamaha | 126 |
12 | Michael van der Mark, NL, BMW | 111 |
13 | Iker Lecuona, E, Honda | 103 |
14 | Dominique Aegerter, CH, Yamaha | 100 |
15 | Garrett Gerloff, US, Kawasaki | 88 |
16 | Jonathan Rea, GB, Yamaha | 83 |
17 | Scott Redding, GB, Ducati | 76 |
