Ducati lijkt te werken aan een nog scherpere versie van zijn reeds indrukwekkende muscle bike. Recente documentatie bij de Amerikaanse National Highway Traffic Administration (NHTSA) wijst op de komst van een Ducati Diavel V4 RS, die naar verwachting in 2026 zijn debuut zal maken. De RS-aanduiding, die Ducati eerder reserveerde voor speciale modellen zoals de Monster S4RS en de recente Multistrada V4 RS, belooft een krachtiger en lichter pakket met een meer compromisloze focus op prestaties.
De huidige Diavel V4 is al een krachtige machine met zijn 168 pk, maar Ducati lijkt op het punt te staan om deze powercruiser naar een nieuw niveau te tillen. Waarschijnlijk wordt de motorfiets al in het najaar van 2025 officieel onthuld, mogelijk tijdens de EICMA-motorshow in Milaan.
Panigale krijgt hightech hulp: Ducati ontwikkelt geavanceerd auto-clutch systeem
Technische upgrade naar Desmosedici Stradale V4
Een van de meest betekenisvolle veranderingen zal waarschijnlijk de motor betreffen. In plaats van de huidige Granturismo V4-motor van 1158 cc zonder desmodromische klepbediening, zou de RS-versie uitgerust kunnen worden met de veel krachtigere Desmosedici Stradale V4. Deze 1103 cc krachtbron, bekend uit de Streetfighter V4 en Panigale V4, levert in zijn huidige vorm tot 214 pk bij 13.500 tpm. Alternatief zou Ducati kunnen kiezen voor een configuratie vergelijkbaar met die van de Multistrada V4 RS, die 180 pk produceert bij 12.250 rpm.
Naast meer vermogen zal de Diavel V4 RS waarschijnlijk ook gewicht verliezen. De huidige Diavel V4 weegt 223 kg droog, maar met het gebruik van lichtgewicht materialen zoals titanium en koolstofvezel kan dit aanzienlijk worden teruggebracht. Een titanium subframe, vergelijkbaar met dat van de Multistrada V4 RS, behoort tot de mogelijkheden.
Premium componenten en uitrusting
De Diavel V4 RS zal naar verwachting worden uitgerust met componenten van topkwaliteit, waaronder:
- Elektronisch instelbare Öhlins-vering, zowel voor als achter
- Marchesini gesmede aluminium wielen
- Brembo Stylema-remklauwen met bochten-ABS
- Akrapovič titanium uitlaatsysteem
- Pirelli Diablo Rosso III-banden, inclusief de kenmerkende 240/45 ZR17 achterband
Op elektronisch gebied zal de motorfiets waarschijnlijk beschikken over het volledige arsenaal aan rijhulpsystemen van Ducati, waaronder verschillende rijmodi, tractiecontrole, wheelie-controle, launch control en een geavanceerde IMU (Inertial Measurement Unit) voor nauwkeurige controle over alle systemen. Een 5-inch TFT-kleurendisplay en volledige LED-verlichting completeren het technologische pakket.
Wat zal dat gaan kosten?
De Diavel V4 RS zal zich positioneren als een premium sport-cruiser, gericht op veeleisende rijders die waarde hechten aan prestaties, stijl en exclusiviteit. De prijs zal aanzienlijk hoger liggen dan de standaard Diavel V4, die momenteel vanaf €32.790 verkrijgbaar is. Als we kijken naar de prijsverschillen tussen de standaard Multistrada V4 (€24.590) en de Multistrada V4 RS (€45.090), zou de Diavel V4 RS ergens tussen de €37.000 en €44.000 kunnen kosten.
Directe concurrenten in dit segment zijn schaars, maar zouden motoren kunnen omvatten als de Triumph Rocket 3 (€30.395), de BMW R 1300 GS (€23.890) en de Aprilia Tuono V4 Factory (€23.249) – hoewel geen van deze precies dezelfde combinatie van vermogen en cruiser-styling biedt.
Afwachten tot 2026
Hoewel veel van deze details nog speculatief zijn, wijzen alle tekenen erop dat Ducati bezig is met de ontwikkeling van een exclusieve en zeer krachtige Diavel V4 RS. Gezien de reputatie van het merk voor het bouwen van uitzonderlijke prestatiemotoren, kunnen liefhebbers van powercruisers uitkijken naar wat mogelijk een van de meest indrukwekkende motorfietsen in zijn categorie wordt.
Tot de officiële onthulling, die waarschijnlijk eind 2025 plaatsvindt, moeten we genoegen nemen met deze vooruitblik op wat Ducati in petto heeft voor 2026.