woensdag 5 november 2025

2026 BSA Thunderbolt: BSA-adventure onthuld op de EICMA

BSA laat opnieuw van zich horen met de onthulling van haar nieuwste model, de Thunderbolt – een adventuremotor die zowel het verleden eert als de toekomst omarmt. Gepresenteerd op de EICMA, vormt dit model het vierde hoofdstuk in de heropleving van BSA en markeert het de entree van het merk in het adventuresegment. De klassieke Thunderbolt uit de jaren zeventig stond bekend om zijn veelzijdigheid op zowel verharde als onverharde wegen, en precies dat erfgoed wordt nu nieuw leven ingeblazen met een motor die is ontworpen voor de rijder van vandaag.

BSA Scrambler 650: klassiek ontwerp met off-road potentieel

Binnen drie maanden na de introductie van de Bantam 350 en de Scrambler 650 toont BSA met dit model een indrukwekkend tempo. De nieuwe Thunderbolt combineert stijl met functionaliteit: van een robuust exterieur met rally-invloeden tot moderne technologie zoals tractiecontrole, drie ABS-instellingen en hoogwaardige vering. Dankzij een vloeistofgekoelde 334cc eencilinder, een lichtgewicht frame en een 15,5-liter tank is deze motor gebouwd voor lange ritten – door de stad, over grindwegen of dwars door regen en modder.

Avontuurlijk karakter

De ergonomische afwerking versterkt het avontuurlijke karakter: een verstelbare voorruit, brede sturen en een lage zithoogte maken de motor toegankelijk en comfortabel. De extra bescherming van een bash-plate, exoskelet en knokkelbeschermers vergroot de duurzaamheid, terwijl de slip-assistkoppeling en zesversnellingsbak de controle optimaliseren. Met ruimte voor bagage en duopassagier nodigt de Thunderbolt uit tot verder en langer reizen.

Als onderdeel van Classic Legends, het overkoepelende bedrijf dat historische merken nieuw leven inblaast – waaronder ook Jawa en Yezdi – vertegenwoordigt de Thunderbolt meer dan alleen een nieuw model. Het is een overtuigende belofte: BSA maakt geen gewone motoren, maar verhalen die voortleven.

De Thunderbolt sluit zich aan bij de succesvolle Gold Star 650, Bantam 350 en Scrambler 650 – elk een toonbeeld van hoe erfgoed, techniek en emotie samensmelten om rijders opnieuw te laten beleven waarom motorrijden ooit pure vrijheid betekende. Met deze nieuwe adventuremachine zet BSA niet slechts een stap, maar een stempel op de toekomst van motorrijden.

Type 4-takt, eencilinder, vloeistofgekoeld, ontsteking met bougie, DOHC
Cilinderinhoud 344 cc
Compressieverhouding 11:01
Transmissie 6-versnellingsbak
Eindoverbrenging Kettingaandrijving
Max Vermogen 29 pk @ 8.000 tpm
Max Koppel 30 Nm @ 5.800 tpm
Motor Elektronica 3 rijmodi, traction control
Rijwielgedeelte Elektronica ABS, Bluetooth, Turn By Turn navigatie, USB laadpunten
Vering voor 41mm USD voorvorken
Vering achter 7-standen preload instelbare mono
Veerweg voor/achter 200 mm / 180 mm
Rem voor 320mm schijf, zwevend type, remklauw, ABS
Rem achter 240mm schijf, zwevend type, remklauw, ABS
Banden voor/achter 90/90-21 / 130/80-17
Wielbasis 1.465 mm
Zithoogte 815 mm
Hoek 25 graden
Droog gewicht 185 kg (ongeveer)
Tankinhoud 15,5 liter
Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen