Drie van onze lezers en volgers stappen op drie verschillende Ducati’s met het nieuwe V2-platform: de Streetfighter, Panigale en Multistrada. Dit is geen normale lezerstest, maar wel eentje waarbij niet alleen onze mening telt, maar waarbij de testrijders van vandaag ook daadwerkelijk een favoriet moeten aanduiden. Dat verliep – spoiler alert – anders dan verwacht…
Profiel Max
Naam | Max Sonneveld |
Leeftijd | 34 |
Woonplaats | Utrecht |
Huidige motor | Honda VFR800X Crossrunner |

Uiterlijk
‘De mooiste motor van de drie is zonder twijfel de Panigale. Fantastisch! Die zet je zo in de woonkamer. Toch hebben alle drie de motoren Italiaanse flair en een prachtige afwerking. Mijn smaak, puur qua uiterlijk, ligt meer bij sportmotoren, en dus niet bij een toermotor als de Multistrada of een naked bike als de Streetfighter.’
Comfort
‘Ik heb zelf een Honda VFR800X Crossrunner, dus voor mij is de Multistrada een logische winnaar op het onderdeel “comfort”. Hij is bijzonder veelzijdig, maar heeft toch dat sportieve Italiaanse randje. De Multistrada is echt een alles-in-één-motor. Toch ben ik ook verbaasd over het comfort op de Panigale. Ik heb meestal nogal snel last van mijn nek tijdens het rijden, maar op de Panigale zit ik erg lekker. Nooit gedacht dat een motor waarvan het design zo belangrijk en extreem is, ook zo’n goede ergonomie kan hebben. Ik had verwacht er kreupel vanaf te komen na de testrit, maar dat is niet gebeurd. Dus qua comfort ga ik mijn keuze herzien en mag van mij de Panigale winnen, omdat het zo verrassend goed is.’
Uitrusting
‘Alle motoren zijn rijkelijk uitgerust met elektronische ondersteuning in alle vormen en maten. Voor mij is het leuk dat je kunt opstappen en meteen weet hoe alles werkt. De Multistrada is als enige uitgerust met elektronische vering, wat voor mij iets heel nieuws is. Hij wordt er nóg veelzijdiger door, als een Zwitsers zakmes. Op de Streetfighter en Panigale mis ik dat type vering echter niet.’
Rij-eigenschappen
‘Je kunt op een Japans of welk ander merk stappen, maar als het gaat om het gevoel, dan zit dat bij een Ducati altijd net wat beter. Het remgevoel en schakelen is waanzinnig goed voor elkaar, op alle drie de machines. De Panigale stuurt het scherpst, de Streetfighter vind ik door de rechtopzitpositie wat te “snappy” in de bochten. Qua totaalplaatje en veelzijdigheid wint voor mij de Multistrada het qua rij-eigenschappen.’

Conclusie
‘Ik ben echt onder de indruk van de Panigale. Het was voor mij de eerste ervaring met een supersport en het is geweldig goed meegevallen. Ik zit hier niet voor niets met zo’n brede grijns op mijn gezicht. Als ik ooit voldoende gespaard heb en wat meer tijd heb, durf ik gerust te kijken om een Panigale aan te kopen, maar momenteel is daar geen plaats voor en geniet ik van het sportieve toeren. Of misschien een Multistrada als vervanging voor mijn Honda, maar daar wil ik het liever niet over hebben (lacht). Die blijft nog wel even.’
Reactie van de redactie |
‘Grappig toch, hoe zo’n testdag kan uitdraaien. Max arriveerde aan het begin van de dag vol enthousiasme op zijn Honda Crossrunner, gehuld in een stevig toerpak. Die komt voor de Multistrada, denk je dan. Op het einde van de dag blijkt dan toch net de Panigale, de oncomfortabelste van ze alle drie, zijn winnaar. Mooi hoe Max ook het stuurgevoel tussen de Streetfighter en Panigale ervaart. In de brede basis en als je het heel simpel bekijkt, zijn dat dezelfde motoren met een ander stuur en zitpositie. In wat hij een “snappy” stuurgevoel op de Streetfighter vindt, kunnen wij ons minder vinden, maar het is wel degelijk anders, losser, speelser dan op de stijvere Panigale.’ |
Profiel Dewy
Naam | Dewy Van Dijk |
Leeftijd | 44 |
Woonplaats | Wijchen |
Huidige motor | Kawasaki Z650, Suzuki Intruder |

Uiterlijk
‘De Panigale is mijn droommotor. Het is een racemotor, een echt monster. Ik vind die het mooist. Hij ziet er zo gaaf uit! Aan de Streetfighter vind ik niet veel bijzonders. De achterkant is identiek aan de Panigale, maar de voorkant is kaal en zegt me niet veel. Hij ziet eruit als elke andere naked bike. De Multistrada zou ik niet snel kiezen, omdat het niet mijn ding is. Ik ben meer voor race- en sportmotoren en vind zo’n toermotor veel te hoog. Los daarvan ziet hij er best oké uit.’
Comfort
‘Op de Panigale zit je uiteraard voorovergebogen, dus als ik er een weekend mee zou gaan rijden, denk ik wel dat ik rugklachten ga krijgen. De Streetfighter zit er qua zithouding een beetje tussenin; je hangt er niet aan, maar zit ook niet helemaal rechtop. Ook daarop vrees ik voor pijn aan mijn rug na wat uren in het zadel. Op de Multistrada zit ik helemaal perfect. Lekker rechtop en je kunt af en toe een beetje inzakken. Graag geef ik het niet, maar qua comfort krijgt de Multistrada 100 punten.’
Motor.nl Suzuki Testevent: Soezen onder de zon
Uitrusting
‘Ik vind dat er te veel elektronica op de drie motoren zit. Zo wilde ik tijdens de testritten alles graag een beetje proberen en dan ga je scrollen in de menu’s, maar dat beïnvloedt mijn rijgedrag op een negatieve manier. Er is zoveel keuze! Voor ieder zit er wat wils bij, maar voor mij persoonlijk mag het wat minder geavanceerd.’
Rij-eigenschappen
‘De Panigale voelt door zijn racekarakter zo trefzeker en stabiel in de bochten. Daardoor durf ik er ook lekker hard mee te rijden en hem in de bocht te duwen. In tegenstelling moet je de Streetfighter meer de bocht in trekken. Als je hem daar eenmaal hebt, dan wil die ook wel. Op de Multistrada ga je meer mee met een soort van flow. Het is allemaal relaxter en comfortabeler.’

Conclusie
‘Ik ga niet voor mijn droommotor – de Panigale – maar toch voor de Multistrada. Door mijn wat kleinere gestalte zit ik daar het best op en kan ik het best met mijn voeten aan de grond. De Multistrada heeft me heel positief verrast, maar de Panigale blijft nog steeds wel mijn droommotor. Als ik die op mijn eigen lengte kan afstellen, zou het helemaal geweldig zijn.’
Reactie van de redactie |
Opvallend dat de kleine Dewy zich het best voelt op de grootste en zwaarste motor van dit Ducati-trio. Zo zie je maar hoe individueel er naar motoren gekeken wordt en welke soms onbenullige dingen voor andere mensen net van heel groot belang zijn. Dewy kon rijden met haar droommotor en heeft er zelfs een nieuwe favoriet bij. Never meet your heroes? Jawel hoor, maar kijk dan ook eens naar de andere familieleden. Die zijn soms nog beter/mooier/slimmer/… |
Profiel Erik
Naam | Erik Van den Berg |
Leeftijd | 64 |
Woonplaats | Heerhugowaard |
Huidige motor | KTM 1290 Super Duke R |

Uiterlijk
‘De Panigale vind ik echt een prachtige motor om te zien. In tegenstelling tot de V4, die wel lijkt te schreeuwen “kijk mij eens een hele dikke motorfiets zijn!”, is de V2 veel ingetogener en wat vriendelijker. Dat vind ik mooier. Van die lelijke winglets op de V4 moet ik ook niets hebben. De Streetfighter is heel mooi in verhouding. Dat is niet altijd zo bij naked bikes die zijn afgeleid van sportmotoren. Dikwijls zit je daar heel lullig op omdat de verhoudingen zoek zijn. Dat is helemaal niet zo bij de Streetfighter. Als je erop zit, ziet het er gewoon goed uit. De Multistrada vind ik een stoere motor, maar het is qua uiterlijk niet mijn ding.’
Comfort
‘Daar kan ik heel kort over zijn: de Multistrada. Die ligt mij qua comfort het meest. Ik zit er het best op en dankzij de elektronische vering wordt alles mooi weggefilterd. De Panigale en Streetfighter koop je niet voor hun comfort, dat is speelgoed.’
Test 2025 Ducati Streetfighter V2 S: met bloedend hart
Uitrusting
‘Ze zijn allemaal rijkelijk uitgerust met elektronica, maar waar ik het meest door verrast ben, is hoe uitgebreid je alles in kunt stellen. Zo kun je de motorrem op drie manieren instellen, de tractiecontrole… Ik heb niet alle instellingen kunnen proberen, want daar is een dag te kort voor. De Multistrada heeft natuurlijk ook nog elektronische vering en die heeft me positief verrast. Op andere motoren met elektronische vering gaat het systeem voor je denken, maar dat werkt niet fijn. Je went aan een motorfiets, maar als je dan wisselt van rijmodus, voelt het sturen plots heel anders aan. Dat doet de Multistrada dus niet en dat is meer mijn ding. Je raakt ook snel gewend aan zo’n systeem, want toen ik overstapte van de Multistrada op de Streetfighter en over een hobbelweg reed, miste ik het al.’
Rij-eigenschappen
‘Ik heb de hele dag plezier gehad en geen enkel moment gevoeld dat een motor niet lekker schakelde of remde. Dat is allemaal supergoed voor elkaar op alle drie de motoren. Ook qua sturen doen ze het allemaal goed, zelfs de grote Multistrada. Het motorblok loopt zo mooi en is best sterk. De setting van de motorfietsen klopt helemaal. Ze zijn gewoonweg fijn om te rijden. Als ik in dit onderdeel een winnaar moet kiezen, dan wordt het de Streetfighter omdat die zo speels is. Of toch de Multistrada omwille van zijn comfort? Ik weet het niet. Het is te moeilijk.’
Conclusie
‘Als ik nu een motor moest kiezen uit deze drie, dan zou het de Multistrada zijn omdat die veel completer is. De Streetfighter is een jonge hond en met de Panigale wil je iedere bocht aanvallen. Maar dat gaat helaas niet overal, want er zijn fietsers, wandelaars, verkeersdrempels… Ik ben 1m96 en op de meeste sportmotoren pas ik niet, maar op de Panigale ging dat prima. De Multistrada is echter zo comfortabel en hij doet ook niet onder voor de andere twee. Ducati heeft haar V2-platform erg goed voor elkaar. De motorfietsen zijn af, ze zien er spot-on uit en het totaalplaatje klopt gewoon.’
Reactie van de redactie |
‘Niet alleen Max, maar ook Erik zit comfortabel op de Panigale. Dat is best opmerkelijk voor twee mannen die flirten met de twee meter. En ze hebben zeker een punt. De zithouding op de Panigale is zeer sportief, laat dat duidelijk zijn, maar zeker niet extreem zoals op vele andere superbikes en sportmotoren. Toch kiest Erik voor de Multistrada als winnaar van vandaag. Omdat hij zelf een KTM 1290 Super Duke R rijdt, is dat enigszins verrassend. Je zou verwachten dat hij voor de Streetfighter zou kiezen, maar Erik heeft gemerkt dat comfort en prestaties prima hand in hand gaan op een machine als de Multistrada.’ |
Foto’s: Made by Jane Photography
Ducati Multistrada V2 (V2S) | |
---|---|
motor | |
Type | vloeistofgekoelde V2, DOHC |
Cilinderinhoud | 890 cc |
Boring x slag | 96 x 61,5 mm |
Kleppen/cilinder | 4 |
Compressieverhouding | 13,1:1 |
Carburatie | 1 injector per cilinder, variabele inlaatkleptiming, full ride-by-wire |
Koppeling | natte meerplaatskoppeling met slipper-functie, hydraulisch bediend |
Transmissie | zesbak |
Eindoverbrenging | ketting |
prestaties | |
Maximaal vermogen | 115,6 pk (85 kW) @ 10.750 tpm |
Maximaal koppel | 92,1 Nm @ 8.250 tpm |
elektronica | |
Motor | rijmodi, instelbare quickshifter, traction control, wheelie control, motorrem controle |
Rijwielgedeelte | cornering ABS, skyhook suspension, brake light |
rijwielgedeelte | |
Frame | aluminium monococque |
Vering voor | 45 mm USD-voorvork (Ducati Skyhook DSS) |
Stelmogelijkheden (voor) | volledig (elektronische regeling) |
Vering achter | monoshock (Ducati Skyhook DSS) |
Stelmogelijkheden (achter) | volledig (elektronische regeling) |
Veerweg v/a | 170 mm / 170 mm |
Rem voor | twee 320mm-schijven met vierzuigerremklauwen |
Rem achter | een 265mm-schijf met tweezuigerklauw |
Banden v/a | 120/70 ZR19, 170/60 ZR17 |
prijzen | |
Nederland | €18.690 (€21.890) |
België | €16.490 (€19.190) |
maten & gewichten | |
Wielbasis | 1.572,5 mm |
Balhoofdhoek | 24,3° |
Naloop | 105,5 mm |
Zithoogte | 830–850 mm |
Gewicht | 220 kg |
Tankinhoud | 19 liter |
Ducati Streetfighter V2 (V2 S) | |
---|---|
motor | |
Type | vloeistofgekoelde V2, DOHC |
Cilinderinhoud | 890 cc |
Boring x slag | 96 x 61,5 mm |
Kleppen/cilinder | 4 |
Compressieverhouding | 13.1:1 |
Carburatie | 1 injector per cilinder, variabele inlaatkleptiming, full ride-by-wire |
Koppeling | natte meerplaatskoppeling met slipper-functie, hydraulisch bediend |
Transmissie | zesbak met quickshifter |
Eindoverbrenging | ketting |
prestaties | |
Maximaal vermogen | 120 pk (88,1 kW) @ 10.750 tpm |
Maximaal koppel | 93,3 Nm @ 8.250 tpm |
elektronica | |
Motor | 4 rijmodi, power modus, instelbare quickshifter, tractiecontrole, wheelie control, motorrem controle (pitlimiter, launch control) |
Rijwielgedeelte | cornering ABS, slide control, brake light |
rijwielgedeelte | |
Frame | aluminium monococque |
Vering voor | 43 mm UPSD Öhlins / 43 mm Marzocchi USD (Öhlins NIX30 USD vork) |
Stelmogelijkheden (voor) | volledig |
Vering achter | Öhlins monoshock |
Stelmogelijkheden (achter) | volledig |
Veerweg v/a | 120 mm / 160 mm |
Rem voor | twee 320mm-schijven met radiale vierzuigerremklauw |
Rem achter | een 245mm-schijf met tweezuigerklauw |
Banden v/a | 120/70 ZR17, 190/55 ZR17 |
prijzen | |
Nederland | €18.890 (€21.190) |
België | €15.490 |
maten & gewichten | |
Wielbasis | 1.493 mm |
Balhoofdhoek | 24,1° |
Naloop | 103 mm |
Zithoogte | 838 mm |
Gewicht | 193 kg |
Tankinhoud | 15 liter |
Ducati Panigale V2 | |
---|---|
motor | |
Type | vloeistofgekoelde V2, DOHC |
Cilinderinhoud | 890 cc |
Boring x slag | 96 x 61,5 mm |
Kleppen/cilinder | 4 |
Compressieverhouding | 13,1:1 |
Carburatie | 1 injector per cilinder, variabele inlaatkleptiming, full ride-by-wire |
Koppeling | natte meerplaatskoppeling met slipper-functie, hydraulisch bediend |
Transmissie | zesbak met quickshifter |
Eindoverbrenging | ketting |
prestaties | |
Maximaal vermogen | 120 pk (88,1 kW) @ 10.750 tpm |
Maximaal koppel | 93,3 Nm @ 8.250 tpm |
elektronica | |
Motor | 4 rijmodi, instelbare quickshifter, traction control, wheelie control, motorrem controle, bandenkalibratie, brake light |
Rijwielgedeelte | cornering ABS, slide control |
rijwielgedeelte | |
Frame | aluminium monococque |
Vering voor | 43 mm Marzocchi USD fork (43 mm Öhlins NIX30 USD vork) |
Stelmogelijkheden (voor) | volledig |
Vering achter | Öhlins monoshock |
Stelmogelijkheden (achter) | volledig |
Veerweg v/a | 150 mm / 120 mm |
Rem voor | twee 320mm-schijven met vierzuigerklauw |
Rem achter | een 245mm-schijf met tweezuigerklauw |
Banden v/a | 120/70 ZR17, 190/55 ZR17 |
prijzen | |
Nederland | €20.490 |
België | €16.490 |
maten & gewichten | |
Wielbasis | 1.465 mm |
Balhoofdhoek | 23,6° |
Naloop | 93 mm |
Zithoogte | 837 mm |
Gewicht | 194 kg (191 kg) |
Tankinhoud | 15 liter |
