BMW Motorrad heeft een strategische koerswijziging aangekondigd: de succesvolle G 310-modellen zullen in Europa niet worden aangepast aan de aankomende Euro 5+-emissienormen. Dit betekent effectief het einde van deze motorfietsreeks op de Europese markt vanaf 2025. In plaats daarvan richt BMW zich op een geheel nieuwe serie die perfect is afgestemd op de Europese A2-rijbewijshouders: de F 450-modellen.
Het einde van een tijdperk
De G 310 R en G 310 GS, die in 2016 werden geïntroduceerd, hebben een bescheiden maar stabiel succes gekend in Europa. Deze motorfietsen werden ontwikkeld in samenwerking met TVS Motor Company in India, waar ze ook geproduceerd worden. Met hun kenmerkende eencilinder 313 cc-motor en een vermogen van 34 pk (25 kW) waren ze echter niet optimaal afgestemd op de A2-rijbewijsklasse, die een maximumvermogen van 48 pk (35 kW) toestaat.
Voor markten buiten Europa zal de productie van de G 310-modellen gewoon doorgaan. BMW heeft besloten dat de kosten voor het aanpassen van deze motorfietsen aan de Euro 5+-normen niet opwegen tegen de verwachte verkoopcijfers in Europa. Tot 30 juni 2025 blijven de huidige Euro 5-modellen nog te koop, mogelijk met aantrekkelijke kortingen voor geïnteresseerde kopers.
De nieuwe F 450-serie: perfect voor A2-rijbewijshouders
In november 2024 presenteerde BMW op de EICMA-motorshow in Milaan de BMW F 450 GS Concept, een voorbode van wat de opvolger van de G 310-modellen zal worden. Deze nieuwe adventure-motorfiets is voorzien van een vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor met een inhoud van ongeveer 450 cc, die precies 48 pk (35 kW) levert – exact het maximum voor A2-rijbewijshouders.
Het design van de F 450 GS is duidelijk geïnspireerd door de grotere R 1300 GS, met een hoogwaardige upside-down voorvork, een 19-inch voorwiel en een 17-inch achterwiel met kruisspaakvelgen. Het verwachte rijklare gewicht van ongeveer 175 kg belooft een wendbare maar stabiele motorfiets, zowel op als naast de verharde weg.
Verwacht wordt dat de productieversie zal beschikken over moderne technologie, waaronder:
- Ride-by-wire gassysteem
- Verschillende rijmodi
- Hellingsgevoelig ABS Pro
- Tractiecontrole
- Een 6,5-inch TFT-display met smartphone-connectiviteit
- LED-verlichting
Uitbreiding naar een volledige modelreeks
Het blijft niet bij alleen de F 450 GS. Volgens publicaties werkt BMW ook aan een F 450 R (roadster) en een F 450 RR (sportmodel) om een complete modelfamilie te creëren. Net als hun G 310-voorgangers zullen deze modellen in India door TVS worden geproduceerd.
De officiële onthulling van de productieversie van de F 450 GS wordt verwacht op de EICMA in november 2025, met een marktintroductie in 2026. Voor liefhebbers van lichte adventure-motorfietsen belooft dit een interessante toevoeging aan het segment te worden, waarin de F 450 GS zal concurreren met modellen als de KTM 390 Adventure en de Royal Enfield Himalayan.
Prijzen en beschikbaarheid
De uitlopende G 310 R heeft momenteel in Nederland een vanafprijs van €6.800, terwijl de G 310 GS vanaf €7.850 kost. Op de tweedehandsmarkt zijn G 310-modellen beschikbaar vanaf ongeveer €3.000 voor een G 310 R, terwijl G 310 GS-modellen tussen €4.000 en €6.500 kosten, afhankelijk van bouwjaar en staat.
Voor de F 450 GS schatten experts een startprijs van ongeveer €8.000 in Duitsland, maar officiële prijzen voor Nederland zijn nog niet bekend. Gezien BMW’s positionering in het premium-segment zal de F 450-serie waarschijnlijk iets duurder zijn dan directe concurrenten, maar wel meer technologie en afwerkingskwaliteit bieden.