BSA laat opnieuw van zich horen met de onthulling van haar nieuwste model, de Thunderbolt – een adventuremotor die zowel het verleden eert als de toekomst omarmt. Gepresenteerd op de EICMA, vormt dit model het vierde hoofdstuk in de heropleving van BSA en markeert het de entree van het merk in het adventuresegment. De klassieke Thunderbolt uit de jaren zeventig stond bekend om zijn veelzijdigheid op zowel verharde als onverharde wegen, en precies dat erfgoed wordt nu nieuw leven ingeblazen met een motor die is ontworpen voor de rijder van vandaag.
BSA Scrambler 650: klassiek ontwerp met off-road potentieel
Binnen drie maanden na de introductie van de Bantam 350 en de Scrambler 650 toont BSA met dit model een indrukwekkend tempo. De nieuwe Thunderbolt combineert stijl met functionaliteit: van een robuust exterieur met rally-invloeden tot moderne technologie zoals tractiecontrole, drie ABS-instellingen en hoogwaardige vering. Dankzij een vloeistofgekoelde 334cc eencilinder, een lichtgewicht frame en een 15,5-liter tank is deze motor gebouwd voor lange ritten – door de stad, over grindwegen of dwars door regen en modder.
Avontuurlijk karakter
De ergonomische afwerking versterkt het avontuurlijke karakter: een verstelbare voorruit, brede sturen en een lage zithoogte maken de motor toegankelijk en comfortabel. De extra bescherming van een bash-plate, exoskelet en knokkelbeschermers vergroot de duurzaamheid, terwijl de slip-assistkoppeling en zesversnellingsbak de controle optimaliseren. Met ruimte voor bagage en duopassagier nodigt de Thunderbolt uit tot verder en langer reizen.
Als onderdeel van Classic Legends, het overkoepelende bedrijf dat historische merken nieuw leven inblaast – waaronder ook Jawa en Yezdi – vertegenwoordigt de Thunderbolt meer dan alleen een nieuw model. Het is een overtuigende belofte: BSA maakt geen gewone motoren, maar verhalen die voortleven.
De Thunderbolt sluit zich aan bij de succesvolle Gold Star 650, Bantam 350 en Scrambler 650 – elk een toonbeeld van hoe erfgoed, techniek en emotie samensmelten om rijders opnieuw te laten beleven waarom motorrijden ooit pure vrijheid betekende. Met deze nieuwe adventuremachine zet BSA niet slechts een stap, maar een stempel op de toekomst van motorrijden.
| Type | 4-takt, eencilinder, vloeistofgekoeld, ontsteking met bougie, DOHC |
| Cilinderinhoud | 344 cc |
| Compressieverhouding | 11:01 |
| Transmissie | 6-versnellingsbak |
| Eindoverbrenging | Kettingaandrijving |
| Max Vermogen | 29 pk @ 8.000 tpm |
| Max Koppel | 30 Nm @ 5.800 tpm |
| Motor Elektronica | 3 rijmodi, traction control |
| Rijwielgedeelte Elektronica | ABS, Bluetooth, Turn By Turn navigatie, USB laadpunten |
| Vering voor | 41mm USD voorvorken |
| Vering achter | 7-standen preload instelbare mono |
| Veerweg voor/achter | 200 mm / 180 mm |
| Rem voor | 320mm schijf, zwevend type, remklauw, ABS |
| Rem achter | 240mm schijf, zwevend type, remklauw, ABS |
| Banden voor/achter | 90/90-21 / 130/80-17 |
| Wielbasis | 1.465 mm |
| Zithoogte | 815 mm |
| Hoek | 25 graden |
| Droog gewicht | 185 kg (ongeveer) |
| Tankinhoud | 15,5 liter |


