vrijdag 19 april 2024

Getest: Kawasaki Ninja 650

Een racy outfit (oftewel de KRT-editie van de Ninja 650) mag dan honderd euro kosten, als beoogd koper doe je er wel goed aan om deze kleurstelling te kiezen. De reden? Heel simpel, het past perfect bij de nieuwe styling van deze machine.

De scherpere lijnen doen de tot Ninja omgedoopte ER-6f namelijk erg goed en het strakke pakket verdient dan ook met recht de stickerset van het Kawasaki Racing Team. Zodoende straalt de 650 de nodige sportiviteit uit en dat is juist wat de Japanse fabrikant wil bereiken. Waarom anders de naam veranderen en nu ‘Ninja’ op de kuip plakken? 

Beste maatjes
Motorrijders die nog niet al te veel ervaring op hun conto hebben, zullen veel plezier beleven aan deze Ninja 650. De reden is de toegankelijkheid van dit model, waardoor iedereen gemakkelijk opstapt en zonder moeite na een half uur kan zeggen dat hij al de beste maatjes met de motor is. De zithoogte van 790 millimeter en het smalle zadel zorgen ervoor dat ook de kleinere man of vrouw zich er prima op thuis voelt. Zowel de rem- als koppelingshendel is verstelbaar en het moet raar lopen wil iemand zich niet kunnen vinden in de zitpositie van deze nieuwe Ninja. Met 649 cc aan boord word je op pad gestuurd met 68 pk bij 8000 toeren per minuut en is het maximale koppel van 65,7 newtonmeter te vinden. Uiteraard hoef je geen enorme krachtsexplosie te verwachten, maar dankzij een redelijk goed gevuld middengebied kun je toch het nodige ‘excitement’ uit de tweecilinder halen.

Je zult de Ninja 650 niet heel snel op een fout betrappen, op welk vlak dan ook. Neem bijvoorbeeld de versnellingsbak onder de loep en je concludeert al snel dat je daar geen negatief commentaar over kunt melden. Datzelfde geldt voor de rempartij, die afkomstig is van Nissin. Het kan overigens zijn dat ze je bekend voorkomen, want deze tweezuiger-exemplaren tref je ook aan op de Versys 650. De opbouw en remkracht zijn niet overweldigend, maar slecht is het zeker niet. Een ruime voldoende is een score waarvoor de Ninja zich niet hoeft te schamen. 

Beter thuis voelen
Door een 41-millimeter-telescoopvoorvork en Kawa’s back-link-monoshock worden de oneffenheden in de weg bedwongen. De 650 voelt zich beter thuis op een terrein waar het bochtenwerk met een minder hoge snelheid moet worden genomen. De vering kan je dan nog redelijk goed volgen. Gooi je het tempo omhoog en benader je de weg als een circuit, dan loop je gewoonweg tegen de beperkingen van deze vering aan. Dat wil overigens niet zeggen dat je geen lol kunt hebben op stuurgebied. Integendeel, zoek de juiste routes uit en je merkt direct op dat de 193 kilogram wegende Kawa zich lekker gemakkelijk en licht in een hoek laat drukken. 

Conclusie
Een puntje van kritiek is de trilling die je ervaart op snelwegtempo als je tussen de 6000 en 7000 toeren zit, maar vervelend wordt dat nooit. Ook de verstelling van de ruit is wat complex, aangezien je er een inbussleuteltje bij moet grijpen om het scherm in één van de drie standen te krijgen. Nieuw kost de Ninja 650 € 8299 (in België € 7399) en dat is voor een machine in het midsize-segment geen verkeerde prijs te noemen. En vooruit, gooi er nog even honderd euro extra tegenaan voor dat KRT-kleurschema. Dan straalt deze voormalige ER-6f toch nog net even wat meer Ninja uit.

Het complete pakket zorgt ervoor dat de beginner waarschijnlijk niet snel afstand wil nemen van zijn 650 en op die manier heerlijk de nodige ervaring ‘on the road’ kan meepikken. Bij een ervaren rijder zal dat toch anders liggen en daarin schuilt het grootste nadeel van deze Kawasaki. Een man of vrouw met ervaring kan wellicht niet heel lang geboeid blijven door de zachtaardige twin en zal vrij rap op zoek gaan naar een fiets die meer spanning biedt. Gelukkig is de Japanse fabrikant daar al op voorbereid. Er schijnen namelijk nog wat scherpere Ninja’s in het programma van Kawasaki te zitten. Is dat even toevallig…

Tekst: Jarno van Osch, foto’s: Kawasaki/Ula Serra & David Reygondeau

 

[justified_image_grid ids=26808,26809,26810,26811,26812,26813,26814,26815,26796,26816,26817,26818]

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen