dinsdag 23 september 2025

Ducati V2 S twijfeltest XL: volgers testen de Panigale, Streetfighter en Multistrada

Drie van onze lezers en volgers stappen op drie verschillende Ducati’s met het nieuwe V2-platform: de Streetfighter, Panigale en Multistrada. Dit is geen normale lezerstest, maar wel eentje waarbij niet alleen onze mening telt, maar waarbij de testrijders van vandaag ook daadwerkelijk een favoriet moeten aanduiden. Dat verliep – spoiler alert – anders dan verwacht…

Profiel Max

Naam Max Sonneveld
Leeftijd 34
Woonplaats Utrecht
Huidige motor Honda VFR800X Crossrunner

Uiterlijk

‘De mooiste motor van de drie is zonder twijfel de Panigale. Fantastisch! Die zet je zo in de woonkamer. Toch hebben alle drie de motoren Italiaanse flair en een prachtige afwerking. Mijn smaak, puur qua uiterlijk, ligt meer bij sportmotoren, en dus niet bij een toermotor als de Multistrada of een naked bike als de Streetfighter.’

Comfort

‘Ik heb zelf een Honda VFR800X Crossrunner, dus voor mij is de Multistrada een logische winnaar op het onderdeel “comfort”. Hij is bijzonder veelzijdig, maar heeft toch dat sportieve Italiaanse randje. De Multistrada is echt een alles-in-één-motor. Toch ben ik ook verbaasd over het comfort op de Panigale. Ik heb meestal nogal snel last van mijn nek tijdens het rijden, maar op de Panigale zit ik erg lekker. Nooit gedacht dat een motor waarvan het design zo belangrijk en extreem is, ook zo’n goede ergonomie kan hebben. Ik had verwacht er kreupel vanaf te komen na de testrit, maar dat is niet gebeurd. Dus qua comfort ga ik mijn keuze herzien en mag van mij de Panigale winnen, omdat het zo verrassend goed is.’

Uitrusting

‘Alle motoren zijn rijkelijk uitgerust met elektronische ondersteuning in alle vormen en maten. Voor mij is het leuk dat je kunt opstappen en meteen weet hoe alles werkt. De Multistrada is als enige uitgerust met elektronische vering, wat voor mij iets heel nieuws is. Hij wordt er nóg veelzijdiger door, als een Zwitsers zakmes. Op de Streetfighter en Panigale mis ik dat type vering echter niet.’

Rij-eigenschappen

‘Je kunt op een Japans of welk ander merk stappen, maar als het gaat om het gevoel, dan zit dat bij een Ducati altijd net wat beter. Het remgevoel en schakelen is waanzinnig goed voor elkaar, op alle drie de machines. De Panigale stuurt het scherpst, de Streetfighter vind ik door de rechtopzitpositie wat te “snappy” in de bochten. Qua totaalplaatje en veelzijdigheid wint voor mij de Multistrada het qua rij-eigenschappen.’

Conclusie

‘Ik ben echt onder de indruk van de Panigale. Het was voor mij de eerste ervaring met een supersport en het is geweldig goed meegevallen. Ik zit hier niet voor niets met zo’n brede grijns op mijn gezicht. Als ik ooit voldoende gespaard heb en wat meer tijd heb, durf ik gerust te kijken om een Panigale aan te kopen, maar momenteel is daar geen plaats voor en geniet ik van het sportieve toeren. Of misschien een Multistrada als vervanging voor mijn Honda, maar daar wil ik het liever niet over hebben (lacht). Die blijft nog wel even.’

Reactie van de redactie
‘Grappig toch, hoe zo’n testdag kan uitdraaien. Max arriveerde aan het begin van de dag vol enthousiasme op zijn Honda Crossrunner, gehuld in een stevig toerpak. Die komt voor de Multistrada, denk je dan. Op het einde van de dag blijkt dan toch net de Panigale, de oncomfortabelste van ze alle drie, zijn winnaar. Mooi hoe Max ook het stuurgevoel tussen de Streetfighter en Panigale ervaart. In de brede basis en als je het heel simpel bekijkt, zijn dat dezelfde motoren met een ander stuur en zitpositie. In wat hij een “snappy” stuurgevoel op de Streetfighter vindt, kunnen wij ons minder vinden, maar het is wel degelijk anders, losser, speelser dan op de stijvere Panigale.’

Profiel Dewy

Naam Dewy Van Dijk
Leeftijd 44
Woonplaats Wijchen
Huidige motor Kawasaki Z650, Suzuki Intruder

Uiterlijk

‘De Panigale is mijn droommotor. Het is een racemotor, een echt monster. Ik vind die het mooist. Hij ziet er zo gaaf uit! Aan de Streetfighter vind ik niet veel bijzonders. De achterkant is identiek aan de Panigale, maar de voorkant is kaal en zegt me niet veel. Hij ziet eruit als elke andere naked bike. De Multistrada zou ik niet snel kiezen, omdat het niet mijn ding is. Ik ben meer voor race- en sportmotoren en vind zo’n toermotor veel te hoog. Los daarvan ziet hij er best oké uit.’

Comfort

‘Op de Panigale zit je uiteraard voorovergebogen, dus als ik er een weekend mee zou gaan rijden, denk ik wel dat ik rugklachten ga krijgen. De Streetfighter zit er qua zithouding een beetje tussenin; je hangt er niet aan, maar zit ook niet helemaal rechtop. Ook daarop vrees ik voor pijn aan mijn rug na wat uren in het zadel. Op de Multistrada zit ik helemaal perfect. Lekker rechtop en je kunt af en toe een beetje inzakken. Graag geef ik het niet, maar qua comfort krijgt de Multistrada 100 punten.’

Motor.nl Suzuki Testevent: Soezen onder de zon

Uitrusting

‘Ik vind dat er te veel elektronica op de drie motoren zit. Zo wilde ik tijdens de testritten alles graag een beetje proberen en dan ga je scrollen in de menu’s, maar dat beïnvloedt mijn rijgedrag op een negatieve manier. Er is zoveel keuze! Voor ieder zit er wat wils bij, maar voor mij persoonlijk mag het wat minder geavanceerd.’

Rij-eigenschappen

‘De Panigale voelt door zijn racekarakter zo trefzeker en stabiel in de bochten. Daardoor durf ik er ook lekker hard mee te rijden en hem in de bocht te duwen. In tegenstelling moet je de Streetfighter meer de bocht in trekken. Als je hem daar eenmaal hebt, dan wil die ook wel. Op de Multistrada ga je meer mee met een soort van flow. Het is allemaal relaxter en comfortabeler.’

Conclusie

‘Ik ga niet voor mijn droommotor – de Panigale – maar toch voor de Multistrada. Door mijn wat kleinere gestalte zit ik daar het best op en kan ik het best met mijn voeten aan de grond. De Multistrada heeft me heel positief verrast, maar de Panigale blijft nog steeds wel mijn droommotor. Als ik die op mijn eigen lengte kan afstellen, zou het helemaal geweldig zijn.’

Reactie van de redactie
Opvallend dat de kleine Dewy zich het best voelt op de grootste en zwaarste motor van dit Ducati-trio. Zo zie je maar hoe individueel er naar motoren gekeken wordt en welke soms onbenullige dingen voor andere mensen net van heel groot belang zijn. Dewy kon rijden met haar droommotor en heeft er zelfs een nieuwe favoriet bij. Never meet your heroes? Jawel hoor, maar kijk dan ook eens naar de andere familieleden. Die zijn soms nog beter/mooier/slimmer/…

Profiel Erik

NaamErik Van den Berg
Leeftijd64
WoonplaatsHeerhugowaard
Huidige motorKTM 1290 Super Duke R

Uiterlijk

‘De Panigale vind ik echt een prachtige motor om te zien. In tegenstelling tot de V4, die wel lijkt te schreeuwen “kijk mij eens een hele dikke motorfiets zijn!”, is de V2 veel ingetogener en wat vriendelijker. Dat vind ik mooier. Van die lelijke winglets op de V4 moet ik ook niets hebben. De Streetfighter is heel mooi in verhouding. Dat is niet altijd zo bij naked bikes die zijn afgeleid van sportmotoren. Dikwijls zit je daar heel lullig op omdat de verhoudingen zoek zijn. Dat is helemaal niet zo bij de Streetfighter. Als je erop zit, ziet het er gewoon goed uit. De Multistrada vind ik een stoere motor, maar het is qua uiterlijk niet mijn ding.’

Comfort

‘Daar kan ik heel kort over zijn: de Multistrada. Die ligt mij qua comfort het meest. Ik zit er het best op en dankzij de elektronische vering wordt alles mooi weggefilterd. De Panigale en Streetfighter koop je niet voor hun comfort, dat is speelgoed.’

Test 2025 Ducati Streetfighter V2 S: met bloedend hart

Uitrusting

‘Ze zijn allemaal rijkelijk uitgerust met elektronica, maar waar ik het meest door verrast ben, is hoe uitgebreid je alles in kunt stellen. Zo kun je de motorrem op drie manieren instellen, de tractiecontrole… Ik heb niet alle instellingen kunnen proberen, want daar is een dag te kort voor. De Multistrada heeft natuurlijk ook nog elektronische vering en die heeft me positief verrast. Op andere motoren met elektronische vering gaat het systeem voor je denken, maar dat werkt niet fijn. Je went aan een motorfiets, maar als je dan wisselt van rijmodus, voelt het sturen plots heel anders aan. Dat doet de Multistrada dus niet en dat is meer mijn ding. Je raakt ook snel gewend aan zo’n systeem, want toen ik overstapte van de Multistrada op de Streetfighter en over een hobbelweg reed, miste ik het al.’

Rij-eigenschappen

‘Ik heb de hele dag plezier gehad en geen enkel moment gevoeld dat een motor niet lekker schakelde of remde. Dat is allemaal supergoed voor elkaar op alle drie de motoren. Ook qua sturen doen ze het allemaal goed, zelfs de grote Multistrada. Het motorblok loopt zo mooi en is best sterk. De setting van de motorfietsen klopt helemaal. Ze zijn gewoonweg fijn om te rijden. Als ik in dit onderdeel een winnaar moet kiezen, dan wordt het de Streetfighter omdat die zo speels is. Of toch de Multistrada omwille van zijn comfort? Ik weet het niet. Het is te moeilijk.’

Conclusie

‘Als ik nu een motor moest kiezen uit deze drie, dan zou het de Multistrada zijn omdat die veel completer is. De Streetfighter is een jonge hond en met de Panigale wil je iedere bocht aanvallen. Maar dat gaat helaas niet overal, want er zijn fietsers, wandelaars, verkeersdrempels… Ik ben 1m96 en op de meeste sportmotoren pas ik niet, maar op de Panigale ging dat prima. De Multistrada is echter zo comfortabel en hij doet ook niet onder voor de andere twee. Ducati heeft haar V2-platform erg goed voor elkaar. De motorfietsen zijn af, ze zien er spot-on uit en het totaalplaatje klopt gewoon.’

Reactie van de redactie
‘Niet alleen Max, maar ook Erik zit comfortabel op de Panigale. Dat is best opmerkelijk voor twee mannen die flirten met de twee meter. En ze hebben zeker een punt. De zithouding op de Panigale is zeer sportief, laat dat duidelijk zijn, maar zeker niet extreem zoals op vele andere superbikes en sportmotoren. Toch kiest Erik voor de Multistrada als winnaar van vandaag. Omdat hij zelf een KTM 1290 Super Duke R rijdt, is dat enigszins verrassend. Je zou verwachten dat hij voor de Streetfighter zou kiezen, maar Erik heeft gemerkt dat comfort en prestaties prima hand in hand gaan op een machine als de Multistrada.’

Foto’s: Made by Jane Photography

Ducati Multistrada V2 (V2S)
motor
Typevloeistofgekoelde V2, DOHC
Cilinderinhoud890 cc
Boring x slag96 x 61,5 mm
Kleppen/cilinder4
Compressieverhouding13,1:1
Carburatie1 injector per cilinder, variabele inlaatkleptiming, full ride-by-wire
Koppelingnatte meerplaatskoppeling met slipper-functie, hydraulisch bediend
Transmissiezesbak
Eindoverbrengingketting
prestaties
Maximaal vermogen115,6 pk (85 kW) @ 10.750 tpm
Maximaal koppel92,1 Nm @ 8.250 tpm
elektronica
Motorrijmodi, instelbare quickshifter, traction control, wheelie control, motorrem controle
Rijwielgedeeltecornering ABS, skyhook suspension, brake light
rijwielgedeelte
Framealuminium monococque
Vering voor45 mm USD-voorvork (Ducati Skyhook DSS)
Stelmogelijkheden (voor)volledig (elektronische regeling)
Vering achtermonoshock (Ducati Skyhook DSS)
Stelmogelijkheden (achter)volledig (elektronische regeling)
Veerweg v/a170 mm / 170 mm
Rem voortwee 320mm-schijven met vierzuigerremklauwen
Rem achtereen 265mm-schijf met tweezuigerklauw
Banden v/a120/70 ZR19, 170/60 ZR17
prijzen
Nederland€18.690 (€21.890)
België€16.490 (€19.190)
maten & gewichten
Wielbasis1.572,5 mm
Balhoofdhoek24,3°
Naloop105,5 mm
Zithoogte830–850 mm
Gewicht220 kg
Tankinhoud19 liter
Ducati Streetfighter V2 (V2 S)
motor
Typevloeistofgekoelde V2, DOHC
Cilinderinhoud890 cc
Boring x slag96 x 61,5 mm
Kleppen/cilinder4
Compressieverhouding13.1:1
Carburatie1 injector per cilinder, variabele inlaatkleptiming, full ride-by-wire
Koppelingnatte meerplaatskoppeling met slipper-functie, hydraulisch bediend
Transmissiezesbak met quickshifter
Eindoverbrengingketting
prestaties
Maximaal vermogen120 pk (88,1 kW) @ 10.750 tpm
Maximaal koppel93,3 Nm @ 8.250 tpm
elektronica
Motor4 rijmodi, power modus, instelbare quickshifter, tractiecontrole, wheelie control, motorrem controle (pitlimiter, launch control)
Rijwielgedeeltecornering ABS, slide control, brake light
rijwielgedeelte
Framealuminium monococque
Vering voor43 mm UPSD Öhlins / 43 mm Marzocchi USD (Öhlins NIX30 USD vork)
Stelmogelijkheden (voor)volledig
Vering achterÖhlins monoshock
Stelmogelijkheden (achter)volledig
Veerweg v/a120 mm / 160 mm
Rem voortwee 320mm-schijven met radiale vierzuigerremklauw
Rem achtereen 245mm-schijf met tweezuigerklauw
Banden v/a120/70 ZR17, 190/55 ZR17
prijzen
Nederland€18.890 (€21.190)
België€15.490
maten & gewichten
Wielbasis1.493 mm
Balhoofdhoek24,1°
Naloop103 mm
Zithoogte838 mm
Gewicht193 kg
Tankinhoud15 liter
Ducati Panigale V2
motor
Typevloeistofgekoelde V2, DOHC
Cilinderinhoud890 cc
Boring x slag96 x 61,5 mm
Kleppen/cilinder4
Compressieverhouding13,1:1
Carburatie1 injector per cilinder, variabele inlaatkleptiming, full ride-by-wire
Koppelingnatte meerplaatskoppeling met slipper-functie, hydraulisch bediend
Transmissiezesbak met quickshifter
Eindoverbrengingketting
prestaties
Maximaal vermogen120 pk (88,1 kW) @ 10.750 tpm
Maximaal koppel93,3 Nm @ 8.250 tpm
elektronica
Motor4 rijmodi, instelbare quickshifter, traction control, wheelie control, motorrem controle, bandenkalibratie, brake light
Rijwielgedeeltecornering ABS, slide control
rijwielgedeelte
Framealuminium monococque
Vering voor43 mm Marzocchi USD fork (43 mm Öhlins NIX30 USD vork)
Stelmogelijkheden (voor)volledig
Vering achterÖhlins monoshock
Stelmogelijkheden (achter)volledig
Veerweg v/a150 mm / 120 mm
Rem voortwee 320mm-schijven met vierzuigerklauw
Rem achtereen 245mm-schijf met tweezuigerklauw
Banden v/a120/70 ZR17, 190/55 ZR17
prijzen
Nederland€20.490
België€16.490
maten & gewichten
Wielbasis1.465 mm
Balhoofdhoek23,6°
Naloop93 mm
Zithoogte837 mm
Gewicht194 kg (191 kg)
Tankinhoud15 liter
Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen