zaterdag 18 oktober 2025

Eerste kennismaking met de Morbidelli T502X in thuisland China

In tegenstelling tot andere Chinese merken steekt Morbidelli niet onder stoelen of banken dat de productie in China gebeurt en het design uit Italië komt. Sterker nog, ze zijn fier dat gloednieuwe Chinese fabrieken op volle toeren beginnen draaien voor de productie van talrijke nieuwe modellen die in de loop der tijd uitgerold worden. We konden eerder al rijden met de T1002VX, en nu mochten we proeven van een andere trail uit het gamma: de T502X. In thuisland China!

Trailer

Vermits de rijtijd zeer beperkt was, ongeveer 15 minuten, is dit geen volwaardige eerste test. We kunnen echter wel een eerste indruk, een eerste gevoel met jullie delen. Later, als de Morbidelli T502X landt in ons land, zullen we hem bij de Benelux-importeur ophalen voor een échte eerste test. Voor nu was het rijden helaas gelimiteerd tot drie rondjes op het Chengdu Tianfu International Circuit achter een gids die helaas niet sneller mocht dan 120 km/u, en twee rondjes op een klein offroadparcours, wat geen drie minuten duurde. Oh ja, de motoren waren nog gloednieuw, met letterlijk zes km op de teller, en waren duidelijk nog niet ingereden.

Test 2025 Morbidelli T1002VX: Nieuw merk, nieuw segment

Tracer 7?

We hadden wél voldoende tijd om de nieuwe 502X in detail te bekijken. Het eerste waar wij aan dachten: dit lijkt wel een kleine Yamaha Tracer 7, met zijn kenmerkende koplampen. Het design van de Morbidelli ziet er zeker niet verkeerd uit. De typisch lichtblauwe kleur springt eruit, hij ziet er modern uit en lijkt klaar te zijn voor avontuur. Het smoeltje smoelt goed, de DRL’s zijn strak, de spaakvelgen zijn knap, net als de uitlaat die sportief naar boven is gericht, en de 19/17-inch Pirelli adventure-banden maken hem stoer. Een knappe machine, jazeker.

Typische Chinees

In het zadel zijn er ook geen gekke dingen die opvallen. De zitpositie is zoals je het verwacht van een lichte adventure bike, met een mooie rechte rug, aangenaam geplooide benen en een breed stuur. Het 7-inch TFT-scherm is rechtopstaand, want zo hoort dat op een adventure, en biedt veel duidelijke info. Je kunt het gebruiken voor navigatie, met Morbidelli Connect, en zoals vrijwel elke moderne Chinese motor kunnen een bandenspanningsmeter én USB-C en USB-A niet ontbreken. Verder kun je kiezen uit twee rijmodi, Standard en Offroad, waar bij die laatste het ABS achteraan uitgeschakeld wordt.

Frustraties op circuit

We beginnen op het grote Chengdu Tianfu International Circuit, met FIA Grade 2 keuring. 3,265 km lang en hét perfecte testterrein voor deze adventure bike. Oh, wacht… De ervaring is er echter niet minder op, ware het niet dat het verboden is om voorbij te steken. Als je wat snelle rijders voor je hebt hangen, is dat allemaal niet erg, maar als er een Morbidelli-medewerker plots voor je verschijnt die aan maximaal 50 km/u rijdt en een duidelijk gebrek aan rijervaring heeft, is het verbod om in te halen behoorlijk frustrerend. Onze circuitgids durft het gelukkig wel na anderhalve (van de drie) rondjes en we kunnen onze minisessie verderzetten. Toch krijgen we alsnog geen kans om even door te rijden en te voelen wat deze Morbidelli kan.

Bijzonder normaal

Wat voelden we dan wel? De 486cc-paralleltwin levert 47 pk en dat maakt hem bijzonder… normaal. Het blokje loopt mooi en levert zijn kracht, maar spannend is het niet. We moesten onze mechanische sympathie even aan de kant schuiven, want anders konden we helemaal niets voelen. Ook de versnellingsbak schakelt zoals je kunt verwachten van dit type motor: licht en trefzeker, ondanks de maagdelijke kilometerstand. De remmen waren duidelijk nog niet ingeremd, want er was nauwelijks stopkracht. Dat maakte het bij momenten best gevaarlijk, al helemaal op gloednieuw rubber. Over het stuurgedrag kunnen we nog minder feedback geven. Dat voelde, rekening houdende met al het vorige, normaal en licht. Inderdaad, zoals je van dit type motor mag verwachten.

Uitdagend offroadparcours

Verhuizen naar het offroadparcours, dan maar. Dat ziet er best leuk uit, opgedeeld in verschillende secties: een strook dikke stenen, diepe sporen, een banking, boomstammen, schuingeplaatste boomstammen, modder en op het einde een sprong. Zoals je al hebt kunnen lezen, was de rijtijd hier beperkt tot twee rondjes. Je moet geen expert zijn om te weten dat je op zo’n korte tijd nog niet eens opgewarmd bent.

Smaakt naar meer

Wat kunnen we met jullie delen? De 210 kg zware T502X komt hier goed uit de voeten. Hij voelt trefzeker aan, stuurt makkelijk en het motorblok levert soepele kracht. Ook de rechtopstaande rijpositie is aangenaam en natuurlijk. Bij een lichte slipper op de schuine boomstammen konden we eenvoudig corrigeren zonder neer te gaan in de Chinese modder. Over de dikke stenen deed de vering goed haar best om zoveel mogelijk te filteren. Met succes. De Morbidelli voelde niet verkeerd aan op dit offroadparcours en smaakt absoluut naar meer.

Conclusie Morbidelli T502X

Deze ‘test’ van de Morbidelli T502X is als uitgenodigd worden voor een film in de bioscoop, om enkel maar naar de trailer te kijken. Toch houden we zeker geen slecht gevoel over aan de motor zelf. Hij ziet er knap uit, zit comfortabel, is voorzien van moderne tech, is gunstig geprijsd en verraste offroad met zijn makkelijke beheersbaarheid. Zo snel de T502X in de Benelux arriveert, snellen we naar de importeur voor een fatsoenlijke test. Deze trailer heeft ons in ieder geval voldoende warm gemaakt om de hele film binnenkort uit te kijken.

Foto’s: Morbidelli

Motorspecificaties

Categorie Details
TypeVloeistofgekoelde twee-in-lijn
Cilinderinhoud486cc
Boring x slag68 x 67 mm
Compressieverhouding10,7:1
KoppelingNatte multiplaat, A&S
TransmissieZesbak
EindoverbrengingKetting

Prestaties

Maximaal vermogen47 pk @ 8.500 tpm
Maximaal koppel45 Nm @ 6.750 tpm

Elektronica

MotorRijmodi
RijwielgedeelteUitschakelbaar ABS

Rijwielgedeelte

FrameStalen diamantframe
Vering voor43mm UPSD
Stelmogelijkheden voorVeervoorspanning
Vering achterMonoshock
Stelmogelijkheden achterVeervoorspanning
Veerweg v/a180/169 mm
Rem voorDubbele 300mm schijf met tweezuigerklauw
Rem achterEnkele 240mm schijf met éénzuigerklauw
Banden v/a110/80-R19, 150/70-R17

Afmetingen

Rijklaargewicht210 kg
Tankinhoud18 l
Wielbasis1.458 mm
Zithoogte830 mm
Balhoofdhoekn.b.
Naloopn.b.

Prijs

Nederlandn.b.
Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen