Drie van onze lezers en volgers stappen op drie verschillende QJMotor adventurebikes: de SRT 600, 700 en 900 SX Touring. Welke motor is hun favoriet? En waarom? Hebben ze last van koudwatervrees, omdat QJMotor ze misschien nog onbekend is? Wij rijden mee met Oktay, Theo en Ester op zoek naar de plussen en minnen.
Profiel Oktay
Naam | Oktay Kozan |
Leeftijd | 54 |
Woonplaats | Utrecht |
Huidige motor | Honda Africa Twin |
Oktay kende het merk QJMotor helemaal niet. Hij ging het googelen en vond weinig info, dus wou hij maar al te graag er zelf eens mee rijden. ‘Dit was het uitgelezen moment. Dan kan ik zelf mijn oordeel erover vellen. Na de eerste meters was ik meteen verrast door de souplesse van de 700. De koppeling en het motorblok voelden vanaf het begin heel goed aan. De motor was in balans.’ Oktay reed niet alleen met de SRT 700 SX, maar ook met de 900.
Uiterlijk
‘De 700 is een echte middenklasser. Je voelt dat je op een niet té grote of zware motor zit, en hij oogt wat sportiever dan de 900. De 700 ziet er wat moderner uit dankzij zijn kleine ledverlichting en dat spreekt me meer aan dan de 900.’
Comfort
‘Je zou denken dat de 900, dankzij zijn gewicht en body, meer rust biedt tijdens het rijden, maar dat was niet het geval. Bij de 700 voel je het speelse, maar ook het comfort als je op een normaal tempo rijdt. Hij geeft een beter gevoel van veiligheid, omdat de motor beter naar je input luistert. De gasreactie is aangenamer dan op de grotere 900.’
Uitrusting
‘Voor een leuk prijskaartje krijg je heel veel terug. De handvat- en zadelverwarming is een heerlijkheid, hoewel ik dat laatste niet nodig heb. Maar als het er standaard bij zit, is het mooi meegenomen.’
Rij-eigenschappen
‘Ik had aanvankelijk niets verwacht omdat het voor mij onbekende motoren zijn, maar je voelt meteen dat er heel veel ontwikkeling achter zit. Ze voelen gewoon goed aan, zeker de 700. Die stuurt exact waar je hem hebben wil. De 900 wil ook wel, maar die wil liever vanzelf rechtop komen. Je moet hem dus meer op het gas houden om hem stabiel door de bocht te duwen. De 700 stuurt veel makkelijker.’
Conclusie
‘Het mag duidelijk zijn dat de 700 mijn voorkeur geniet. Hij is goedkoper, comfortabeler en stuurt beter. Toch hoopte ik dat de 900 zou winnen, want ik hou wel van wat zwaardere motoren. Op langere ritten van meer dan drie uur denk ik niet dat ik zo comfortabel op de 900 zou zitten, terwijl de 700 mij wel dat gevoel geeft. Maar goed, dat hebben we niet kunnen testen vandaag. Wat ik me verder nog afvraag, is waarom QJMotor niet in een automaat voorziet. Dat zou in dit segment en voor dit type motoren, zeker gezien de scherpe prijs, best interessant kunnen zijn om potentiële nieuwe klanten over de streep te trekken.’
Wat vindt Gijs ervan? |
‘Oktay verwachtte meer van de 900, maar het was de 700 die hem positief wist te verrassen. Altijd leuk als zulke onverwachte dingen gebeuren. En ik volg Oktay’s mening ook. Groter, sterker en zwaarder is niet altijd beter als het op twee wielen moet rollen. Of QJMotor bezig is met een automaat, weet ik niet. Er is momenteel niets van bekend en het zou me ook sterk lijken, maar je weet het nooit. Als je kijkt wat voor stappen QJMotor in bizar korte tijd heeft gemaakt, zouden ze binnenkort zomaar met een verrassende nieuwe technologie op de proppen kunnen komen.’ |
Profiel Theo
Naam | Theo van Osch |
Leeftijd | 71 |
Woonplaats | Dommelen |
Huidige motor | BMW R 1200 GS Rally |
Theo rijdt momenteel met een BMW R 1200 GS, maar die wordt stilaan te groot en te zwaar. Omdat Theo een jaartje ouder wordt, beseft hij ook dat hij niet al die pk’s en zo’n groot motorblok nodig heeft om te genieten. ‘Ik wil graag de markt wat verkennen om over twee of drie jaar over te stappen op iets lichter.’
Uiterlijk
‘Los van de kleurstelling, want rood met zilver vind ik mooier, gaat mijn voorkeur uit naar de 900. Die is wat robuuster en stoerder dan de 700 en heeft een leukere neus.’
Comfort
‘Op zowel de 700 als 900 zit ik goed, maar op de 700 zitten voor mij de voetsteunen te hoog, en de benzinetank van de 900 is wat te breed voor mijn benen. Op beide motoren zou ik echter makkelijk een hele dag kunnen rijden, zonder een centje pijn. Als ik een winnaar moet aanduiden qua comfort, wordt het de 900. Daar zit ik het lekkerst op.’
Vier nieuwe QJMOTOR-motoren getest in Rotterdam: op volle toeren
Uitrusting
‘De 900 is net wat rijkelijker uitgerust dan de 700, dankzij cruisecontrol en een quickshifter. Dat zijn dingen die ik dagelijks gebruik, dus daarom wint ook hier de 900. De standaard verwarming en kofferset zijn geweldig voor zo’n scherpe prijs.’
Rij-eigenschappen
‘De 700 rijdt fijner dan de 900. Met die laatste moet ik continu tussen 4.000 en 5.000 tpm rijden om hem soepel te houden. Onder dat toerental gaat hij te veel schudden. Het motorblok is een stuk rauwer dan de 700, wat je ook in het stuur voelt. Bij lage toeren begint dat te trillen. De 700 heeft daar veel minder last van en pakt ook beter op. Daarbij is het geluid van de 700 formidabel. Daar ga je van rijden.’
Conclusie
‘Ondanks de fijnere rij-eigenschappen van de 700, zou ik toch voor de 900 kiezen. Het is een completere motor dan de 700, onder andere dankzij cruisecontrol en een quickshifter. Kleine opmerking over dat laatste: de versnellingswissels konden vlakker. Nu voel je steeds nadrukkelijk een dip als je schakelt. De quickshifter is ook sterk gevoelig aan het toerental, waardoor het soms wat soepeler verloopt dan de andere keer.’
Wat vindt Gijs ervan? |
‘Theo heeft duidelijk op de details gelet, zeker qua motorloop en schakelen. Wat hij zegt, klopt ook. De 700 loopt inderdaad wat soepeler dan de 900, wat zeker niet verrassend is gezien het verschil in cilinderinhoud. Comfort is belangrijk voor Theo – hij rijdt dan ook met een GS – dus als de 700 zou uitgerust zijn met cruisecontrol en een quickshifter, ben ik er nog niet zo zeker van dat hij zou kiezen voor de 900. Maar ik begrijp zijn keuze wel. De stap van een 1200 naar een 700 zou misschien net wat té extreem zijn.’ |
Profiel Ester
Naam | Ester Legerstee |
Leeftijd | 51 |
Woonplaats | Etten-Leur |
Huidige motor | Yamaha DragStar 650 |
Ester rijdt al heel lang op een chopper en is toe aan een andere motorervaring. Ze wil met bagage de bergen in en op avontuur. ‘Dat kan ook met een chopper, maar het is toch anders.’ Ze heeft nog nooit op een adventure gereden en is er dus reuzebenieuwd naar. Tijdens deze test reed Ester enkel op de SRT 600 SX omwille van het lagere gewicht.
Uiterlijk
‘Ik rij op een chopper en dat is omdat ik dat heel mooi vind. Als het blinkt en het moet regelmatig gepoetst worden, zie ik het graag. Dit type adventure motoren is natuurlijk heel anders, maar als ik ernaar kijk, is het wel heel compleet. Alles zit erop en eraan, het is mooi afgewerkt en in hun segment zijn het zeker mooie motoren.’
Comfort
‘De SRT 600 SX is net een tikje te hoog voor mij, maar het kon wel. Zelfs bij stilstaande fases kon ik vlot vertrekken of keren. Enkel de voetsteunen zitten dan tegen mijn benen. Maar voor de rest zit hij zó lekker. Geen idee hoe dat zitcomfort op lange trajecten is, maar het is in ieder geval comfortabel, net zoals de goede windbescherming.’
Uitrusting
‘De machines zijn standaard uitgerust met handvat- en zadelverwarming. Dat was toch even luxe! Ik heb ze lekker aangezet tijdens de koude ochtendrit. Het was ook handig dat de spiegels en hendels makkelijk verstelbaar zijn. Het koppelingshendel was jammer genoeg net te kort, waardoor ik wat pijn aan mijn hand heb. De standaard zijkoffers en topkoffer maken de uitrusting echter helemaal af.’
Rij-eigenschappen
‘Het was voor mij wennen op dit type motor, maar ik was er heel snel mee weg. Alles gaat zo soepel, van het optrekken tot het schakelen. Enkel bij lage toerentallen voelde ik hem wat schokken, maar dat ligt eerder aan mijn chopper-rijstijl dan aan de QJMotor. Wat eerder afschakelen moet ik dus nog leren. Bovendien maakt de 600-twin een leuk geluid.’
Conclusie
‘Dit is mijn eerste “andere motor-ervaring”, dus ik ga ook nog met wat andere merken en modellen rijden. Met deze QJMotor wil ik graag nog wat langere ritten over de autosnelweg maken om te kijken of hij dan ook voldoet aan mijn wensen. Hij heeft me in ieder geval zin in avontuur gegeven en ik ga serieus overwegen om hem te kopen, mits andere hendels en een lager zadel.’
Wat vindt Gijs ervan? |
‘Het is ergens jammer dat Ester enkel met de 600 gereden heeft, want dat mag dan wel de lichtste motor van dit drietal zijn, hij heeft ook het hoogste zadel. Ik snap waarom Ester het rustig aan wilde doen, omdat ze nog nooit op dit type motor gereden heeft. De SRT 600 SX is in dat geval een ideale opstapper. Hij heeft, ondanks het minst aantal pk’s, wel het fijnste motorblok. De 554cc-twin met 270°-krukas draait het soepelst, trilt het minst en maakt het mooiste geluid. Qua comfort doet de 600 niet onder voor zijn grotere broers, qua gewicht wel. Hij is 23 kg lichter dan de 700 en maar liefst 43 kg lichter dan de 900. Dat voel je overal in terug. Het gebeurt niet gauw dat ik de lichtste motor ook de fijnste vind, maar in dit geval wel.’ |
Foto’s: Made by Jane Photography

Kenmerken | QJMotor SRT 600 SX |
---|---|
Motor | |
Type | parallel-twin, 8V DOHC, vloeistofgekoeld |
Cilinderinhoud | 554 cc |
Boring x slag | 70,5 x 71,0 mm |
Compressieverhouding | 11,6:1 |
Koppeling | natte multiplaat |
Transmissie | zes versnellingen |
Eindoverbrenging | ketting |
Prestaties | |
Maximaal vermogen | 56 pk (41,2 kW) @ 8.250 tpm |
Maximaal koppel | 54 Nm @ 5.500 tpm |
Elektronica | |
Assistentiesystemen | rijmodi, switchable ABS, tractioncontrol, TFT-scherm |
Rijwielgedeelte | |
Frame | trellis |
Vering voor | USD Marzocchi |
Stelmogelijkheden voor | veervoorspanning, uitgaande demping |
Vering achter | Marzocchi-monoshock |
Stelmogelijkheden achter | veervoorspanning, uitgaande demping |
Veerweg v/a | 130 mm / 140 mm |
Rem voor | twee 320mm-schijven, Brembo-zuigerklauwen |
Rem achter | een 260mm-schijf, éénzuigerklauw |
Banden v/a | 110/80-19, 150/70-17 |
Prijzen | |
Nederland | € 8.499 |
België | € 7.499 |
Maten en gewichten | |
Rijklaar gewicht | 220 kg |
Tankinhoud | 20,5 l |
Wielbasis | 1.480 mm |
Zithoogte | 845 mm |
Kenmerken | QJMotor SRT 700 SX |
---|---|
Motor | |
Type | parallel-twin, 8V DOHC, vloeistofgekoeld |
Cilinderinhoud | 698 cc |
Boring x slag | 83 x 64,5 mm |
Compressieverhouding | n.n.b. |
Koppeling | natte multiplaat |
Transmissie | zes versnellingen |
Eindoverbrenging | ketting |
Prestaties | |
Maximaal vermogen | 73 pk @ 8.000 tpm |
Maximaal koppel | 67 Nm @ 6.000 tpm |
Elektronica | |
Assistentiesystemen | ABS, rijmodi, cruisecontrol, tractioncontrol, TFT-scherm |
Rijwielgedeelte | |
Frame | trellis |
Vering voor | USD Marzocchi |
Stelmogelijkheden voor | veervoorspanning, uitgaande demping |
Vering achter | Marzocchi-monoshock |
Stelmogelijkheden achter | veervoorspanning, uitgaande demping |
Veerweg v/a | 140 mm / 160 mm |
Rem voor | twee 320mm-schijven, radiale Brembo-zuigerklauwen |
Rem achter | een 260mm-schijf, Brembo-zuigerklauw |
Banden v/a | 110/80-19, 150/70-17 |
Prijzen | |
Nederland | € 9.699 |
België | € 8.999 |
Maten en gewichten | |
Rijklaar gewicht | 243 kg |
Tankinhoud | 19,5 l |
Wielbasis | 1.505 mm |
Zithoogte | 825 mm |
Kenmerken | QJMotor SRT 900 SX |
---|---|
Motor | |
Type | parallel-twin, 8V DOHC, vloeistofgekoeld |
Cilinderinhoud | 904 cc |
Boring x slag | 92 x 68 mm |
Compressieverhouding | n.n.b. |
Koppeling | natte multiplaat |
Transmissie | zes versnellingen |
Eindoverbrenging | ketting |
Prestaties | |
Maximaal vermogen | 95 pk (67,9 kW) @ 9.000 tpm |
Maximaal koppel | 90 Nm @ 8.000 tpm |
Elektronica | |
Assistentiesystemen | ABS, rijmodi, cruisecontrol, tractioncontrol, TFT-scherm |
Rijwielgedeelte | |
Frame | trellis |
Vering voor | USD Marzocchi |
Stelmogelijkheden voor | volledig |
Vering achter | Marzocchi-monoshock |
Stelmogelijkheden achter | veervoorspanning, uitgaande demping |
Veerweg v/a | n.n.b. |
Rem voor | twee 320mm-schijven, Brembo-zuigerklauwen |
Rem achter | een 260mm-schijf, Brembo-remklauw |
Banden v/a | 110/80-19, 150/70-17 |
Prijzen | |
Nederland | € 12.799 |
België | € 10.999 |
Maten en gewichten | |
Rijklaar gewicht | 247 kg |
Tankinhoud | 24 l |
Wielbasis | 1.540 mm |
Zithoogte | 835 mm |