In een verrassende wending voor de Nederlandse motorrijders heeft het Kabinet onlangs aangekondigd dat de volledige aanschafbelasting op elektrische motoren weer van tafel is. Deze volledige aanschafbelasting op elektrische motoren zorgden eerder grote paniek bij de wereld van elektrisch motorrijden, want het maakte de EV’s in een klap een stuk duurder. Het nieuwe besluit, dat met terugwerkende kracht ingaat, biedt nieuwe mogelijkheden voor de groeiende markt van elektrische motorfietsen. Navraag bij Can-Am bevestigt ons dat deze veranderingen ook ten goede komen aan de gloednieuwe Pulse en de Can-Am Origin.
Eind april heeft het kabinet aanvullende klimaatmaatregelen gepresenteerd, waarbij de focus ligt op het stimuleren van duurzame mobiliteit. Een van de meest opvallende aanpassingen is de introductie van een vaste belastingvoet van slechts € 200 voor emissievrije motorfietsen. Dit betekent een aanzienlijke verlaging van de belastingdruk voor rijders van elektrische motoren, waardoor de overstap naar elektrisch rijden nog aantrekkelijker wordt.
Eerder dit jaar waren de vooruitzichten voor elektrische motoren in Nederland somber. De nieuwe belastingmaatregelen leken te betekenen dat eigenaren van elektrische motorfietsen niet langer konden profiteren van belastingvoordelen en subsidies, die de overstap naar elektrische voertuigen juist zo aantrekkelijk maakten. Met de recente wijzigingen komt er echter een kentering, en dat is goed nieuws voor merken zoals Can-Am.
De Can-Am Pulse, een wendbare naked motorcycle die perfect is voor stadsritten, en de Can-Am Origin, een dual-sport motorfiets die geschikt is voor zowel on- als offroad gebruik, profiteren dus van de nieuwe belastingvoordelen. De Pulse is uitgerust met een vloeistofgekoelde batterij en een ingebouwde lader die in ongeveer 50 minuten van 20% naar 80% oplaadt. Met een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 3,8 seconden en een stadsbereik van 160 kilometer, is deze motorfiets ideaal voor drukke stedelijke omgevingen. De Can-Am Origin, geïnspireerd door het motorcrossverleden van het merk, deelt het batterijsysteem met de Pulse en biedt een bereik van 145 kilometer in de stad (114 kilometer gecombineerd).
Deze modellen zijn dus niet alleen technologisch geavanceerd, maar ze zullen ook financieel aantrekkelijker worden door de nieuwe belastingregels zoals goed te zien in onderstaand schema.
Model | Variant | Vermogen | Kleur | Prijs |
---|---|---|---|---|
PULSE | Standard | 11 kW | Bright White | €16.399 |
PULSE | Standard | 35 kW | Bright White | €16.399 |
PULSE | Standard | 11 kW | Carbon Black | €17.399 |
PULSE | ’73 | 35 kW | Sterling Silver | €18.699 |
PULSE | Standard | 35 kW | Carbon Black | €17.399 |
ORIGIN | Standard | 11 kW | Bright White | €16.999 |
ORIGIN | Standard | 35 kW | Bright White | €16.999 |
ORIGIN | Standard | 11 kW | Carbon Black | €17.899 |
ORIGIN | Standard | 35 kW | Carbon Black | €17.899 |
ORIGIN | ’73 | 35 kW | Sterling Silver | €19.199 |