donderdag 4 december 2025

Honda breidt toepassing van alternatieve materialen in motorfietsen uit

Honda werkt aan een strategie die moet bijdragen aan het verminderen van de ecologische impact van zijn activiteiten. Het bedrijf gebruikt daarbij drie uitgangspunten: CO2-neutraliteit, schone energie en circulatie van grondstoffen. Naast de ontwikkeling van elektrisch aangedreven voertuigen onderzoekt Honda ook alternatieve materialen voor motorfietsen.

Bedrijfsbrede benadering van grondstofgebruik

Een voorbeeld hiervan zijn de SH125i en SH150i Vetro, die semi-transparante, ongelakte kuipdelen gebruiken. Volgens het bedrijf leidt dit tot een lagere CO2-uitstoot in de productie in vergelijking met conventionele lakprocessen. In Europa zijn inmiddels meerdere modellen uitgerust met gerecyclede kunststoffen en met DURABIO, een bio-gebaseerde technische kunststof van de Mitsubishi Chemical Group.

Solaris: de motorfiets die zichzelf oplaadt met zonne-energie

Eigenschappen en toepassing van DURABIO

DURABIO is gebaseerd op isosorbide, geproduceerd uit hernieuwbare bronnen zoals maïs en tarwe die niet voor voedsel worden gebruikt. Het productieproces zet zetmeel om in glucose, vervolgens in sorbitol en uiteindelijk in isosorbide. Dit moet dienen als alternatief voor traditionele petroleum-gebaseerde chemicaliën. Het materiaal combineert slagvastheid met optische helderheid en krastolerantie. Hierdoor kunnen motorfietsonderdelen worden geproduceerd zonder laklaag, wat een productieproces kan vereenvoudigen. Honda gebruikt het materiaal in onder meer de CRF1100L Africa Twin, de NT1100, de NC750X, de CB1000GT, de X-ADV en de Forza 750.

Nieuwe modellen met bio-gebaseerde componenten

DURABIO werd eerst toegepast in het windscherm van de CRF1100L Africa Twin, geïntroduceerd in 2024. Later volgde de X-ADV met zijcovers en een windscherm, en de Forza 750 met stuur- en zijpanelen. Bij de NT1100 werd het materiaal geïntegreerd in de voorkuip, gevolgd door de NC750X, waar het in meerdere panelen en het windscherm werd gebruikt. De NC750X is ook het eerste model waarbij gekleurd DURABIO is toegepast. Het meest recente model dat onderdelen uit het materiaal bevat is de 2026 CB1000GT, met een windscherm dat volledig uit DURABIO bestaat.

Recyclaat als alternatief grondstof

Naast bio-materialen zet Honda gerecyclede kunststoffen in, waaronder materiaal afkomstig van afgedankte autobumpers. Dit wordt gebruikt voor onderdelen van de NC750X, X-ADV en Forza 750. Het bedrijf past ook pre-consumer gerecycled polypropyleen toe. Dit is restmateriaal uit productieprocessen dat wordt vermalen en opnieuw toegepast in onderdelen. De X-ADV en Forza 750 bevatten meerdere componenten uit dit materiaal, en de 2026 CB1000F gebruikt het voor het achterspatbord en een deel van het zadel.

Naar een circulaire waardeketen

De inspanningen passen binnen Honda’s vijf principes voor grondstofcirculatie, gericht op businessinnovatie, geavanceerde recycling, data-traceerbaarheid, circulair ontwerp en samenwerking binnen de keten. Het bedrijf benadrukt het verminderen van afhankelijkheid van nieuwe grondstoffen en het ontwikkelen van herbruikbare alternatieven. Op dit moment bestaat een groot deel van de gebruikte materialen nog uit nieuwe grondstoffen. Door bio-gebaseerde en gerecyclede materialen toe te passen, wil Honda toewerken naar een bredere vermindering van de grondstofvraag en de bijbehorende emissies.

Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen